Jeg og andre her fra tid til annen hatt ett ønske om å få tydet et helt skifte fra a til å.
Jeg har en gang fått en person ved ett musum til å tyde ett skift mot betaling. Det koste meg noen hundrelapper.
Men nå er den muligheten borte.
Så mine spørsmål er.:
1.Finnes det noen her som tar på seg slike oppgaver?
2.Det har vært endel ønsker om tyding av skifte i det siste. Skal vi dele tyding i 2 emner?
- Tyding av kirkebøker
- Tyding av skifte
Hvem kan ta på seg å tyde hele skifter.
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Hvem kan ta på seg å tyde hele skifter.
Mvh
Leif B.
Leif B.
- Else Berit Rustad
Re: Hvem kan ta på seg å tyde hele skifter.
1. Om noen her inne påtar seg slike oppdrag kan jeg ikke svare på. I mange år foretok jeg slike avskrifter, men ikke nå mer.
Jeg vet at flere av statsarkivene har kontakt med personer som tar på seg slike oppgaver. Henvender man seg dit, kan man få oppgitt navn osv. til disse, og evt. avtale pris osv. med vedkommende.
2. Blir ikke det litt for meget oppstykking, tror du? Det kan fort utarte til enda flere underfora; for tinglyste dokumenter, for rettssaker osv.
Mvh
Else B.
Jeg vet at flere av statsarkivene har kontakt med personer som tar på seg slike oppgaver. Henvender man seg dit, kan man få oppgitt navn osv. til disse, og evt. avtale pris osv. med vedkommende.
2. Blir ikke det litt for meget oppstykking, tror du? Det kan fort utarte til enda flere underfora; for tinglyste dokumenter, for rettssaker osv.
Mvh
Else B.
-
- Sted: BODØ
Leif Bjørn Mathiesen skrev:Det har vært endel ønsker om tyding av skifte i det siste. Skal vi dele tyding i 2 emner?
- Tyding av kirkebøker
- Tyding av skifte
Inntil videre har vi ikke tenkt den tanken, men er åpen for innspill fra dere brukere. Klarer vi å holde emnetitlene slik de er nå, med god beskrivelse av hvilken type kilde det er snakk om, så kommer vi langt, tror jeg. Men som sagt, vi lytter etter brukerne og deres behov og ønsker

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
-
- Sted: STJØRDAL
Er enig med Else i at det blir for oppstykket hvis tydehjelp skal deles inn i skifter og kirkebøker, og da vil det vel også etterhvert bli akutelt for tingbøker, pantebøker osv. Det blir tungving hvis det blir så mange forum å forholde seg til.
Jeg skriver jo av fra skifter, men da bare arvingene med ektefeller, laugverger, formyndere, verger osv. Tar jo med litt mer når jeg kommer til min egen slekt da. Det gjelder Frosta og Åsen 1692-1823(bortsett fra 1701-1727 som ikke er mikrofilmet eller på Digitalarkivet), og etter planen blir det skrevet av for samme periode for Skogn prestegjeld, og det er ett dokument frem til 1785. Dokument med alfabetisk register på fornavn er i et annet dokument. Skogn, Levanger og Ekne føres hver for seg, og Ekne skrives i samme dokument frem til 1823, mens da Levanger tror jeg blir som Skogn, Frosta og Åsen med nye dokumenter fra 1786. Alt med egne dokumenter for alfabetisk register på fornavn. Har kommet til 1773 for Skogn prestegjeld. For Stjørdal og Skatval er det ført frem til 1760, og 1786-1823 hver for seg, og også med alfabetisk register på fornavn. Stjørdal og Skatval gjøres ferdig etter at jeg er ferdig med Skogn prestegjeld. Det kan godt hende jeg publiserer en gang, men tror jeg skal bruke det selv en stund før jeg publiserer(for å eventuel oppdage feil). Trenger også korrekturleser tror jeg, hvis det skal publiseres. Jeg kan selvfølgelig svare på spørsmål fra disse skiftene.
Jeg skriver jo av fra skifter, men da bare arvingene med ektefeller, laugverger, formyndere, verger osv. Tar jo med litt mer når jeg kommer til min egen slekt da. Det gjelder Frosta og Åsen 1692-1823(bortsett fra 1701-1727 som ikke er mikrofilmet eller på Digitalarkivet), og etter planen blir det skrevet av for samme periode for Skogn prestegjeld, og det er ett dokument frem til 1785. Dokument med alfabetisk register på fornavn er i et annet dokument. Skogn, Levanger og Ekne føres hver for seg, og Ekne skrives i samme dokument frem til 1823, mens da Levanger tror jeg blir som Skogn, Frosta og Åsen med nye dokumenter fra 1786. Alt med egne dokumenter for alfabetisk register på fornavn. Har kommet til 1773 for Skogn prestegjeld. For Stjørdal og Skatval er det ført frem til 1760, og 1786-1823 hver for seg, og også med alfabetisk register på fornavn. Stjørdal og Skatval gjøres ferdig etter at jeg er ferdig med Skogn prestegjeld. Det kan godt hende jeg publiserer en gang, men tror jeg skal bruke det selv en stund før jeg publiserer(for å eventuel oppdage feil). Trenger også korrekturleser tror jeg, hvis det skal publiseres. Jeg kan selvfølgelig svare på spørsmål fra disse skiftene.
-
- Sted: STJØRDAL
Forklarte vel ikke godt nok her. Bygda Skogn føres i ett dokument til 1785, og i et annet dokuement føres alfabetisk register på fornavn med sidehenvisning til skiftene jeg har skrevet av. Det samme gjøres for Levanger, og for 1786-1823 blir det nye dokumenter. I bygda Skogn er alle andre sogn enn Levanger og Ekne med. Siden det er så få skifter for Ekne føres skiftene her hele veien i ett dokument frem til 1823, og da med alfabetisk registter som for de andre.
Man får seg noen overraskelser når man tar full gjennomgang av skiftene, og aner som man har stoppet på kan f.eks. pluteselig få søsken som jeg ikke visste, og som ikke står i bygdebok en gang. Jeg ville aldri ha funnet søsken på en formor i Skogn(Marit Arntsdatter senere Mule født på slutten av 1600-tallet), og jeg ikke hadde finlest skiftene som jeg gjør.
Søsteren Maren Arntsdatter hadde ikke barn ved skiftet etter henne i 1766, og siden hun var ca 93 år da hun døde og søsknene også var døde så kommer mye av etterslekten til disse frem. Deriblant altså mine i Mule.
Man får seg noen overraskelser når man tar full gjennomgang av skiftene, og aner som man har stoppet på kan f.eks. pluteselig få søsken som jeg ikke visste, og som ikke står i bygdebok en gang. Jeg ville aldri ha funnet søsken på en formor i Skogn(Marit Arntsdatter senere Mule født på slutten av 1600-tallet), og jeg ikke hadde finlest skiftene som jeg gjør.
Søsteren Maren Arntsdatter hadde ikke barn ved skiftet etter henne i 1766, og siden hun var ca 93 år da hun døde og søsknene også var døde så kommer mye av etterslekten til disse frem. Deriblant altså mine i Mule.