Rutiner for føring av kirkebok

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj05940
Sted: SANDE I VESTFOLD

Rutiner for føring av kirkebok

Legg inn av gj05940 » 24. mai 2008 kl. 12.48

Fra kirkebøker ført i pennen rundt 1825 og fremover, er det normalt å finne mange Rubrikker, f.eks "fødested", "alder", "faders navn" osv

I Sogn og Fjordane fylke, Førde, Ministerialbok nr. A 5 (1803-1821), Ekteviede 1820, side 162. er det ingen slike rubrikker. Jeg regner med at jeg vil møte flere kirkebøker som er innført likt dette.

Er det alltid bare forlovere som er innført etter de ekteviede? (man kan altså ikke finne navn på fedre og dermed lette det videre arbeid?)

Hvilken dato er den rette og bruke for ekteskap? (den som står til venstre på siden, eller den som står etter ordet "Copulerede"?

gj05940

Re: Rutiner for føring av kirkebok

Legg inn av gj05940 » 24. mai 2008 kl. 14.01

Jeg vil også benytte anledningen til å spørre hvordan jeg skal forstå Kronologisk liste fra 1757

Under "januar 1757", sjette linje (som begynner med "Førde") står det :

Stephen Kiønnelands D: N: Tollef

Menes det at faren er Stephen, og barnets navn er Tollef, og at personene nevnt under (med F: .... ) er faddere?

I så fall kan jeg få det til å stemme bra med at Tollef Steffensen fra FT 1801 er født ca 1756.

Var det ikke vanlig å nevne mor sitt navn i kirkebøker fra den gang?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 24. mai 2008 kl. 15.08

Første spørsmål: Første datoen i kirkebok for Førde er trolig trolovelsesdatoen. Foran forloverne står der "Deres Forl:" (Deres forlovere:), dette gjelder nesten hver hendelse. Siste datoen "Copulerede d. " er vielsedatoen.

Andre spørsmål: Teksten er: "Førde Taksigelses fest Bapt. Stephen Kiønnelands B. N: Tollev. F: Helje Brunen, Ole Lien, Marn Kiønneland."

Med dette menes: Førde (kirkested), Stephen (fars fornavn), Kiønneland (fars bosted), B.=Barn, N:=Nom. (navn), Tollev (barnets navn), F:=Faddere, Navnene etter dette er faddernes fornavn og bosted.

Det var ikke vanlig å nevne mors navn ved dåper på denne tiden, det kom først et stykke inn på 1800-tallet. Men mors introduksjon står stort sett i kirkeboken ca. 4-6 uker barnets dåp og der kan mors navn stå.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj05940

Legg inn av gj05940 » 24. mai 2008 kl. 15.22

Takk for en fin oppklaring, Remi.

Kunnskapen om hvordan de skrev sine bøker, er grunnleggende viktig.

Kirken hadde altså, også sett med nåtidens øyne, en viss logikk i sine føringer, hehe. Det er jo lovende med tanke på videre arbeid.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»