Hille Pedersdatter og sønn Elias Olsen

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Jørgen Furumo
Sted: KONGSBERG

Hille Pedersdatter og sønn Elias Olsen

Legg inn av Jørgen Furumo » 16. september 2024 kl. 14.22

Min fars slekt kommer i hovedsak fra Helgeland. En av mine tipp-tipp-tipp-oldefedre heter Elias Olsen og kom hit fra Sunnmøre. Han ble døpt i Borgund i 1776.
Lenke til dåp: https://www.digitalarkivet.no/kb20070903610497
Moren het Hille Pedersdatter og Elias var hennes uekte barn nr 3. Jeg har to spørsmål som gjelder dem:
Det første er at det skal være et sagn/historie om en skotsk fiskekutter som drev inn til Giskøy i 1730-årene med bare kokken om bord. Elias skal ha vært i nær slekt av denne kokken.
En annen av Elias' etterkommere stilte dette spørsmålet i Sunnmørsposten i 1991, men jeg vet ikke om hun fikk svar. Noen som kjenner til dette?
Det andre er at selv om jeg er trygg på at denne Elias er den samme som ble gårdbruker på Kjærstad (nær dagens Sandnessjøen), har jeg ikke klart å følge hans ferd nordover.
Jeg ser at andre MyHeritage-brukere mener at han kom til Nesna sammen med sin mor og en yngre bror. Det finnes nemlig et skifte fra 1791 etter en "Tienestepige Nille Pedersdatter"
(Lenke: https://www.digitalarkivet.no/sk20090224670383). Jeg ser ikke at det står noe i skiftet om hvor hun og sønnene kom fra, men det er kanskje ikke vanlig?
Takknemlig for å høre om andre mener noe om dette eller har andre kilder til hvordan Elias flyttet fra Sunnmøre til Helgeland.
Mvh Jørgen Furumo

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Hille Pedersdatter og sønn Elias Olsen

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 16. september 2024 kl. 15.24

Det står ikkje noko i skiftet om kvar dei kom frå - og det var ikkje vanleg/relevant.

Alderen til Elias (15 år) i skiftet stemmer iallfall med dåpen.
Om du finn ut kvar broren Jacob Truesøn er fødd (9 år, altså ca. 1782), har du vel litt meir av historia deira.
Du kan også finne dei to eldre (halv)syskena, som må vere døde i 1791.

Sunnmørsposten (inkl. 1991) er skanna og tilgjengeleg (frå bibliotek eller tilgang etter søknad) på nb.no.
Dersom det kom noko svar på spørsmålet i 1991, må det vel ha vore dei næraste dagane. 

Dersom den skotske fiskekutteren er noko meir enn ei vandrehistorie, bør det kunne finnast noko i tingbøker  og evt. i
futen sitt arkiv. I så fall kan det vere omtala i lokal-litteraturen. (Giske er eit anna forum, parallelt med dette).

Dersom det er slektskap med kokken, må han vere far eller bestefar til ein av foreldra. Men det er litt knapt med tid for to ættled.
Kyrkjeboka fortel at bror til Hille er Samund Pederson Gamlemshaug, så det bør vere mogeleg å finne slekta hennar.
Barnefaren skal vere "Ole Olsen Gaassienes" - det er vel Gåseidnes. Det kan vere mogeleg å finne hans opphav også.

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»