Kaptein Georg (Jørgen) Krybel skal være omtalt i Sør-Odalsboka bind 7. Den har jeg ikke ennå, har bare bind 1-3, og 5. Det skal stå "Litt om familien Krybel" i bind 7 på sidene 242-244. Og Roar Lishaugen skal ha skrevet noe i Meldinger fra Odals historielag nr. 1/93. Dette nevnes i innlegg 4 i en debatt på Digitalarkivet.
Det jeg lurer på er om det står i noen av disse artiklene, eller andre steder, et bevis på at kaptein Georg Krybel var sønn av billedhugger Georg Kriebel som døde i Glückstadt i 1645? Det er mange internettsider som har denne koblinga mellom disse to, men ingen av dem som jeg har sett, siterer et "bevis" på at kapteinen var sønn av billedhuggeren.
Jeg ble litt skeptisk til bare å føre denne koblinga inn i slektsprogrammet da jeg fant noe i Weilbachs Kunstnerleksikon, 3. utgave fra 1947-1952. Det står at leksikonet bare er ocr-skannet og da kan det selvsagt bli feil i overføringa. Om dette leksikonet står det her.
For meg ser det ut som om billedhugger Georg Kriebel i et brev til kong Kristian kvart har skrevet at han var uten arvinger i 1640.

I en Skrivelse af 26. Juni 1640 nævner Chr. IV ham som +vor Tjener, Borger i vor Fæstning Gl.<, idet G. K. ønskede at rejse til Magdeburg ang. en Arve-sag for en gammel, blind Kvinde, der boede i hans Hus, og med hvem han havde oprettet reciprokt Testamente, da de begge var uden Arvinger.
Er det noen som har tilgang til Sør-Odalsboka bind 7 og/eller Roar Lishaugens artikkel som kan fortelle meg om det der står nevnt et bevis på at billedhuggeren og kapteinen var far og sønn? Eller finnes det andre kilder som forklarer dette og eventuelt gir et bevis for det?