Hva heter Aidijärvi nå?

Hvor du skal plassere din etterlysning? Spør her

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
gj09387
Sted: MJØNDALEN

Hva heter Aidijärvi nå?

Legg inn av gj09387 » 7. mai 2009 kl. 18.30

Aidijärvi var tidligere et sted i Finland, som ble innlemmet i Norge (Finnmark fylke) antagelig i midten av 1800. Da dette også var slektsnavnet til min bestemors far, er det av stor interesse å finne ut hva det måtte hete i dag, og bakover i tid. Noe tyder på at navnet har blitt litt fornorsket etter at det ble innlemmet i Norge, slik at det siden ble Aidijervi.

Håper noen vet noe om dette! :D

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Re: Hva heter Aidijärvi nå?

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 7. mai 2009 kl. 19.03

Hei :)

På Yr.no fann eg denne plassen. Kan det vera det du ser etter? www.yr.no/sted/Norge/Finnmark/Kautokeino/%C3%81idej%C3%A1vri/

Anne Lisbeth :)

gj09387

Legg inn av gj09387 » 7. mai 2009 kl. 19.09

Hei Anne Lisbeth! :) Tusen takk! Det kan meget vel være det, siden det definitivt er det nærmeste jeg har kommet. ;)

Jeg må si at jeg syns det er ganske dårlig gjort om de har endra skrivemåten så fullstendig, for det gjør det ikke akkurat noe enklere å finne fram i alle de løse trådene i slekta. :lol:

Jeg får prøve med det som utgangspunkt for videre leting i kirkebøker etc, så får vi se om det bærer i riktig retning - eller noen retning i det hele tatt. ;)

Tusen takk igjen! :D
Vennlig hilsen
Merethe

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 8. mai 2009 kl. 13.06

Uten at jeg er noe flink i verken finsk eller samisk, så tipper jeg på at Aidijärvi er den finske måten å skrive navnet på, mens Áidejávri er den samiske måten å skrive navnet på. Navnet er neppe forandret, bare to forskjellige språk som skriver stedsnavnet forskjellig.

Det er jo forsåvidt nokså vanlig å skrive stedsnavn på forskjellig vis i forskjellige språk. Bare ta Venezia som eksempel. Svenskene skriver Venedig, på engelsk skrives det Venice.

Du finner stedet ved å søke, skrevet på samisk vis, på Norgesglasset: Lenke.

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj09387

Legg inn av gj09387 » 8. mai 2009 kl. 15.09

Remi Pedersen skrev:Uten at jeg er noe flink i verken finsk eller samisk, så tipper jeg på at Aidijärvi er den finske måten å skrive navnet på, mens Áidejávri er den samiske måten å skrive navnet på. Navnet er neppe forandret, bare to forskjellige språk som skriver stedsnavnet forskjellig.

Det er jo forsåvidt nokså vanlig å skrive stedsnavn på forskjellig vis i forskjellige språk. Bare ta Venezia som eksempel. Svenskene skriver Venedig, på engelsk skrives det Venice.

Du finner stedet ved å søke, skrevet på samisk vis, på Norgesglasset: Lenke.

Remi

Ok! Det høres logisk ut! Tusen takk, Remi! :D
Vennlig hilsen
Merethe

gj19807
Sted: Kautokeino

Legg inn av gj19807 » 28. juni 2013 kl. 23.22

Adam Danielsen (Andersson) Triumf gift med Kristine henriksdatter fra Alta. De bosatte seg i Áidejávri i Kautokeino kommune, som fjellstuoppsittere.
De hadde 4 barn. Anna Maria, Johan Petter, Adam og Daniel. Anna Maria og Adam dro til Sverige og Finland og har etterkommere der. Daniel overtok fjellstua og har etterkommere i hovedsak Kautokeino og Áidejávri. Johan Petter dro til Hammerfestområdet. Jeg tror han tok etternavnet Aidijervi. Jeg er på utkikk etter Johan Petters etterkommere. Har noen informasjon om de?

gj19921
Sted: alta

Legg inn av gj19921 » 25. juli 2013 kl. 16.21

Hei! :P Ta kontakt med meg på :[email protected]

gj19921
Sted: alta

Legg inn av gj19921 » 25. juli 2013 kl. 16.31

Svar

Gå tilbake til «Hvor i Norge ligger stedet?»