Hans Andrewson Wold fra Norge

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Erik Hov
Sted: GJØVIK

Hans Andrewson Wold fra Norge

Legg inn av Erik Hov » 14. juni 2011 kl. 16.49

Hei.
Dette blir vel å lete andre veien ,men man må vel prøve det også.
Jeg vil gjerne prøve å finne ut hvor i Norge Hans Wold var fra.
Hans var andre mannen til min slektning Andrine Nelson fra Torpa og de ble gift i Wilson, Saint Croix County, Wisconsin 21 Feb 1885.
De bodde i Springfield township i Saint Croix County, Wisconsin 1900 og 1910, og 1920 i Wilson ,St. Croix County, Wisconsin der Hans også døde i 1923.
I 1900 er familien kalt Hanse og Angie Nold (Hans sagt født mars 1851) ,i 1910 Hans og Angie Wold (begge sagt født ca 1855) og i 1920 Hans og Andrena Wold (begge sagt født ca 1860).

Hans` death certificate sier at Hans var født ca 24 Dec 1846 i Norge og døde i Wilson 6 Mar 1923 og at hans far het Andrew Wold. Det er vel det mest konkrete jeg har å gå etter.
Ifølge 1900 folketellinga for Springfield var han født i Norge mars 1851 ,noe som ikke stemmer med death certificate ,så hva skal en stole på ,death certificate eller folketellingene :?: :? .
Jeg vet ikke når Hans utvandret men ifølge folketellingene ser både Hans og kona ut til å være utvandret ca 1880. Vet ikke om det stemmer for Hans del men kona Andrine utvandret i 1880 fra Torpa med sine 2 døtre og kom senere til Wilson hvor hennes første mann Ole Nelson døde 1883.
Ifølge Andrine`s barnebarn var Hans Wold visstnok fra Fall Creek i Wisconsin og det må vel være hans bosted før han ble gift med Andrine?.
Vet ikke hvor i Norge Hans var fra eller noe om hans søsken ,men hans kone Andrine og hennes første mann Ole var begge fra Nordre Land.
Hans` far var en Andrew Wold som også forsåvidt kan ha bodd i Wisconsin.
Kan noen hjelpe med å finne hvor Hans kom fra i Norge?
mvh Erik

Brukeravatar
Margit R Bakke
Sted: USA
Kontakt:

Re: Hans Andrewson Wold fra Norge

Legg inn av Margit R Bakke » 14. juni 2011 kl. 17.00

Name: Hans Wold
Residence: Springfield, St. Croix, Wisconsin
Estimated Birth Year: Abt 1852
Birthplace: Norway
Relationship to Head of Household: Head
Race: White
Marital Status: Married
Place of Birth: Parent 1: Norway
Place of Birth: Parent 2: Norway
Family Number: 252
Page Number: 485
Line Number: 19
Film Number: 1020984
Digital Folder Number: 4236868
Image Number: 00266
Collection: Wisconsin State Census, 1905
Margit in Minnesota
http://norwaytoamerica.blogspot.com
http://norwaytominnesota.blogspot.com
"If you have questions, just ask!"

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 14. juni 2011 kl. 17.24

Siden Hans tydeligvis er født i Norge, het vel neppe far hans opprinnelig Andrew. Mer sannsynlig at han het Andreas. Da burde han kunne finnes i Ft 1865 og/eller når han emigrerte.

Mvh Paul

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 14. juni 2011 kl. 18.32

Nei det kan han ikke ha gjort. Han het nok Anders eller Andreas og evt tatt Andrew om han dro til USA.
Erik

gj13717
Sted: SKOGSVÅG

Legg inn av gj13717 » 15. juni 2011 kl. 14.33

Kanskje du har kommet mye lenger nå, men fant dette:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 8&merk=948

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 15. juni 2011 kl. 15.45

har ikke kommet lenger nei....men takk for forslag.
sjekket ut Hans Andreas Wold i Tromsø og han var født 18-8-1846 og døpt 18-4-1847 i Tromsø og faren het Halvor Amundsen Vold. Dersom "death certificate" er rett het Hans A. Wold`s far Andreas eller Anders så dette er nok ikke min Hans. For alt jeg vet kan han ha dratt til USA med foreldrene før 1865 også.

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 5. oktober 2011 kl. 21.43

Nå er jeg et hakk nærmere å finne Hans.....og nå burde vel denne overflyttes til Sør Trøndelag istedet for emigrasjon USA/Canada?.......

Fikk tak i nekrologen til Hans Wold og der sies det at han var født i Trondheim 30 Desember 1851. Dødsattesten sier han var født 24 Desember 1846 og at hans far het Andrew Wold ,men det med farens navn kan jo være feil.
Prøver å finne hans fødsel i Norge ,men selv om det står at han var født i Trondheim så behøver ikke det være korrekt.
Uannsett er han vel født rundt 24de til 30te desember rundt 1850 i Trondheimsområdet.
Det er vel ikke lett å finne Hans` fødsel ,men det hadde vært kjempefint å klart det!. Jeg fortsetter hvertfall å lete.
Noen som kan finne denne fødselen???
mvh Erik

Trine Lise Jensen
Sted: ROSSFJORDSTRAUMEN

Legg inn av Trine Lise Jensen » 6. oktober 2011 kl. 0.15

Hei Erik

Litt på siden, men har selv lett etter en Andreas Wold fra Trondheim.
Han fikk en sønn, Johan Hagen født 16.07.1925 i Tromsø, nr. 71;
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-124

Finner ingen flere opplysninger om denne Andreas. Det er jo ca. 25 år mellom fødslene her, men alt må prøves for å finne ut ting..
Dersom du finner "din" Andreas Wold, hadde det vært spennende å høre om det!

Hilsen Trine Lise
Den som ikke spør, får heller ikke svar..

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 6. oktober 2011 kl. 11.26

Hei.

Jeg driver å pløyer gjennom Sør Trøndelag for å prøve å finne Hans Wold`s fødsel og har lett 1850-1852 i de kirkebøker jeg kunne finne. At hans far het Andreas eller Anders er sannsynlig ,men man kan aldri vite om det er riktig det som står på dødsattesten om foreldre. Din Andreas burde vel kanskje være født 1780-1800 og kan være for ung til å være Hans far. Ser ikke ut hittil hvertfall at Hans var født i selve Trondheim.
Får lete videre!!.
mvh Erik

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 6. oktober 2011 kl. 11.49

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A13 (1821-1831), Ekteviede 1825, side 282.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-255
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610561.jpg

Hva med denne Andreas jochumsen Wold i Trondheim?
Han ble gift i januar 1825 da men.....men det er hvertfall en Andreas Wold i Trondheim!!. Kanskje det er han du leter etter? Han fikk hvertfall 3 barn i Trondheim.
mvh Erik

Trine Lise Jensen

Legg inn av Trine Lise Jensen » 6. oktober 2011 kl. 21.35

Hei Erik

Dette var spennende :wink:
Skal prøve å finne litt mer om denne Andreas.
Ser ut til at dette er familien i FT-1801: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =2765#ovre

Dersom han var sjømann eller noe, kan han jo godt ha vært i Tromsø rundt nov. -24.

Hilsen Trine Lise

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 6. oktober 2011 kl. 22.09

Ja er det ikke artig når man kanskje finner nye aner?
Jokum Pedersen og Tonetta Mortina Andreasdatter ble forøvrig gift i Nidaros (Trondheim) Domkirke i 1794.
Mvh Erik

Trine Lise Jensen

Legg inn av Trine Lise Jensen » 7. oktober 2011 kl. 2.26

Hei Erik

Nå begynner jeg å bli usikker...
Når sønnen, Johan Hagen, gifter seg i Tromsø, ser det ut til at faren er oppgitt som snedk. Andreas Wold, nr. 20; http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-152

Fulgte Andreas Wold i Trondheim sin datter, Gurine Birgithe. Ved dåpen var faren skrevet som søefarer, men ved konfirmasjonen som brygermand og ved vielsen hennes bare som Andreas Wold.

Neste vei å gå er nok å finne et evt skifte for Andreas Wold, kunne ikke finne noe i farten.
Så i morra blir det mer leting.

Hilsen Trine Lise

[/b][/u]

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 9. august 2012 kl. 1.38

Nå tror jeg jeg har funnet denne Hans Wold. Ifølge vielsesattesten fra 1885 i Wilson ,WI er hans foreldre nevnt som John A. Wold og Dorotea Ingelbretson. Ved hjelp av det fant jeg at disse burde være Johan Arnt Colbanussen og kona hans Dorthea Ingebretsdatter. De bodde på Rosvoldaune i Leksvik.
Dette blir interessent å lete litt mer i!.
Erik

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 9. august 2012 kl. 1.51

Hei !

Kan det bli de her ?
F. T. Lexvigen 1865.
Røsvoldaunet.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=808#ovre

Har du han som Emigrert fra Norge ( Trondheim ) ?

Mvh. Magne.

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 9. august 2012 kl. 2.01

Joda ,dette er den familien jeg har brukt halve dagen på å prøve å finne mer om etterkommerne etter.
Vet en hel del ,men har visse problemer med både Hans og noen av hans søsken ,så vet ikke om jeg burde poste her eller poste det under Leksvik.

Ser ut som denne Hans fra Leksvik var gift i Norge og hadde hvertfall 2 barn før han dro til USA. Vet ikke hva som skjedde med kona ,men hvertfall de hvertfall 2 barna ble i Norge og ble gift der. Har visst litt å granske frem........men det får jeg fortsette med i morgen.
mvh Erik

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Legg inn av Magne Østhus » 9. august 2012 kl. 2.25

Hei !

Også jeg har sett noe på det og har så langt ikke funnet noen løsning som er god nok.

Finner en Hans O. Rosvold som emigrert sammen med sin kone Marta G. og de var fra Leksvik og emigrerte i 1883, men heller ikke det stemmer godt nok.

Du kan godt poste det under Leksvik fordi jeg vet det finnes noen eksperter i det fylket som du kan få god hjelp i fra, huske da på å ta med en lenke som viser til det som er funnet så langt.
Er ikke helt sikker på om det finnes bygdebøker for Leksvik med det et det nok også noen som har god greie på ?

Lykke til videre.

Mvh. Magne :)

Erik Hov

Legg inn av Erik Hov » 9. august 2012 kl. 8.35

Hei !

Jeg også fant denne Hans O. Rosvold ,men jeg også avskrev ham fodi han ikke stemte godt nok.

Jeg tenkte også på om det fantes noe bygdebok for Leksvik etc ,så keg skal poste det jeg vet og legge ved relevante lenker både til kirkebøker etc og til denne diskusjonen.
Takk for hjelpen!.
mvh Erik

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»