Dette blir vel å lete andre veien ,men man må vel prøve det også.
Jeg vil gjerne prøve å finne ut hvor i Norge Hans Wold var fra.
Hans var andre mannen til min slektning Andrine Nelson fra Torpa og de ble gift i Wilson, Saint Croix County, Wisconsin 21 Feb 1885.
De bodde i Springfield township i Saint Croix County, Wisconsin 1900 og 1910, og 1920 i Wilson ,St. Croix County, Wisconsin der Hans også døde i 1923.
I 1900 er familien kalt Hanse og Angie Nold (Hans sagt født mars 1851) ,i 1910 Hans og Angie Wold (begge sagt født ca 1855) og i 1920 Hans og Andrena Wold (begge sagt født ca 1860).
Hans` death certificate sier at Hans var født ca 24 Dec 1846 i Norge og døde i Wilson 6 Mar 1923 og at hans far het Andrew Wold. Det er vel det mest konkrete jeg har å gå etter.
Ifølge 1900 folketellinga for Springfield var han født i Norge mars 1851 ,noe som ikke stemmer med death certificate ,så hva skal en stole på ,death certificate eller folketellingene

Jeg vet ikke når Hans utvandret men ifølge folketellingene ser både Hans og kona ut til å være utvandret ca 1880. Vet ikke om det stemmer for Hans del men kona Andrine utvandret i 1880 fra Torpa med sine 2 døtre og kom senere til Wilson hvor hennes første mann Ole Nelson døde 1883.
Ifølge Andrine`s barnebarn var Hans Wold visstnok fra Fall Creek i Wisconsin og det må vel være hans bosted før han ble gift med Andrine?.
Vet ikke hvor i Norge Hans var fra eller noe om hans søsken ,men hans kone Andrine og hennes første mann Ole var begge fra Nordre Land.
Hans` far var en Andrew Wold som også forsåvidt kan ha bodd i Wisconsin.
Kan noen hjelpe med å finne hvor Hans kom fra i Norge?
mvh Erik