Oline Marie Rønning

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Ann-Margrit Sandmoen

Oline Marie Rønning

Legg inn av Ann-Margrit Sandmoen » 13. september 2023 kl. 4.12

Heia!
Vet ikke hvor mange timer jeg har leita nå etter denne dama som var min morfars tante. Tror ikke at det er et nettsted jeg ikke har vært innom. Hun er i ferd med å bli en mani hos meg. Sikkert litt fordi jeg har klart å finne andre (søsken av henne) som, i alle fall min mors generasjon mistet kontakten med når de forsvant fra Vesterålen. 

Oline Marie (Pedersen) Rønning ble født 18.09.1880 i Dverberg, Nordland. Der var hun ved folketellingene 1891 og 1900 når hun bor sammen med sin far Ole Pedersen Rønning og Pauline Margrethe. Så finner jeg ut at hun utvandrer til USA i 1905 (https://media.digitalarkivet.no/view/43740/146) der hun opplyser at hun skal til Scandia Kansas. Et sted så jeg at det sto at billetten var kjøpt i USA. Forsøker Ellis Island for å finne henne helsesjekket og registrert inn i landet. Jeg finner en Oline Rønning ankommet 2 år tidligere (1903), men det er ikke samme damen. 

Jeg har laget meg en liten tanke om at når hun reiser til Scandia (som i dag har 4-500 innbyggere) så er det av minst en grunn. Hovedgrunnen er at hun kjenner noen der fra før. Kanskje kommer billetten derfra? Så forsøker jeg å finne noen på 1910-tellinga for Scandia som er født i Norge (eller Dverberg/ Andenes). I 1910-tellinga kommer det opp drøyt 140 personer som skal være født i Norge. 
Finner deretter en Facebookgruppe som er lokalisert i Scandia Kansas og får kontakt med dem. De klarer ikke å finne henne. Spør på en del amerikanske slektsgrupper etter tips/ info uten hell. Det viser seg at de får mange avistreff når de søker på fornavnet hennes. Men da som en del av "gasoline"  :wink:
Og jeg har ikke tall over alle måter som "Rønning" blir tolket og transkribert når man kommer til USA  :( Det gjør ikke letingen lettere gitt. Når jeg i tillegg legger til at vi kvinner ofte skifter navn når vi gifter oss....

Har dere som er mer utenlandserfaring enn meg noen tips hvor jeg kan lete? Noen forum ala dette? My Heritage er brukt. Familysearch? Check. Har ikke full tilgang til verden på Ancestry, men forsøkt der også. Kjenner at hun begynner å bli en propp i "systemet" mitt  :x

Geir Andreas Lysholm Dybvig
Sted: KONGSVINGER

Re: Oline Marie Rønning

Legg inn av Geir Andreas Lysholm Dybvig » 13. september 2023 kl. 11.38

Har du forsøkt Norway-Heritage ?  http://www.norwayheritage.com/snitz/   Jeg har med stort hell benyttet forumet NORWEGIAN GENEALOGY / NORWEGIANS IN AMERIKA   Questions and discussion about Norwegians in America .

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Astrid Mollan » 13. september 2023 kl. 14.38

Er du helt sikker på at hun virkelig dro? Hun kan ha ombestemt seg, blitt syk, dødd? Finner foreløpig ingenting på ancestry.  Hun var Olsdatter ved fødsel, farens patronym senere. Brukte hele familien Rønning?

Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Astrid Mollan » 13. september 2023 kl. 14.52

Plutselig dukket denne opp. Boston.
Name:
Oline
Exact
Ronnnig
Similar
Ship Name:
Cymric
Date of Arrival:
4 Dec 1905
Same Year
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Ann-Margrit Sandmoen

Legg inn av Ann-Margrit Sandmoen » 14. september 2023 kl. 1.59

22177 skrev: 13. september 2023 kl. 14.38 Er du helt sikker på at hun virkelig dro? Hun kan ha ombestemt seg, blitt syk, dødd? Finner foreløpig ingenting på ancestry.  Hun var Olsdatter ved fødsel, farens patronym senere. Brukte hele familien Rønning?

Ja, alle brukte Rønning. Jeg tenkte også litt på om hun virkelig dro. Ble hun og levde videre så finner jeg henne ikke heller. Så jeg tror hun dro. Men om hun ble der, det har jeg ingen idé om. Har tenkt litt på om hun dro videre til Canada og har tenkt å lete der også. 

Ann-Margrit Sandmoen

Legg inn av Ann-Margrit Sandmoen » 14. september 2023 kl. 2.04

22177 skrev: 13. september 2023 kl. 14.52 Plutselig dukket denne opp. Boston.
Name:
Oline
Exact
Ronnnig
Similar
Ship Name:
Cymric
Date of Arrival:
4 Dec 1905
Same Year

Fant den jeg også etter at jeg hadde lagt ut på forumet her. Får prøve å lete litt mer med Boston som utgangspunkt. Tror kanskje at det som ikke fikk meg til å tenne umiddelbart på denne Oline er vel at hun havnet et stykke unna der hun egentlig hadde tenkt seg. Har lurt litt på hvor jeg kan finne skipslistene slik at man kunne søke på noen av de som reiser med henne.  

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»