Kaptein Jørgen (Georg) Krybel d. 1695 sin far

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Kaptein Jørgen (Georg) Krybel d. 1695 sin far

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. august 2009 kl. 12.22

Jeg lurer på opphavet til kaptein Georg Krybel. Han var kaptein for Odalske kompani fra 1661, i følge Ovenstad, og bodde på Sander. Han døde i Nes på Romerike.

Kaptein Georg (Jørgen) Krybel skal være omtalt i Sør-Odalsboka bind 7. Den har jeg ikke ennå, har bare bind 1-3, og 5. Det skal stå "Litt om familien Krybel" i bind 7 på sidene 242-244. Og Roar Lishaugen skal ha skrevet noe i Meldinger fra Odals historielag nr. 1/93. Dette nevnes i innlegg 4 i en debatt på Digitalarkivet.

Det jeg lurer på er om det står i noen av disse artiklene, eller andre steder, et bevis på at kaptein Georg Krybel var sønn av billedhugger Georg Kriebel som døde i Glückstadt i 1645? Det er mange internettsider som har denne koblinga mellom disse to, men ingen av dem som jeg har sett, siterer et "bevis" på at kapteinen var sønn av billedhuggeren.

Jeg ble litt skeptisk til bare å føre denne koblinga inn i slektsprogrammet da jeg fant noe i Weilbachs Kunstnerleksikon, 3. utgave fra 1947-1952. Det står at leksikonet bare er ocr-skannet og da kan det selvsagt bli feil i overføringa. Om dette leksikonet står det her.
For meg ser det ut som om billedhugger Georg Kriebel i et brev til kong Kristian kvart har skrevet at han var uten arvinger i 1640. :?:
I en Skrivelse af 26. Juni 1640 nævner Chr. IV ham som +vor Tjener, Borger i vor Fæstning Gl.<, idet G. K. ønskede at rejse til Magdeburg ang. en Arve-sag for en gammel, blind Kvinde, der boede i hans Hus, og med hvem han havde oprettet reciprokt Testamente, da de begge var uden Arvinger.

Er det noen som har tilgang til Sør-Odalsboka bind 7 og/eller Roar Lishaugens artikkel som kan fortelle meg om det der står nevnt et bevis på at billedhuggeren og kapteinen var far og sønn? Eller finnes det andre kilder som forklarer dette og eventuelt gir et bevis for det?
:) Tore

dn21993
Sted: TOLVSRØD

Re: Kaptein Jørgen (Georg) Krybel d. 1695 sin far

Legg inn av dn21993 » 11. august 2009 kl. 18.56

Hei.

Jeg gikk på FS. og skrev hans navn og død 1695.
Da kom det opp at han var født i 1610 i Magdeburg , Sachsen.

Gikk inn på nytt og skrev hans navn , født 1610, da kom hans foreldre som : Georg Kriebel / Catharina Schultze.

Jørgen Georg gift 1647 m/ Sissel Antonisdatter f. ca. 1620 Nes, Hedmark. Død 1717i Sør Odal.

Kanskje er dette den rette :?:

Lykke til :D

Hilsen
Grethe Aud

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 11. august 2009 kl. 21.42

Takk for søket, Grethe Aud, :) men dette har jeg også funnet. På andre internettsider står det født ca. 1612. Jeg nevnte i mitt innlegg at koblinga mellom disse to finnes på flere internettsider, men ingen av dem angir noe bevis for at kapteinen var sønn av billedhuggeren.

Og det er det jeg lurer på. :)
Har noen funnet et papir/dokument/protokoll etc. og gjengitt det, f. eks. i Sør-Odalsboka bind 7, side 242-244 eller i Meldinger fra Odals historielag 1/93, hvor det går fram at kaptein Georg Krybel var sønn av billedhugger Georg Kriebel :?:

Jeg er uansett like nysgjerrig på hva som står om opphavet til kaptein Georg Krybel i disse to skriftene. Selv om det ikke står gjengitt noe bevis der, så er jeg takknemlig hvis noen kan gjengi hva som står der om dette. :)

Pål Evensen
Sted: SKARNES

Legg inn av Pål Evensen » 23. august 2009 kl. 1.36

Jeg gjengir litt fra Meldingsblad for Odal slektshistorielag nr 1/1993: Den 1. september 1640 ble billedhuggeren tildelt 43 mål jord i len i Magdeburg. Dette hadde han fått (arvet?) fra slektningene, billedhuggeren Christoph Dehne og kone Sophia Wulf.
I dette lensbrevet kommer det fram en hel del: (i oversettelse) "Den ærbare Georg Kriebel (her skrevet Grübel), nå for tiden den kongelige majestet til Danmarks personlige billedhugger, boende i Glückstadt, og hans ekte husfrue Catharina Schultze samt deres med hverandre avlede ektesønn Georg Kriebel den yngre." Videre går det fram at den blinde enken Sophia Wulf (se ovenfor) bodde hos dem.

I samme meldingsblad nr 2/2004 blir Krybel-slekta omtalt med både forfedre og etterkommere. Georg Kriebel (sign. Georg Kriebell), billedhugger, født 1582 i Chemnitz, død 1645 i Glückstadt, gift 1) 1611 m. Ludomila Meder, død etter få år (datter av organist Martin Meder i Wurzen ved Leipzig), g. 2) m. Catharina Schultze, død mellom 1652 og 1656, bosatt i Magdeburg til 1631, i Glückstadt fra 1632/33.

Disse bladene kan jeg sende deg om ønsket, da det blir for mye å gjengi alt i dette forum.

Pål :lol:

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 23. august 2009 kl. 12.27

Takk for opplysningene! :)
Da hadde billedhuggeren i hvert fall en sønn som het Georg, og det var interessant.
Kanskje det går an å følge dette jordstykket i Magdeburg videre til sønnen Georg.

Det var svært hyggelig at du vil sende meldingsbladene, og de tar jeg gjerne i mot. :) Jeg sender deg en pm.

Svar

Gå tilbake til «Sør-Odal»