deling av gård

Moderator: MOD_Nordland

Svar
jens-martin johansen

deling av gård

Legg inn av jens-martin johansen » 28. september 2021 kl. 13.50

Hei!

driver og leter etter når den gården jeg har, ble delt i 2 parter . Idag så heter den 8/2, men i eldre matrikkel så het den Gnr 4 ( gårdsnavn Sør høiholm). Arnt Åsvang har skrevet om gården  i sine bøker, men står ikke noe om delingen der, samt at flere av årstallene ikke stemte helt iflg kilder i digitalarkivet.

Det skal også sies at det har vært en lensmannsgård på siste halvdel av 1700. En lensmann ved navn Ole Ingebrigtsen som heldt til her. Gården ble da drevet av en Nils Nilsen, som også var styrmann på jekt. Det var da en mengde tjenestefolk her, blandt annet skyssfolk ( til å skysse over Velfjorden) for transport av lensmann og prest..  Pløyde selv opp noe treverk når jeg var guttunge, som viste seg å være rester av fengslet... Den dag idag er det en liten haug som kalles lensmannshaugen her på gården.  

Ser i sølvskatten av 1816, at den da var et bruk med matrikkel nr 4. Når min tipptipp oldefar ( ingebrigt Abelsen )  Har forhørt meg med den eldre garde, men ingen gehør.  Gården ble fri kjøpt fra Brodkorb i 1860 årene, men ikke tinglyst før 1888...

Så mitt spørsmål til dere som kan dette mer enn meg er når ble gården delt ?  Vet dette er litt uten om slekt, men samtidig så er jeg i direkte etterkommer av hustruen til Nils Nilsen, så litt slekt blir det :D

Håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg.
Mvh
Jens-Martin Johansen
Høyholm Søndre gård.

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Re: deling av gård

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 29. september 2021 kl. 0.19

Hei, Jens Martin.
Dersom du legger inn lenke til det du vet, så er det enklere for oss som prøver å hjelpe, å finne de opplysningene som du allerede har. Da blir det straks enklere å finne en løsning.  :)
  :)

Ulf S

Svar

Gå tilbake til «Vevelstad»