Ole Toresen Moe kjøper Hønsvika 1812

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Ole Toresen Moe kjøper Hønsvika 1812

Legg inn av Tore Kristiansen » 1. juni 2009 kl. 14.40

Vaagland skriver i Halsaboka at Ole Toresen Moe som kjøpte Hønsvika i 1812, kom fra Ålvundeid. Jeg har en teori på at Ole Toresen var en søstersønn av Jonas Knudsen Moe og vil be om hjelp fra Sunndalsekspertene for å sjekke om det kan være hold i dette.

Hønsvika i Halsa blir skjøtet i 1812 fra Jonas Knudsen Moe til Ole Toresen Moe: Panteboka for Nordmøre 1812-1822, folio 14b. Skjøtet begynner nederst på venstresida og fortsetter på folio 15. Jonas Knudsen Moe står omtalt i Sunndalsboka bind 5 side 178. Han ble gift med gardtausa i Linvågen på Tustna, en av Nordmøres største garder på den tida. Jonas var sønn av Knut Larsen II (1757-1787) og Marit Pedersdatter på Mo.

Jeg tenkte først at Moe var blitt slengt på Ole Toresen av skriveren i panteboka siden selgeren var Jonas Knudsen Moe i Linvågen, men det ser ikke ut til å stemme. For Ole Toresen Moe i Hønsvika bøksler en plass til Amund Toresen Moe seinere på året i 1812: Pantebok Nordmøre 1812-1822, folio 83b. Der står det både Ole Toresen Moe og Amund Toresen Moe. Det første innlegget for månedstinget på Megaarden 23. november 1812. Og på neste side, folio 84a, er det også en kårkontrakt fra Amund Toresen Moe til enka på plassen Wigen under Hønsvik. Slik at navnet Moe blir brukt.

Jeg tror at disse to, Ole og Amund, var brødre og født på Øra av ekteparet Tore Amundsen Øhren og Berit Knutsdatter Moe. Vielsen deres i 1775 Sunndal, Ministerialbok (1752-1793), Ekteviede 1775, side 104a, nr. 6. De fikk barna:
1. Ole, f. 1776: Sunndal, Ministerialbok nr. 590A01 (1752-1793), Fødte og døpte 1776, side 45, høyre side, første kolonne nr. 5 (nest øverst).
2. Amund, f. 1778: Sunndal, Ministerialbok nr. 590A01 (1752-1793), Fødte og døpte 1779, side 48. Nr. 17 i venstre kolonne.
3. Knut f. 1781 og
4. Mareth f. 1783, nr. 21. Mareth hadde mange faddere fra Mo; Peder, Lars, Maret og Ingri.

Enka Berithe Knutsdtr. Øhren blir gift med Jon Olsen Dalen i 1786: Sunndal Ministerialbok (1752-1793), Ekteviede 1786, side 105a, nr. 7, høyre kolonne. De får barna:
5. Dordi døpt uten navn som nr. 36 i 1786 men navnet hennes står i FT1801.
6. Brith, f. 1791 som nr. 13 i høyre kolonne. Ei Mareth Moe var fadder. Kan det ha vært mormora?
7. Mareth f. 1797 som nr. 42 nederst i venstre kolonne. Ei fadder het Kari Moe. Var det tanta? Hun som ble døpt uten navn i 1768?

Det er Ole Toresen og Amund Toresen som i denne sammenhengen er interessante for meg. Jeg har derfor ikke leita etter etterslekt på de andre søsknene. Amund bor hjemme hos mora i FT1801, se lenke over hos søstra Dordi. Broren Ole var sannsynligvis soldat Ole Toresen, tjener på prestegarden i FT1801, 25 år gammel.

Vaagland skriver i Halsaboka at Ole Toresen Moe var gift med Marit Linset fra Lilledalen, Sundal. Deres vielsen skjedde i 1807 i Sunndal: Det kan se ut til at disse blir gift i 1807 i Sunndal prestegjeld: Vielsen til korporal Ole Toresen med Marit Olsdtr Linset i venstre kolonne nr. 8. Dessverre står det ikke gardsnavn på Ole ved denne vielsen. Men militærrullene vil sikkert forklare hvem denne korporalen var?
Men i Stangvik seinere på året i 1807 døper korporal Ole Hønsvik og kone Marit Olsdatter dattera Bridt: Siden korporal Ole Thors. Hønsenvig med kone Mari Olsd. døper dattera Bridt Stangvik Ministerialbok (1784-1819), Kronologisk liste 1808, side 127 21. søndag etter Trinitatis 1807, den 18. oktober, og Bridt arver Ole Toresen Moe og hennes mann overtar Hønsvika i 1826 etter sin mor og stefar. Jeg mener at det kan ikke være tvil om at ekteparet i Hønsvika er de samme som blir gift i Sunndal i 1807.
En av fadderne for Bridt Olsdtr i 1807 var også Amund Thoresen Hønsenvig.

Under Linset i Sunndalsboka bind 4 side 59 står det bare: Ole Olsen (1780-1805). Om denne mann se under Toske bruk nr. 2. I Sunndalsboka bind 2 side 340 under Bortistu Toske står det at Ole Olsen (1768-1780) var blitt gift med Helga Steingrimsdatter Hoås. Barn 6) Marit f. 1779 ble husmannskone på Branneinen under Furu.
I Sunndalsboka bind 3 side 163 om Plassene Branneinen (forts.) under Furu står det at Ole Bersvendsen ble gift i 1824 med Marit Olsdatter.
I Knut Sæthers supplementsbind har han i rettinga om det er uklart om det er samme Marit Olsdtr Linset som ble gift i 1807.
Vielsen i 1824: Hov i Sunndal, Ministerialbok (1819-1832), Ekteviede 1824, side 372, nr. 4. Jeg mener da å ha påvist at dette kan ikke ha vært Marit Olsdtr Linset siden hun havnet i Halsa.

Det er også to andre forbindelser for Ole Toresen fra Øra og Marit Olsdtr Linset. De tok med seg sine to uekte døtre til Halsa.
Knut Sæther nevner disse på sidene 188a, 235a og 511a.
Ole Toresen fikk dattera Marit i 1797. Hun står i Halsaboka som Marit Olsdatter Moe fra Hønsvika. Hun blir gift i 1820 og havner i Steinstien, Skålvika. Hun var enke og bodde hos dattera si i FT1865. Det var henne som var utgangspunktet for min leting i Sunndal/Øksendal/Ålvundeid. Hun blir døpt i Sunndal i 1797 med far Ole Toresen og mor Ingri Simonsdatter: Sunndal, Ministerialbok nr. 590A02 (1794-1820), Fødte og døpte 1798, side 26, nr. 41 i venstre kolonne (nest nederst). Faren var soldat, og det var faddere fra Øra og fra Åker. Marit Olsdatters døper ei datter for Ingri i Halsa i 1826, nr. 1.

Den andre forbindelsen er Marit Olsdatter Linsets uekte datter født i 1800, Helg. Sunndal Ministerialbok (1794-1820), Fødte og døpte 1800, side 29, høyre side, høyre kolonne, nr. 25. Helg og mora på Linset i FT1801.
Helg Olsdtr Hønsvik, 27 år, gifter seg med Jon Jonsen Hønsvik i 1824: Stangvik, Ministerialbok nr. 592A02 (1820-1830), Ekteviede 1824, side 416, nr. 8.. De bosetter seg på plassen Gadvika under Hønsvik.

--------------------------------------
OPPSUMMERING: :)
I Sunndalsboka, bind 5 side 178, under Mo mangler ei datter av Knut Larsen og Marit Pedersdatter. Hun het Berit f. ca. 1749. Ble gift med Tore Amundsen Øra i 1775 og fikk bl.a. barna Ole f. 1776, Amund f. 1778 som havnet i Hønsvika i Halsa.

Marit Olsdatter Linset f. 1779 ble gift med Ole Toresen fra Øra, og de havnet som bondefolk i Hønsvika i Halsa.

--------------------------------------
Er det noen av dere Sunndalsekspertene som kan se på dette og kommentere dette?

Jeg burde selvsagt ha sjekket noen skifteprotokoller/-designasjoner og spesielt militærrullene for å se på hvor korporal Ole Toresen kom fra, men mener at indisiene er så mange at forbindelsen skal være noenlunde sikker allikevel.
:) Tore

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Re: Ole Toresen Moe kjøper Hønsvika 1812

Legg inn av Knut Sæther » 2. juni 2009 kl. 21.44

På grunn av pinseferie og nokre dagar med dårleg PC-tilgang er det først no eg har vorte merksam på innlegget ovanfor, og innlegga under det emnet som er oppretta av Berit Kristiansen. Eg kunne straks konstatere at det her dreidde seg om ei slekt eg så absolutt har vore borti før.

For eit par år sidan vart eg kontakta av ein person som meinte han hadde Marit Olsdotter Linset mellom anane sine, og som elles sat med eit par uløyste gåter som gjaldt slekta hans i Halsa. Dette vart innleiinga til eit lengre samarbeid der vi gjennom felles innsats dreiv nitidig gransking av diverse kjelder som pantebøker, skifteprotokollar og kyrkjebøker. Og sporet gjekk nokså raskt til Hønsvika i Halsa. Som eit resultat av dette arbeidet sit eg med ein full ringperm med kopiar av e-postar og skanna kjeldedokument av ulike slag som berører mange av dei personane Tore trekkjer fram i innlegget sitt.

Det vi kom fram til den gongen, samsvarar i det store og heile med det Tore har lagt fram ovanfor. Når det gjeld Ole Toresson, budde han nok på Sunndalsøra før han flytta til Halsa, men han og bror hans Amund Toresson kom frå garden Ura på Viklandet (i Hov sokn) i Sunndal. (I kjeldene er gardsnamnet som oftast skrive "Ohren".) Familien er omtala i Sunndalsboka bind 4 s. 84, utan at det der står noko om kvar Ole og Amund vart av. Men det blir antyda at mora var frå Ålvundeidet. Som Tore skriv, var ho truleg dotter til Knut Larsson II på Mo (gamle bruk nr. 1), og dermed søster til Jonas Knutsson Moe.

Eg skal no oppsummere nokre av dei øvrige konklusjonane vi sat igjen med, og så får det stå sin prøve at det blir ein del gjentaking av det Tore har kome fram til.

Soldaten Ole Toresson og korporalen Ole Toresson var same personen. Han fekk i 1797 altså dottera Marit med Ingrid Simonsdotter. Mykje tyder på at det var denne Marit som i 1820 vart gift med Hans Pedersson Ulset/Skålvik i Halsa. Det er fleire forhold som peikar i den retninga. For det første: Ho er registrert i FT 1801 for Sunndal, men vi kan ikkje finne ho konfirmert i dette prestegjeldet. Derimot er det ei Marit Olsdotter Hønsvik som blir konfirmert i Halsa i 1814, 17 år gammel, og som kan vere henne. Alderen passar iallfall perfekt. For det andre: Marit Olsdotter og Hans Pedersson hadde ei dotter Ingrid, og som da er oppkalla etter bestemor si. For det tredje: Ved dåpen til Ingrid finn vi ei Brit Olsdotter Dalsbø frå Sunndal som fadder. Dette er mest truleg dottera til Ingrid Simonsdotter og han som vart ektemannen hennar, husmannen Ole Madsson på Øvre Skrøo på Dalsbøen i Viromdalen. Denne Brit var f. ca. 1806, og konfirmert i Sunndal i 1822. For det fjerde: Av andre fadrar ved barnedåpane til Marit Olsdotter og Hans Pedersson kan vi trekkje fram ei kone, Marit Olsdotter Hønsvik, og dessutan ei med namnet Brit Olsdotter Hønsvik. Den førstnemnde kan ha vore kona til Ole Toresson, og den andre dottera deira (f. 1807). (Dei hadde også ei dotter Marit f. 1812.)

Ole Toresson vart i 1807 gift i Sunndal med Marit Olsdotter Linset, som etter alt å dømme var dotter (f. 1779) til den Ole Olsson (Gikling/Torske) og Helga Steingrimsdotter som vart gardfolk på Linset. Mellom forlovarane finn vi ein Sivert Mele, og han viser det seg var gift med søskenbarnet til den nemnde Marit Olsdotter frå Linset.

Marit Olsdotter Linset hadde ei dotter Helga f. 1800 med Ole Hågensson. Denne Helga må ha vorte med til Halsa, og vi finn ei Helga Olsdotter konfirmert der i 1816. Det var nok den same Helga som vart gift med Jon Jonsson Hønsvik.

Ole Toresson Moe, som altså vart brukar på Hønsvika i Halsa, døydde i desember 1814. Marit Olsdotter vart gift på nytt i 1816 med Ole Andersson Liabø. I dette nye ekteskapet fekk ho barna Margrete f. 1816 og Ole f. 1819. Marit Olsdotter Linset ser ut til å ha døydd i 1857.

Amund Toresson Moe vart gift med Marit Jørgensdotter - sjå Gards- og ættesoge for Frei bind II s. 285-286. Han bygsla ein plass under Hønsvika - jf. Halsaboka bind II s. 285-286 - men døydde i 1814, slik som broren.

Dette var det eg rakk i denne omgang om funna vi gjorde, og som altså for det meste fell saman med Tore sine. Sjølv om det finst eit par slutningar det manglar bevis for, er det såpass mange indisium i denne saka som peikar i den same leia, at vi må kunne tillate oss å meine at hovudbildet er rett teikna. Med bakgrunn i det som no er framlagt kan vi vel også konkludere med at framstillinga i Halsaboka av folket på Hønsvika bruk nr. 1 i det aktuelle tidsrommet er noko ufullstendig og delvis feïl på fleire punkt.

Eg har ikkje laga lenkjer til kjeldene i dette innlegget. For nokre av opplysningane viser eg til dei lenkjene Tore har oppretta. Dei øvrige kjeldefunna vil nok dei interesserte greitt finne fram til sjølve om dei finn det nødvendig. Det er berre fint om nokon fleire kan kontrollere at den informasjonen eg her har presentert ut over Tore sin, er rett.

Helsing Knut Sæther

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ole Toresen Moe kjøper Hønsvika 1812

Legg inn av Tore Kristiansen » 2. juni 2009 kl. 23.54

Så flott da!

Og jeg som trodde at Ohren betydde Øra på Sunndalsøra. :oops:
Ser nå at Beret Knutsdatter Mo, f. ca. 1750 (kanskje fra Mo på Ålvundeid) står nevnt som kona til Tore Amundsen på garden Ora i Sunndalsboka bind 4, side 84. :)
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Sunndal»