Passasjerliste, DS Carmania, ankomst New York 3. mai 1906

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Ole Petter Vik
Sted: Asker

Passasjerliste, DS Carmania, ankomst New York 3. mai 1906

Legg inn av Ole Petter Vik » 27. april 2021 kl. 15.51

Jeg trenger hjelp til å tyde stedsnavnet i kolonne 15, for personene med nummer 16 og 17 (Hanna Ellingsen og hennes sønn Oscar).

Stedet er hvor personen som ønsker å reise inn eventuelt sist har oppholdt seg i USA.

Dokumentet er vedlagt.

Det er skrevet veldig tett. Hvis jeg sammenligner håndskriften fra samme person og slår opp hva Ancestry's tydere har registrert, tror jeg at første bokstav er O (ser ut til at O'en i Oscar skrives slik). Bokstav nummer to er trolig en p (personen på linje 22 er tydet til Zippe). Tredje bokstav er trolig en l.

Henna Ellingsen (som er hennes norske navn) oppholdt seg i 1900-1901 i området rundt Grand Forks, North Dakota, som ligger helt på grensen til Minnesota. Hun er nå på vei til sin mann og barnets far i Thief River Falls, som ligger ikke så langt fra Grand Forks. Der bodde de resten av livet.

Poenget med å tyde dette stedet er å finne ut hvor hun bodde før hun reiste tilbake til Norge i 1901 (for å føde Oscar i januar 1902). Jeg finner ingen by eller sted i det området av Minnesota som starter med Opl, så mine teorier er nok feil. 

Gode forslag mottas med takk.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ole Petter Vik, Asker

Brukeravatar
Åsbjørg Johanna Susort
Sted: Skåredalen

Re: Passasjerliste, DS Carmania, ankomst New York 3. mai 1906

Legg inn av Åsbjørg Johanna Susort » 27. april 2021 kl. 15.57

Fint hvis du kan legge inn link også. Dette blir for smått for meg iallefall :shock:

Vennlig hilsen
Åsbjørg

Ole Petter Vik
Sted: Asker

Legg inn av Ole Petter Vik » 27. april 2021 kl. 18.28

Bildet som ligger ved er i høy oppløsning. Hvis du klikker på det, kommer det opp i nettleseren i stort format.

Ancestry har noe merkelige lenker til sine saker, selv om de ligger hos Amerikanske myndigheter.

Du kan evt bruke denne Ancestry søk, men det er bare til søkesiden. Bildet jeg har lagt ved er eksakt det du kommer til via søket.

Ole Petter Vik, Asker

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Astrid Mollan » 27. april 2021 kl. 23.49

Tatt bilder.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»