Andreas Tiller, borgerskap i Tromsø 1821

Moderator: MOD_Troms

Svar
dn03486
Sted: LANGHUS

Andreas Tiller, borgerskap i Tromsø 1821

Legg inn av dn03486 » 28. juni 2005 kl. 16.43

Andreas Tiller var smed i Tromsø med svennebrev fra Trondheim. Han ble gift med Caroline Edel Hansdatter 1823, hun døde 1858. Tre barn med henne, bl.a. sønnen Johan Edvard som var bødtkermester i Hammerfest. Andreas døde hos sønnen omkring 1865.

Han hadde en datter med Karen Pedersdatter fra Tylldal i Tynset, datteren Inger Andrea var født den 25. desember 1820 i Harstad, og hun ble oppfostret i Bjorelvnes, Lenvik.

Kildene er Kirkebøker, noe fra boka "Det gamle Tromsø" og "Tromsø bys historie."

Med bakgrunn i at han brukte familenavnet Tiller (finner ikke at brukte annet navn) og at han hadde svennebrev fra Trondheim, så er det nærliggende å anta at han kom fra Trondheim eller et sted i Tiller.
Det nærmeste jeg kommer er en Andreas som er 8 år i 1801 i Klæbu, foreldre Peder Andersen Leereggen og Dorothea Arntsdatter. Men det bekrefter ingenting.

Jeg undres på om det finnes noe register over de som tok svennebrev som håndverkerer (smed) i Trondheim fra den tida, og i tilfelle hvor det kan være tilgjengelig. Det kan være mulig at det kan inneholde opplysninger som bekrefter hans opphav.
Er det noen som ha noen ideer å gi meg om hvor jeg bør søke etter opplysninger?

Jeg finner også i folketelling for 1865 en Andreas Tiller i Trondenes. Han er født 1842 og er sønn til Oline Henningsdatter som da er gift med Isak Eriksen.

Jeg undre om denne Andreas kan ha noen familietilknytning til smeden i Tromsø?

Vennlig hilsen
Haldorf Andersen

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Re: Andreas Tiller, borgerskap i Tromsø 1821

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 28. juni 2005 kl. 17.49

Han døde i 1871, 80 år gml.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3815#ovre

Det er vel han som er her i 1865 selv om alderen ikke stemmer helt

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=820#ovre

dn03486
Sted: LANGHUS

Legg inn av dn03486 » 29. juni 2005 kl. 14.46

Hei
Takk for svaret, det er nok rett treff begge steder, selv om alderen i folketellingen trolig ikke er riktig. Derimot kan det være mere sikkert med alder i forbindelse med begravelse.
Alderen som der er oppgitt kan også passe på den Andreas som er 8 år i folketelling 1801
Men så gjenstår det å finne det som kan bevise/sansynliggjøre at det er den Andreas vi har i Klæbu i 1801 som er rett mann.

Undres på om Statsarkivet i Trondheim kan ha noe om personer som tok svennebrev?

Ellers har jeg prøvd om det kan være familietilknytning mellom smeden og andre med familienavnet Tiller som bosatte seg i Målselv, jfr. Tillermo, men hittil ingen treff.
Jeg håper at noen sitter med data som kan bringe meg videre.

Takk så langt

Haldorf

dn13862
Sted: HARSTAD

Legg inn av dn13862 » 3. februar 2008 kl. 1.05

Litt tid siden dette innlegget ble skrevet og jeg vet ikke om du har fått svar, men forsøker meg allikevel.
Den Andreas Tiller som er på FT 1865 Trondenes f. 20 jan 1842 er sønn av Olaus Andersen Tiller fra Bakklandet og Oline A Henningsdtr fra Bessebostad, Trondenes. Andreas var født i Trondheim. Foreldrene var ikke gift og moren seg senere med Isak Eriksen.
Olaus Eriksen Tiller var sønn av Andreas Tiller fra Trondheim.
Andreas Tiller f. 1842 var bosatt i Kila, Trondenes og har etterslekt der. Han døde 29 apr 1907 i Kila og er gravlagt på Sørvik kirkegård.

Rita

Svar

Gå tilbake til «Tromsø»