Hei Camilla.
Gratulerer med ny hobby! Det verste er at du
aldri kommer til å bli ferdig!

Det beste er at du
aldri kommer til å bli ferdig, og du får omgående ganske mange hyggelige venner her som du kommer til å ha i mange år!
Du kommer helt sikkert til å finne det beste slektsprogrammet for dine behov, men det kommer til å ta litt tid, og det blir nok endel prøv-og-feil underveis. For å komme igang, og lett kunne finne dine data, kan du f.eks. bruke et vanlig tekstbehandlingsprogram, med nye kapitler, avsnitt o.s.v. satt opp så du lett finner fram. Etter mange slektsprogram, har jeg selv funnet ut at et program som er en hierarkisk notisbok, fungerer godt for meg.
For å lage en kjapp oversikt med kun navn/fødsels- og dødselsdato på hver person, er det greit å begynne med deg selv som nr. 1, din far som nr. 2, din mor som nr. 3, din farfar nr. 4, hans hustru nr. 5, din morfar nr. 6, hans hustru nr. 7, o.s.v., du dobler nummeret for hver persons foreldre i neste generasjon. Da får du en fin oversikt over framgangen på noen få sider. Din samboers data kan du enten ha i et eget tre med samme type nummerering, alternativt - hvis dere har barn sammen, gjør barna til 1a, 1b, 1c o.s.v., og deg selv og samboeren til 3 og 2, så får du begge sider av barnas slekt i én oversikt. Det er vanlig å bruke like tall for mannen og ulike tall for kvinnen, og det gjelder kun biologiske foreldre. Vær helt konsekvent med å ha med en link til originalkildene for personene du finner.
For litt bakgrunnsstoff om de forskjellige variantene for nummerering, ta en titt på denne linken:
http://www.saintclair.org/numbers/, og ta en kikk i arkivet her i disnorge.
Navn, ja... Det er nok mange meninger om dét, selv bruker jeg konsekvent navnet som det står i kirkeboka i min oversikt, hvis det er variasjoner ved f.eks konfirmasjon eller vielse, så bruker jeg det som er skrevet der og da. Du vil få problemer med søk før eller senere, du må alltid starte bredt - leter du etter Hansen, søk på Hans* - så fanger du opp dialektale og tidspregede varianter av endelsen -sen, men du kommer også garantert til å lete etter den ene som skrives Hannsen...

. Typisk er også overgangen til slektsnavn rundt forrige århundreskifte, byene var generelt raskere ute med faste slektsnavn, etter 1922 var det påbudt. Fornavnene skiftet også skrivemåte omtrent samtidig, så Oscar ble til Oskar, Christopher ble til Kristoffer. Jeg hadde selvfølgelig han ene som het Kristopher!
Akk og sukk, troverdigheten til kilder?
Dåp i kirkeboka er i så godt som alle tilfeller den eneste kilden du kan stole på, en dåp var og er en alvorlig handling, fadrenes rolle var viktigere enn foreldrene - sett fra kirkens ståsted - så i de eldste kirkebøkene er ofte morens navn utelatt, faren er alltid med.
Jeg har ofte skrevet det: De norske folketellingene er stort sett korrekte med hensyn til persontall, men det forekommer ganske ofte feil med navnene og ikke minst alder/fødselsdato, de nyeste folketellingene er verst! (1910:

)
Hvis du bruker familysearch.org (mormonkirkens arkiver - gratis) og ancestry.com til rent personsøk, så får du som regel en referanse til en folketelling, kirkebok e.l. som kan/bør/
skal dobbeltsjekkes. Du vil ofte finne feilstavede/feiltolkede navn på skandinaver i amrikanske folketellinger, du må ofte bruke fantasien og søke etter navn slik som du tror det kan høres ut for en italiener som skriver listene. De originale listene kan være fornøyelig lesning av og til!
I de to ovennevnte nettstedene, pluss geni, myheritage og sannsynligvis drøssevis av andre, finner du familietrær levert av en-eller-annen fjomp, uten kildehenvisninger. De stjæler fra hverandre, og finner du en feil ett sted, så går den gjerne igjen hos de andre også.
Du må aldri noen sinne stole på dem! Det kan være fristende å tro at Ole Hansen er sønn av Hans Olsen på samme gården, datoer ser greie ut og alt virker troverdig, men det kan like gjerne være bare tullball alt sammen. Og feil i første generasjon betyr at alle de ti neste er bullsh...! Bruk dem gjerne som en ledetråd, for det finnes jo korrekte trær også, men
STOL ALDRI PÅ DEM!
Vart du skrømt no? Fortvil ikke, det er bare å hoppe ut i det. Vi er alltid her for å forvirre deg enda litt mere, så ikke nøl med å stille spørsmål. Et råd på veien er å gjøre deg godt kjent med materialet til arkivverket.no, samt alle sidene fulle av tips og informasjon her i disnorge.no, og de andre genealogiske foreningene. Husk å ta backup av alt sammen hver gang du er ferdig for dagen, det er tidkrevende å finne alt sammen om igjen, selv når du vet hvor du må lete.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.