Nybegynnertips - Nummerering, navngivning og kildetroverdigh

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj22046
Sted: Oslo

Nybegynnertips - Nummerering, navngivning og kildetroverdigh

Legg inn av gj22046 » 24. juli 2014 kl. 1.27

Hei!

Jeg er ny på slektsforskning og håpet på noen tips for hvordan jeg bør holde styr på all denne informasjonen jeg kommer over...

For å avgrense er målsetningen min å spore familien bakover, og kun ta med forfedres søsken der dette er lett tilgjengelig. Så da har jeg følgende spørsmål:

1. Første målsetning er å spøre fem generasjoner bakover på både min og samboers side. Jeg ser ganske raskt at "bare" dette er over 100 personer, så dette må nesten nummereres på et vis, for å holde styr på det. Noen tips til hva slags lett forståelig nummersystem som kan brukes? Jeg har begynt med en type 1.2.1.1.2 for fars morfars farmor... Men det virker som det bare vil bli kluss?

2. Det var visst mange spennende måter å stave samme navnet på 1800-tallet. Når jeg har funnet alle mulige kombinasjoner av Anne/Anna Christine/Kristine Hansdatter/Hansen, hvordan velger dere hvilken stavemåte dere bruker som "fasiten"?

3. Hvordan bedømmer dere den troverdigheten til kilder? Ved å google en av mine forfedre fant på 1880-tallet fant jeg personen på ancestry.com, og fant rundt ti generasjoner bakover, til tidlig 1600-tallet, via både Sverige og Tyskland. Kjempemorsomt! Men hvordan kan jeg vite om dette stemmer?

Setter stor pris på alle tips dere kan gi en entusiastisk nybegynner :)

gj12185
Sted: OSLO

Re: Nybegynnertips - Nummerering, navngivning og kildetrover

Legg inn av gj12185 » 24. juli 2014 kl. 6.11

Hei Camilla.
Gratulerer med ny hobby! Det verste er at du aldri kommer til å bli ferdig! :lol: Det beste er at du aldri kommer til å bli ferdig, og du får omgående ganske mange hyggelige venner her som du kommer til å ha i mange år!

Du kommer helt sikkert til å finne det beste slektsprogrammet for dine behov, men det kommer til å ta litt tid, og det blir nok endel prøv-og-feil underveis. For å komme igang, og lett kunne finne dine data, kan du f.eks. bruke et vanlig tekstbehandlingsprogram, med nye kapitler, avsnitt o.s.v. satt opp så du lett finner fram. Etter mange slektsprogram, har jeg selv funnet ut at et program som er en hierarkisk notisbok, fungerer godt for meg.
For å lage en kjapp oversikt med kun navn/fødsels- og dødselsdato på hver person, er det greit å begynne med deg selv som nr. 1, din far som nr. 2, din mor som nr. 3, din farfar nr. 4, hans hustru nr. 5, din morfar nr. 6, hans hustru nr. 7, o.s.v., du dobler nummeret for hver persons foreldre i neste generasjon. Da får du en fin oversikt over framgangen på noen få sider. Din samboers data kan du enten ha i et eget tre med samme type nummerering, alternativt - hvis dere har barn sammen, gjør barna til 1a, 1b, 1c o.s.v., og deg selv og samboeren til 3 og 2, så får du begge sider av barnas slekt i én oversikt. Det er vanlig å bruke like tall for mannen og ulike tall for kvinnen, og det gjelder kun biologiske foreldre. Vær helt konsekvent med å ha med en link til originalkildene for personene du finner.

For litt bakgrunnsstoff om de forskjellige variantene for nummerering, ta en titt på denne linken: http://www.saintclair.org/numbers/, og ta en kikk i arkivet her i disnorge.

Navn, ja... Det er nok mange meninger om dét, selv bruker jeg konsekvent navnet som det står i kirkeboka i min oversikt, hvis det er variasjoner ved f.eks konfirmasjon eller vielse, så bruker jeg det som er skrevet der og da. Du vil få problemer med søk før eller senere, du må alltid starte bredt - leter du etter Hansen, søk på Hans* - så fanger du opp dialektale og tidspregede varianter av endelsen -sen, men du kommer også garantert til å lete etter den ene som skrives Hannsen... :D . Typisk er også overgangen til slektsnavn rundt forrige århundreskifte, byene var generelt raskere ute med faste slektsnavn, etter 1922 var det påbudt. Fornavnene skiftet også skrivemåte omtrent samtidig, så Oscar ble til Oskar, Christopher ble til Kristoffer. Jeg hadde selvfølgelig han ene som het Kristopher!

Akk og sukk, troverdigheten til kilder?
Dåp i kirkeboka er i så godt som alle tilfeller den eneste kilden du kan stole på, en dåp var og er en alvorlig handling, fadrenes rolle var viktigere enn foreldrene - sett fra kirkens ståsted - så i de eldste kirkebøkene er ofte morens navn utelatt, faren er alltid med.
Jeg har ofte skrevet det: De norske folketellingene er stort sett korrekte med hensyn til persontall, men det forekommer ganske ofte feil med navnene og ikke minst alder/fødselsdato, de nyeste folketellingene er verst! (1910: :roll: )
Hvis du bruker familysearch.org (mormonkirkens arkiver - gratis) og ancestry.com til rent personsøk, så får du som regel en referanse til en folketelling, kirkebok e.l. som kan/bør/skal dobbeltsjekkes. Du vil ofte finne feilstavede/feiltolkede navn på skandinaver i amrikanske folketellinger, du må ofte bruke fantasien og søke etter navn slik som du tror det kan høres ut for en italiener som skriver listene. De originale listene kan være fornøyelig lesning av og til!
I de to ovennevnte nettstedene, pluss geni, myheritage og sannsynligvis drøssevis av andre, finner du familietrær levert av en-eller-annen fjomp, uten kildehenvisninger. De stjæler fra hverandre, og finner du en feil ett sted, så går den gjerne igjen hos de andre også. Du må aldri noen sinne stole på dem! Det kan være fristende å tro at Ole Hansen er sønn av Hans Olsen på samme gården, datoer ser greie ut og alt virker troverdig, men det kan like gjerne være bare tullball alt sammen. Og feil i første generasjon betyr at alle de ti neste er bullsh...! Bruk dem gjerne som en ledetråd, for det finnes jo korrekte trær også, men STOL ALDRI PÅ DEM!

Vart du skrømt no? Fortvil ikke, det er bare å hoppe ut i det. Vi er alltid her for å forvirre deg enda litt mere, så ikke nøl med å stille spørsmål. Et råd på veien er å gjøre deg godt kjent med materialet til arkivverket.no, samt alle sidene fulle av tips og informasjon her i disnorge.no, og de andre genealogiske foreningene. Husk å ta backup av alt sammen hver gang du er ferdig for dagen, det er tidkrevende å finne alt sammen om igjen, selv når du vet hvor du må lete.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. juli 2014 kl. 8.37

Fint å starte med en morsom hobby. :)

Når det gjelder 1 - Nummeringssystem så vi de fleste Slektsprogram ivareta det på en utmerket måte.

Du legger inn (registrerer) personene slik at de er riktige, mor barn etc. i det antall du ønsker.
Ved utskrift og presentasjon av data vi programmene ivareta nummersystemet etter den presentasjonsvalget du viser.
Vanlige systemer har mulighet til mange varianter.
En oversikt er vist i http://www.saintclair.org/numbers/ så du trenger ikke passe på å gi de riktige nummer. Bare pass på at alle relasjonene du gjør riktig; far - mor - barn. Gjør du dette vil dette gå på plass av seg selv.

Det anbefales raskt at du tar i bruk et skektsprogram http://www.disnorge.no/cms/slektsprogram.html . Velg et program som du selv har styring med. Ikke godta alt du finner på nettet av opplysninger. Pass alltid på at du kan verifisere det du legger inn med gode kilder.

Det viser seg ofte at kilder kan inneholde feil, f.eks. var prester i gamle dager ofte litt lette med pennen og kunne skrive feil, både ved å sette inn feil foreldre og faddere. Kontroller dette gjerne ved skifter. Penger var ofte mer verd enn velsignelse.
Ofte vil du få ulike "etternavn" på personer. Ofte var dette gardsnavn eller stedsnavn. Gardsnavn var ofte et rent adressenavn. Var det mange som i bygda hadde navnet Lars Larsen, var det ofte føyet til et gardsnavn. Barn er ikke fødd med gardsnavn. Der kommer ofte inn patronymikon.
Sist redigert av Otto Jørgensen den 24. juli 2014 kl. 8.45, redigert 1 gang totalt.

dn07176
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn07176 » 24. juli 2014 kl. 12.51

Camilla skrev:Hei!

Jeg er ny på slektsforskning og håpet på noen tips for hvordan jeg bør holde styr på all denne informasjonen jeg kommer over...

Eg får støtte det som allerede er nemnt over, at å finne eit slektsprogram å registrere i kan vere lurt - særleg når du etter kvart begynner å få mykje informasjon å handtere. Prøv litt forskjellige, og finn ut kva du liker. (Spør du her vil nok dei fleste anbefale det dei liker - og mainingane er mange).

Det aller, aller viktigaste du gjer, og dette er uavhengig av program eller anna registrering, er å registrere kjeldeinformasjon. Du vil garantert, ein eller anna gong i framtida finne motstridande informasjon om personar. Sørg for å notere kva kjelda seier og kva slags kjelde det er. Dette vil hjelpe deg i å vurdere kva som kan vere rett og ikkje.

Eg har sjølv gått "i fella" når eg starta ved å ikkje notere kejlder, og dette har skapt mykje ekstraarbeid seinare...

Camilla skrev:2. Det var visst mange spennende måter å stave samme navnet på 1800-tallet. Når jeg har funnet alle mulige kombinasjoner av Anne/Anna Christine/Kristine Hansdatter/Hansen, hvordan velger dere hvilken stavemåte dere bruker som "fasiten"?

Namn kan forekomme i ulike former avhengig av kjeldene. Slik er det berre. Noko kjem av at det som regel ikkje er personane sjølv som skriv i kjeldene, men ein prest eller skrivar. Desse skriv den forma dei foretrekk. I tillegg ser det ikkje ut til at folk var like nøye på stavemåtar før - eg har sjølv sett same namnet skrive med ulike former i same kjelda...

I utgangspunktet bør du notere den forma av namnet som kjelda bruker saman med kjeldeinformasjonen. Så er det ulike måtar å gjere dette på: Sjølv vel eg ei "normert form" på personen som eg bruker som hovudnamn når eg registrerer i mitt slektsprogram. Dette gjer at eg får lista alle med same namn saman når eg søker. I tillegg registrerer eg alle namnevariantar med kjeldehenvisning, slik at eg har oversikt over desse òg. Desse er òg søkbare. Som du ser over har Olaf vald ein anna måte. Her er det ingen fasit!

Eit anna poeng med namn er det som Otto nemner om etternamn: Før namnelova kom i 1923 var det ikkje noko krav om fast slektsnamn/etternamn. På bygdene var som regel gardsnamnet bruka, men dette er meir å rekne som ei adresse enn eit fast namn, og endra seg når folk flytta. Eg har registrert ein av mine forfedre, Iver Andersson, med ikkje mindre enn sju ulike gardsnamn (Bakk, Kleven, Lillerøe, Solbu, Bløsmo, Øver-Kvål og Enggjerdet). Eg har vald å registrere slike gardsnamn som etternamn i min base (og sjølvsagt alle variantar med kjeldehenvising). Som "hovudnamn" bruker eg namn ved fødsel, medan andre bruker der dei budde lengst som vaksen etc.

Camilla skrev:3. Hvordan bedømmer dere den troverdigheten til kilder? Ved å google en av mine forfedre fant på 1880-tallet fant jeg personen på ancestry.com, og fant rundt ti generasjoner bakover, til tidlig 1600-tallet, via både Sverige og Tyskland. Kjempemorsomt! Men hvordan kan jeg vite om dette stemmer?

Det viktigaste når det gjeld å vurdere truverdigheit på kjelder er
1) Kor nære hendinga som er omtala er kjelda nedskrive, og
2) Kven har skrive det ned, og kor nære var denne personen til hendinga

Ut frå dette er det ofte vanleg å dele inn kjeldene i primærkjelder og sekundærkjelder. Primærkjeldene er originalkjelder som omtaler hendinga når den skjer, og er som regel mest truverdige. Døme på slike kjelder er kyrkjebøker, skifteprotokollar, folketellinger, rettsdokument etc. Private nedteikningar gjort i samtida (som t.d. frå familiebiblar etc) kan vel òg sortere under her. Primærkjelder kan sjølvsagt òg innehalda feil (igjen: noter kjeldene :)) - Du kan ofte ha ulike fødselstidspunkt på ein person avhengig av om det er dåp, alder ved konfirmasjon, i folketellingar eller ved død - men ein grei regel er vel at som regel er det kjeldene som ligg nærast til hendinga som er mest rett.

Sekundærkjelder er når andre har samla og samanstilt informasjon. Kor truverdig desse er kan vere vanskeleg å vurdere. Ei truverdig sekundærkjelde bør ha henvisninger til primærkjeldene, og forklare korleis dei har kome fram til informasjonen som gis. Døme på slike kjelder er slektsbøker, tidsskriftsartiklar og ein del nettsider.

Mange nettsider vil eg påstå heller er "tertiærkjelder" som ofte ikkje har kjeldehenvisninger, og er ofte fulle av feil på grunn av ukritisk kopiering frå andre. Her støtter eg Olaf sine betraktingar over 100%. Har dei ikkje kjeldehenvisningar er dei truleg ikkje til å stole på. Har dei slike henvisingar så bruk dei gjerne som ei hjelp til å finne fram til kjeldene, men sjekk alt!

Camilla skrev:Setter stor pris på alle tips dere kan gi en entusiastisk nybegynner :)

Lykke til - og husk at det er bedre å spørre om råd enn å gå seg fast :)

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 24. juli 2014 kl. 13.06

Hei Camilla !

Bare en kort kommentar etter gode innlegg fra andre.

Etter min mening har Håvard gode råd og tanker, han nevner også Olaf og innlegget fra han som jeg også er enig i.

Er heller ikke uenig med de andre men tror det er lurt å følge de gode råd fra de personer som jeg nevner.

Lykke til videre med en hobby som du ganske så sikkert får mye glede av :D

Mvh. Magne :)

gj18592
Sted: Horten

Legg inn av gj18592 » 25. juli 2014 kl. 10.37

Enig i det som blir sagt. Bruk et slektsprogram. Jeg vil si det er mindre viktig hvilket, og selv om du velger et produkt som Geni eller Family Tree Builder fra MyHeritage eller et mer "hardcore" slektsprogram så er det aller viktigste dette:

Bruk ALLTID tid på å registrere kilder!

Om du finner ut at dette er virkelig en hobby for deg, så vil du prise deg lykkelig om 5 år for at du var flink og noterte ned hvor du fant opplysningene. Det er umulig for de fleste å huske, og du vil før eller siden oppdage rusk i maskineriet. Da er det kjærkommet at du vet hvor du har opplysningene fra.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 25. juli 2014 kl. 11.07

Jørgen M. Steen!

Nå klarte alle i dette tema å skrive om tema uten å dra frem noen spesifikk program.

Når det gjelder registrering av bilder, er jo noe av det viktigste å besøke alle i slekten, gå gjennom alle album og få disse slektningene til å notere hvem som er med på bildene. Ikke skriv på bildene. Vær varsom om du skriver på baksiden av bildet. Det er ikke alle skriveredskaper som er fornuftige å bruke på bilder.

Har vært så heldig at jeg har fått tilgang til mange bilder av konas slekt. Det meste av min slektsbilder forsvant i krigen, men det vi har fått tak i, er høyt verdsatt. Det samme gjelder negativer som etter hvert skannes over til positive digitale bilder.

gj18592
Sted: Horten

Legg inn av gj18592 » 25. juli 2014 kl. 15.15

Otto skrev:Jørgen M. Steen!

Nå klarte alle i dette tema å skrive om tema uten å dra frem noen spesifikk program.

Ja, jeg spant litt videre og ga støtte til Olaf som advarte mot å gjøre som majoriteten på enkelte nettsteder gjør, unnlate å bruke kildehenvisninger.

Olaf skrev:I de to ovennevnte nettstedene, pluss geni, myheritage og sannsynligvis drøssevis av andre, finner du familietrær levert av en-eller-annen fjomp, uten kildehenvisninger.

Jeg ser ikke helt at det i seg selv er noe å kommentere, men når Olaf uansett nevnte disse, så bør da være en real sak å informere om de negative sidene med slike større "samlinger" av slektstrær, hvor majoriteten ikke gidder å bruke kildehenvisninger. Spesielt for noen som er i oppstartsfasen med slektsgransking så er det veldig lett å gjøre som de fleste andre gjør, og dermed gjøre ting mer tungvint for seg selv (og andre om man velger å publisere noe videre på internett).

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 25. juli 2014 kl. 16.47

Tja
I noen sammenheng går det an å kommentere eller omtale tema uten å dra inn spesifikke programmer hvis ikke dette er veldig avgjørende for tema.

I dette tilfellet kan jeg (med min beste vilje) se at programmer var relevant på dette nivå diskusjonen.

Faren ved å dra inn programmer til stadighet, blir at tema forlates og man går over til å diskutere programmer.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 25. juli 2014 kl. 23.25

Her har det komme frem mange gode råd og tips.

Men skal en følge alle gode råd her så blir det vel med tanken for svært mange. "Uff var det så mye å holde rede på"

Men min mening er jo at vi har alle vært nybegynnere og starter i det små. Så får det komme litt etter litt.

Last ned et slektsprogram og før inn det du vet og etter hvert det du tilegner deg av kunnskaper.
Alt behøver ikke være rett heller (til eget bruk). Det eneste som jeg mener er viktig er at en noterer ned alle kilder en har fått opplysningene fra. Før gjerne inn opplysninger fra en slektsbok/bygdebok (det meste er rett). Senere når du blir litt mer vant med å lete i kilder kan du gå tilbake og sjekke om kildene stemmer. Rom ble ikke bygd på en dag.
Jeg har hatt mange gledesstunder med å oppdage at dette stemmer da ikke, jeg har oppdaget feil i slektsboka. Da er det å gå inn i slektsprogrammet og gjøre korrigeringer og etterlate en kommentar om at det var feil :) Vi kan ikke begynne feilfri!

For noen er dette en morsom hobby, for andre er det dødsens alvor.
Du velger selv ditt ståsted :)

gj12185

Legg inn av gj12185 » 26. juli 2014 kl. 0.32

Hei igjen Camilla.
Jeg må bare nevne at av de nettstedene som tilbyr mulighet for å publisere familietrær, så er vel de fleste her enige i at familysearch.org og ancestry.com er i en særstilling. De to organisasjonene har digitalisert store mengder originalmateriale, og har ofte en henvisning til en kopi av originaldokumentet i resultatet av et søk på person. Ancestry.com har kanskje et bredere utvalg av skannede og digitaliserte dokumenter, men drives kommersielt. Mormonkirken, som driver gratisnettstedet familysearch.org, står bl.a. for skanningen av norske kirkebøker. Begge har store mengder data fra folketellinger over hele verden.
Begge tilbyr som en ekstratjeneste å publisere familietrær fra sine brukere, men presiserer at det helt uten garanti for at det som publiseres er korrekt. Jeg har ved anledning påpekt det ironiske i at brukere av de to nevnte stedene, publiserer et slekstre uten å bruke et halvt minutt for å kontrollere at opplysningene er korrekte, når alle data finnes på samme nettsted!
De fleste andre nettstedene som tilbyr registrering av slektstrær, har sjelden noen andre søkefunksjoner innebygget i systemet. Jeg kjenner ikke alle, så det er sikkert unntak her også.

gj22046
Sted: Oslo

Legg inn av gj22046 » 13. august 2014 kl. 18.55

Tusen takk for alle gode råd! Dette har virkelig hjulpet meg i gang :D

Det stemmer nok at man aldri blir ferdig, det relativt beskjedne ambisjonsnivået jeg begynte på har selvfølgelig blitt utvidet en del allerede... :roll:

Jeg vil gjerne komme med en liten oppdatering fra min side:

For å holde styr på dette, har jeg laget meg et Excel-ark der jeg holder oversikten over Ahnentafel-nummereringen min (takk for tips!), og holder foreløpig kontroll på informasjonen og kildene mine i et Word-dokument for hver av de fire grenene i familiene våre. Fotnoter er mine venner!

Etter å ha sett nærmere på forskjellige programmer (og hatt en del tekniske problemer med ett av dem!), så gjør nok Word foreløpig nytten for meg for å holde det på et overkommelig nivå, i tillegg til at det er enkelt å dele det jeg finner med de i familien som er interessert når det er i Word. Jeg sier foreløpig, for om ambisjonsnivået utvides ytterligere, innser jeg at jeg trenger noe litt mer avansert. Når jeg har kommet et stykke og ønsker visuelle familietrær, så stiller deg seg selvsagt annerledes.

Jeg vil gjerne dele noen oppdagelser jeg har gjort så langt - sikkert selvfølgeligheter for dere med erfaring:

- Kilderegistrering ble betydelig enklere når jeg oppdaget muligheten for Bildeinformasjon i kirkebøkene... Copy-paste to linjer var enklere enn å skrive opp alt selv, viser det seg! :wink:

- Kirkebøker inneholder fantastiske mengder informasjon, og mangler det en kirkebok med dåpsoversikt kan man gjerne sjekke den 15 år senere, når det var konfirmasjonstid.

- Det slektninger har hørt er ofte noe heeelt annet enn det man finner i kirkebøker... :wink:

Så lurer jeg på om dere vet om noen har laget guider eller oversikt med gode tips til slektsforskning på nett? Da spesielt innen:

- Søk i Skifteprotokoller og rettsdokumenter - Her er jeg veldig usikker på hvor man begynner, hvordan vet man hva man leter etter? Ble det gjennomført skifte for fattigfolk?

- Søk i svenske kilder - som sikkert mange andre østlendinger, dukket det tidlig opp noen svensker i slekten...

- Hva ER andre kilder som dere benytter? Hittil har det gått i kirkebøker og folketellinger, og en bygdebok som lå tilgjengelig på nett.

Med vennlig hilsen
Camilla

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 13. august 2014 kl. 23.48

Jeg vil anbefale boka "Våre røtter" av Nils Johan Stoa og Per-Øivind Sandberg. Jeg har utgave fra 1992, men det skal være utgitt en nyere utgave som også er med veiledning på data og hva som finnes på internett. Dette er en håndbok i slektsgransking for nybegynnere og viderekomne.Tror den boka vil kunne gi svar på mye. Er lenge siden jeg leste min utgave fra 1992 da

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 13. august 2014 kl. 23.50

Her er lenke hvis du vil kjøpe boka: http://www.haugenbok.no/bok/I9788202389253

Du kan sikkert også låne den på bibliotek

Liv Marit Haakenstad har også skrevet bok om slektsforskning:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... tAodYioAzA

dn07176
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av dn07176 » 15. august 2014 kl. 14.56

Godt å høyre at du har funne eit system som fungerer. Så lenge du registrerer informasjonen systematisk, og med kjeldehenvisninger, vil du da uansett kunne finne fram seinare.

"Våre Røtter" som Anne Lise nemner er eit godt tips, og ei bok eg sjølv har hatt mykje nytte av. Ei omtale finn du t.d. her: http://old.genealogi.no/Nyheter/vaare_roetter_3_utg.htm

Denne boka vil svare ut ein del av det du lurer på når det gjeld andre kjelder. Kva som finst er i stor grad avhengig av tidsperioder og geografi, og i tillegg sosiale tilhøve.

Litt om skifter: Det kan vere at det ikkje finst skifter etter dei personana ein søker, og det kan vere ein del arbeid å finne fram. I tillegg er det lite som er gjort av avskrifter, så for det meste må ein belage seg på å lese gamal handskrift (noko som blir lettare og lettare med trening...).

På den andre sida kan det vere ei fantastisk nyttig kjelde til slektsinformasjon dersom ein er heldig. Skifter finn ein stort sett frå alle sosiale lag, men dersom folk ikkje åtte noko er det ingenting å fordele. "Fattigfolk" finn ein såleis ikkje like mykje etter her alltid, men det skal ikkje mykje til før ein kan finne registrerte skifter, så sjekk protokollane. For dei fleste protokollane finst det namneregister ein kan bruke.

gj12185

Legg inn av gj12185 » 16. august 2014 kl. 6.06

Hei Camilla.
Det virker jo som om du har fått taket på det allerede, løsningen med Word er helt OK, veldig mange her gjør det på den måten.
(men som ihuga Linux-bruker er jeg selvfølgelig forferdet over bruken av Wørd...)

Camilla skrev:Det slektninger har hørt er ofte noe heeelt annet enn det man finner i kirkebøker...

Dessverre viser mytene seg ofte å være - myter! :lol:

Den 'beste' jeg har fått servert av gamle slektninger hittil, etter å ha lett etter personene i flere år og omsider funnet vedkommende - som viste seg å være født utenfor ekteskap, var følgende:

'Ja vi vesst no om det ja, men vi snakk itj om det, sjø!' :roll:

Svar

Gå tilbake til «Generelt»