Her inne har jeg fått hjelp til min slektsforskning mange ganger. Denne gangen trenger jeg hjelp til noe som ikke har med min slekt å gjøre, men historie er det.
Jeg er frivillig på Holmestrand Museum og en av oppgavene er å grave i historien. Ja- det er like morsomt å interessant som det høres ut som

Nå jobber jeg med å dokumentere Tordenskiold sin tilknytning til byen vår. Holmestrand er en god og naturlig havn for en kaptein som herjet langs svenskekysten i begynnelsen av 1700 tallet. I november 1713 skjedde det en ulykke som nå er i mitt søkelys. Jeg lar Tordenskiold fortelle selv. I et brev til admiralitetet 18. november, skriver han:
Jeg maa ugierne De høie Herrer bekiendt giøre at ved General Lieutenant Rodsteen fra fregattens afgaaelse blef etter skyldighet lodzet 3de Canon Skud hvor for det eene Støcke agter op var en kugle forbleven liggende, hvilken trefte oppe udi et huus og beskadiget en fattig tjenestepige saa hun Dagen derefter døde.
Gud veed det ei var min skyld. Archeliemesteren tilspurte mig om hand maatte afskyde det eene Støcke agter og som laae dobbelt skarp for hvilket ieg ham befallede efter loodz at afskyde og des foruden befallede at tage alt skarpt fra skibet som sagde allerede skeed, hvilket det Endelige forhør skal udviise, ieg var nermere Døden end Livet den tid, saa det var mig impocibel self derefter at see, mens ieg ved dog at andre Mennisker skal giøre det annerledis med løgn som de pleier at giøre,
Derfor vil ieg underdanigst de Høie Herrer det self Reportere , forbliver.
Fregatten Løvendals Gally
ancred Ved Holmestrand
d. 18 Novembr: 1713
Deres Excellence
HøyEdle og Welbaarne
WelEdle og Welbyrdige
Herrers
P J Wessel
Dette er et utdrag fra et av hans 230 brev som er samlet i boken "Tordenskiolds brev" utgitt av Norges Allmennvitenskapelige forskningsråd i 1963.
Så til min utfordring; Jeg ønsker å vite mer om hva som skjedde.
Til det har jeg funnet frem noen skannede dokumenter. NTNU har publisert en rekke av hans loggbøker og ordrebøker. To av disse omfatter det aktuelle oppholdet i Holmestrand.
I Udskrift av "Tordenskiolds Journal holden paa Fregatten Løwendahls Gallej på s. 34 - er den aktuelle dagen. Men kombinasjonen av håndskrift og en slags blanding av tysk og dansk, gjør det særdeles utfordrende og tyde. Er det noen som er gode på dette som kan hjelpe meg med den dagen, men også de to - tre dagene før og etter?
Om journalen er vrien, så er "Protecol over alle Ordre som jeg haver bekommit saa og hvad Ordre som jeg udstedet der i fra den da ieg fich Order for Fregatten Løwendals Gallej" direkte vanskelig. Jeg tror side 371 omhandler episoden, men dette er jeg ikke kar til å lese.
Så hvis det er noen som har tid og lyst til å hjelpe meg å nøste i denne historien, vil jeg setter umåtelig stor pris på det. Alle som bidrar vil selvfølgelig bli kreditert i utstillingen, som jeg håper kommer på plass til våren neste år.
God sommer!
Hilsen Espen