Endre Paulsen på Langnes

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj01354
Sted: OSLO

Endre Paulsen på Langnes

Legg inn av gj01354 » 23. juni 2005 kl. 21.14

Jeg leter etter infomasjon om min oldefar Peder Lambert Paulsen, f. Endresen (9. feb. 1866). Han var født i Tromøysund. Hans mor var Bekka Davidsdatter (f.1838) og Endre Paulsen (f.1830). Bekka Davidsdatters foreldre het Edvard Martinius Andreassen og Mathea Hansdr. Jeg klarer ikke finne noe om Endre Paulsen. Jeg har funnet Endre Paulsen og Bekka Davidsdatter i FT, de bodde da på Langnes gård (matrikkel 280b).

Håper noen kan hjelpe meg med informasjon om Peder Lambert Paulsen (f. Endresen), Endre Paulsen og Bekka Davidsdatter. Er også interessert i informasjon om Langnes.

Heidi Jangås

Åse Kvitle Kristiansen
Sted: BRØSTADBOTN

Re: Endre Paulsen på Langnes

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 23. juni 2005 kl. 23.34

I følge folketellingene er Endre Paulsen født i Lesja rundt 1832. Arkivnett Oppland har digitale kirkebøker for perioden og der fant jeg denne:
http://www.arkivnett.ol.no/dbsok/ndetal ... Post=26497
Han ble konfirmert i 1846.
Bekka Davidsdtr. er født i Gravens prestegjeld ifølge FT1865 og i Øyfjord sogn, Ulvis prg. ifølge FT1875. Dessverre vet jeg ikke hvor disse stedene er, kan Ulvis være Ulvik i Hardanger.
Vet du hvor dette paret ble gift og når? Arkivverket har scannet nyere kirkebøker som er greie å lese. Jeg kan ta en titt for å finne ut om de er gift i Tromsø.
Langnes gård ligger forresten på Tromsøya, flyplassen ligger på Langnes.

Bekka Davidsdatter kan ikke være datter av Edvard M. Andreassen. Hennes far het David. Jeg fant Graven sogn i Ulvik, Hordaland, så det er nok der hun er født.

Åse Kvitle Kristiansen
Sted: BRØSTADBOTN

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 24. juni 2005 kl. 0.07

Ved søk på FS fant jeg vielsen: Endre Paulsen og Bekka Davidsdtr. ble viet 27. des.1862 i Tranøy, Troms. Dessverre kommer jeg ikke inn på de digitaliserte kirkebøkene for Tranøy for å få sjekket vielsen. Der vil farens navn være oppgitt.

gj01354
Sted: OSLO

Legg inn av gj01354 » 24. juni 2005 kl. 8.07

Hei og tusen takk :D
Det stemmer som du sier at Edvard Martinius Andreassen ikke er far til Bekka Davidsdtr. Edvard Martinius er far til Anna Mathilde Andreassen som er gift med Peder Lambert Paulsen. Vet desverre ikke hvem Anna Mathildes mor er.

Etter det som blir sagt lå Langnes gården der flyplassen ligger i dag. Peder Lambert Paulsen (Endre Paulsens søn) dro til Oslo, mens jeg tror resten av familien ble igjen. Peder Lamberts søsken var: Bergitte Endresdatter, Anna Marie Endresdatter, David Gunerius Endresen og Emil Endresen.

Heid

Svar

Gå tilbake til «Tromsø»