Kan vi bli bedre hjelpere?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Kan vi bli bedre hjelpere?

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 4. januar 2018 kl. 13.48

Bør vi bli bedre «hjelpere» her i Forumet, ved å ikke bare gi svar, men også veilede om hvorfor/hvordan vi kom fram til svaret? :)

På den måten vil vi alle få mer kunnskap og bli flinkere.

Jeg tenker ikke her på grunnkunnskap; f.eks. hvordan en går inn i den bestemte kirkeboka og leter, men mer på tankegangen på hvordan en kommer fram til løsningen en presenterer.

Selv så har jeg i hvert fall, undret meg på hvordan noen visste at det var «der og der» som var den beste måten å finne svaret.

Jeg vil gjerne lære mer og tror at det samme gjelder mange andre. Det krever, i noen tilfelle, litt mer av oss som svarer, men til gjengjeld så lærer også vi mer. :D

Ulf S

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Kan vi bli bedre hjelpere?

Legg inn av Paul Johan Hals » 4. januar 2018 kl. 22.52

Du er kanskje inne på noe vesentlig her.
Den jeg har sett oftest begrunner sine svar er Ivar E...
Det har kanskje sammenheng med at vi som prøver å hjelpe finner enkelte metoder "naturlige" og derfor ikke hefter oss mere med dem.
Men JA. jeg må si meg enig.

Godt Nyttår

Mvh Paul

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 4. januar 2018 kl. 23.36

Ja mye kan gjøres bedre, helt sikkert. Men vi kan ikke forvente at en for hvert svar som blir gitt skal gi en omstendelig forklaring på hvordan en tenker og hvordan en kom frem til et svar. Lenker til kilder gir vel som oftest svar på hva en har funnet. Og svaret er at en da har lett i kilden.

En kilde jeg bruker mye og som det kanskje syndes med å opplyse er mormonernes transkriberte baser av norske eldre kirkebøker. Først søk på FS og finne år og dato og så lete frem dette i kirkebøkene for å være sikker. Når en da bare lenker til kirkebok kan vel noen bli imponert av hvordan i all verden kunne du finne dette så fort.

Men vil likedan oppfordre de som spør om at når de ikke skjønner hvordan en har løst et spørsmål så spør kort og godt om hvordan en fant frem til dette. Da regner jeg med at den som svarer med glede forteller om sin tankegang og fremgangsmåte.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

gj25675
Sted: DRØBAK

Legg inn av gj25675 » 5. januar 2018 kl. 10.39

Jeg støtter Helges syn her, det blir omstendelig om man skal skrive inn tankegangen hver gang, og det er ikke opplagt hva som oppfattes som nytenkning for noen, men som er åpenbart for andre når løsningen foreligger.

Men det bør være lav terskel og en naturlig del av forumet å spørre om hvordan man kom fram til svaret hvis det er uklart, både for trådstarter og andre som lurer.

Matthias

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 5. januar 2018 kl. 12.25

Og i mange tilfeller er det jo lokale folk som svarer og dei er som oftast Lokalkjente slik at dei veit med det samme kvar dei skal finne svaret på spørsmålet.

Det er derfor det er så viktigt å ha lokalkjente moderatorer her inne på forumet :!:

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 5. januar 2018 kl. 13.30

Jeg husker godt, for lenge, lenge siden at jeg hadde gjort en tabbe i forsøk på å hjelpe, som jeg beklaget. Paul svarte da at jeg ikke måtte ta det så tungt og at alle så gjorde vi feil og lærte etter hvert.

Selvsagt, Helge, så kan en ikke forvente, at svar som gis, skal inneholde analyser og forklaringer om hvordan en kom fram til dette.
Noen spørsmål er enkle og lette å finne svar på, men andre er mer vriene.
Svarene finner en kanskje via "omveier" og ikke bare ved søk i kirkebøkene eller folketellingene. I slike tilfelle hadde det vært flott om svareren hadde tid og ork til å forklare hvordan en fant resultatet. Dette må jo være helt frivillig og opp til den enkelte.
Ingmar nevner at lokale brukere og moderatoer, kanskje nettopp sitter med de kunnskapene som mange mangler.

Jeg tror ellers at det er en høy terskel for å spørre om hvordan en hjelper klarte å finne svar, men er enig med Matthias i, at om en spør, så bør en få svar.

Mitt spørsmål har laget en liten debatt. Spennende om det skjer noe mer med noen av de svarene som gis på spørsmål i Forumet - framover. :)

Ulf S

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 7. januar 2018 kl. 18.55

Vi som hjelper her gjør det på frivillig basis.
(det er flere som tror at vi er proffesjonelle)

Jeg forventer at den som spør har lest 10 retningslinjer for posting av meldinger
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=11709
(I noen andre fora får man ikke stille spørsmål før man har lest og godkjent retningslinjene)

Jeg forventer at den som spørr har kunskaper i bruk av en datamaskin.
(Jeg vet ikke hvor mange jeg har prøvde å fortelle hvordan man kopierer/limer inn en lenk.)

Jeg forventer også at den som spørr takker den som hjelper.
(Det er flere hjelpere her som har gått lei og sluttet fordi de ikke får takk.)

Jeg har opplevd å få kjeft fordi jeg ikke har gitt et tilfredstillende svar.
Jeg har opplev at den som spørr har blitt fornærmet fordi jeg spurt om mer info,
eller om hva hun/han allerede vet.

Jeg tror vi kan forbedre oss ved å lære våre "kunder" i å bli bedre spørrere.
Mvh
Leif B.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»