GENLINE kirkebøker- i Sverige

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Kristin Scheie Aasen
Sted: STRØMMEN

GENLINE kirkebøker- i Sverige

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 28. juni 2005 kl. 23.42

Hei!

Jeg forsker på noe slekt i Sverige. Noen reiste til Norge og andre reiste til Sverige.

En tippoldefar av meg ble født i Kville i Gøteborg & Bohuslen i 1830. Han står nevnt som far i et kirkesokn i Vestfold med Kville og 1830 som opplysninger.

Før man kjøper/bestiller GENLINE, blir man anbefalt å søke etter bestemte personer.
Men hva skal jeg gjøre når jeg ikke finner min tippoldefar i søkingen?
For GENLINE er et fint program, tror jeg. Et fint hjelpemiddel.

Er det noen som kan gi meg råd i dette tilfellet? Noen som kan si meg hvordan jeg kan finne ham på evt. andre greie måter?

Det ville vært fint å få opplyst en person som jeg kan henvende meg til i Norge ang. GENLINE. En slags "ekspert".

På forhånd takk!

Hilsen Kristin S. Aasen

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: GENLINE kirkebøker- i Sverige

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 29. juni 2005 kl. 15.03

Hei!
Kirkebøkene for Kville ble ødelagt i brann (i 1904 tror jeg)

http://www.slaktdata.org finner du avskrifter:
(gå på "register"

143506 1860-1920(f)
1895-1920(d)
Håkan Andersson, Ud...

Kville+Fjällbacka
143571 1860-1920(viede
1860-1894(døde
Gunborg Holmberg, i...
Emil Holmberg, Fjäl...
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 29. juni 2005 kl. 22.09

Hei!

Etter at L. Christiansen tipset om slaktdata.org, så gikk jeg dit. Og klikket på Holmberg (bidragsyter), så fikk jeg ikke opp liste med f.eks. fødte. Men så klikket jeg på XLS (regneark). Da fikk jeg opp listen.

Men jeg ønsker fortsatt å vite navn på "Genline-ekspert".

Mvh. Kristin.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 29. juni 2005 kl. 22.18

Det finnes ikke kirkebøker for Kville tidligere enn 1860

http://www.genline.se/databasen/walk3.php?r=&x=14_923

Jeg har vært mye på Genline. og det trenges ikke noen "ekspert" - bare at man har abonnement og tålmodighet til å bla og lese, akkurat som ie en vanlig kirkebok.

Men altså, Kvilles kirkebøker fra før 1860 er brent.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Sven Olaf Borg
Sted: ÅRNES
Kontakt:

Legg inn av Sven Olaf Borg » 16. juli 2005 kl. 12.48

Så ditt innlegg først i dag. Ferien er dessverre over.

Jeg har selv brukt Genline til å finne mine slektninger i Sverige, og mange av de kom fra Bohuslän. Selvom din tippoldefar er født i Kville (riktig at store deler av kirkebøkene ble ødelagt i brann), så kan det være at han finnes i andre arkiver andre steder i Bohuslän. Folk flyttet fra et kirkesogn til et annet innen Bohuslän ganske så ofte. Om du vet noe mer, f.eks når han kom til Norge, søsken eller andre som ble igjen i Sverige, så finnes det andre kilder å søke i. Dessuten kan du også bruke motsatsen til dette forumet i Sverige, Nättidningen Rötter, hvor du kan legge ut en etterlysning på sognet under "Anbytarforum"

http://www.genealogi.se/

Forøvrig er Genline et utrolig bra produkt, og det er lett å finne frem. Tålmodighet til å lete og lese er det som skal til. Med ADSL går det riktig så fort. Anbefaler et måneds abonnement til SEK 295 til å begynne med.

Ta gjerne kontakt med flere opplysninger om din tippoldefar, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg i gang.

Sven

Kristin Scheie Aasen

Legg inn av Kristin Scheie Aasen » 20. juli 2005 kl. 22.54

Hei Sven Borg!

Takk for ditt innlegg!

Jeg skal prøve tipset om å lage innlegg hos Anbrytarforum. Også et måneds abonnement hos Genline.

Akkurat nå er jeg bortreist fra mitt hjemsted. Så jeg har ikke mine notater/kilder med meg. Men jeg husker litt, så jeg nevner de opplysninger jeg kan huske i øyeblikket.

Min tippoldefar het Karl August Magnussen, født ca. 1830 i Kville i Gøteborg & Bohuslen (som nevnt i min 1. innlegg) (kilder fra folketelling Larvik 1900, vielse og datterens dåp)). Han giftet seg med Anna Helene Brynhildsen/Johannesen, f. 1851 i Hede i Bohuslen (Kilder ang. Anna Helene har jeg fra vielsen i Slagen i Sem i Vestfold i (1879?) og fra "07 SEM MINI II 4 1878-1891" s. 9 (Microkort/fiche) - døde 1881 nr. 15 (jeg oppdaget det for en måned siden på Kongsberg) og fra datterens dåp).

Jeg har fått vite gjennom mail fra en slektsforsker for flere år siden at etternavnet til Anna Helenes sin far ble fornorsket da faren til Anna Helene kanskje kom til Norge. Etternavnet begynte altså uansett på Bryn, f.eks. Brynjylfsen, Bryngelsen, Brynhildsen (tre aktuelle etternavn i dette tilfellet).

Iflg. vielsen het far til Karl August: Magnus Hjelt/Helt el. Hjalt/Halt (anførselstegn over a el. e)(jeg klarer ikke å sette tegnet selv) og far til Anna Helene: Johannes Brynhildsen.

Karl August og Anna Helene fikk en datter som het Marie Fredrikke (min farmors mor), f. 9/12-1880. Døpt i Slagen krk. en gang i perioden desember-mars 1880/1881. Marie Fredrikke ble konfirmert i Slagen i 1895. Og viet i Paulus krk. i Oslo 1903 el. 1904 (før april 1904?)(for jeg mener at en sønn av henne og hennes mann Søren Antoni Sørensen, Borge Erling/Erling Borge ble født i april 1904).

Jeg har en aktuell kandidat til Karl August Magnussen i folketellingen Larvik 1900 hvor det blir nevnt at han hadde W/Vallø (Slagen) som sedvanlig bosted.

Marie vokste opp hos "bestemor på Gauterød" i Slagen. Jeg tror at bestemor på Gauterød (gårdsnavnet) er Emma Magdalene, født Bang en gang i 1850-årene på gården Gauterød. Hennes bror het Edgar Hilmar Bang.Emma var ikke biologisk bestemor.

Jeg har sett på databasen "Innvandring til Østfold (av svensker) 1812-1920". Og finner en aktuell kandidat (innflytter til Halden som 23 år el. 24 år gammel, slik som jeg husker) til Karl August Magnussen der. Jeg finner ihvertfall ikke ham i folketellingen i Sem 1865.

Så har jeg sett på døde/begravede 1905-1918 i Sem/Slagen. Finner ikke Karl August der.
Så det er en viss sjanse for at han døde mellom 1900 og 1905 på bakgrunn av hans alder.
Sannsynligheten for at han døde etter 1918 er altså mindre da.
Jeg ville se om det er skifte etter ham (da må jeg vite dødsåret) (enten i Larvik el. i Sem/Slagen) for å få en peiling på arvinger, f.eks. datteren og kanskje hans søsken.

For jeg og min familie vet ikke noe om hans (Karl Aug.) familie. F.eks. navn på hans søsken. Kun farens navn (fra vielsen). Karl August var ihvertfall i Slagen fra og med vielsen i (1879?).

Jeg har lagt merke til den store aldersforskjellen mellom Maries sin mor og far. Kanskje faren giftet seg for andre gang?

Det er alt jeg kan gi av opplysninger. Håper det kan hjelpe litt. Jeg og min familie blir kjempeglad hvis noen, bl.a. du (Sven Borg) kan hjelpe oss. Det ville også vært kjempefint å få opplysninger om Anna Helene og hennes familie også. Ihvertfall litt hjelp til å komme igang/videre i Sverige.
:D

Mvh. Kristin S. Aasen

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»