Hans Pedersen, Inderøya

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Gro Veel Strand
Sted: LANGHUS

Hans Pedersen, Inderøya

Legg inn av Gro Veel Strand » 31. mai 2005 kl. 12.00

Jeg søker opplysninger om Hans Pedersen f. ca 1806. Trolig samme Hans meldt innflyttet til Ytterøya i 1830, fra Bye med attest, 23,5 år gammel.
Han giftet seg i Verran/Ytterøy 5. november 1834, 28 år gammel, med pige Anne Martha Monsdatter, fra Roel. De fikk sitt første barn her 23 februar 1834 - Andreas.
Meldt utflytting til Inderøya i 183?, adresse Grande. Kom til en Roelsplass hvor i alle fll tre barn ble født.
Folketellingen 1865 bodde Martha alene på en Roelplass som losjerende. Opgitt å være gift.
Folketellingen 1875 er hun enke og bor på Marken under Svarva? sammen med broren Ole.
Folketellingen 1891 bor hun på Hylla.
Jeg har funnet tre aktuelle kandidater f. 1805 : en fra Inderøya og to fra Ytterøya (en knyttet til Forberg og en til Norvig/Erstad).
Kan noen hjelpe meg med opplysninger som kan verifisere eller avkrefte at en av disse er min Hans?
Jeg finner heller ingen spor etter Hans etter at det siste barnet ble født i 1844. Kan noen hjelpe meg med nye steder å lete?

Brukeravatar
Mette Værnes
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hans Pedersen, Inderøya

Legg inn av Mette Værnes » 31. mai 2005 kl. 23.16

Hei Gro..

* Inderster Hans Pedersen Grand på 30 og kone Marthe Monsdatter på omtrent 29, ble "dimitert" fra Verran sogn 12/8-1836 og reiste da til Inderøy, side 591 i bok 5 for Ytterøy prestegjeld, Verran sogn.

* Tjenestepige Anne Martha Mogensdatter Grand ble konfirmert i Ytterøy kirke 21/9-1823. Hun var i tjeneste hos Tørritz Grand og foreldre var Mons Olsen og hustru Anne Olsdatter Kløvstad. Hun var vaksinert og født, etter attest fra Hr. Bødtker på Inderøy, 6/10-1807 og døpt 18/10-1807, alt på side 495a i samme kirkebok som nevnt over.

Etter å ha sjekka materielet mitt for Ytterøy, ser det ut som du kan avskrive 2 ganger Hans Pedersen født i Ytterøy prestegjeld. Den ene du nevner, gårdmannsønn født på Forberg i 1805, gifter seg i 1833 med ei Sophie Agnetha Henriksdatter Sandstad. Når det gjelder den andre, som ble "uekte" født av Peder Nielsen nedre Erstad og Berit Hansdatter Jørstadsjøen samme år, har jeg etter å undersøkt flere ting, kommet fram til at denne Hans med stor sannsynlighet giftet seg med ei Oliana Andersdatter Stangerholt i 1834. Han ble blant annet "oppfostret" av Amund Stangerholt og bodde også der ved konfirmasjonen i 1822. Ved dåpen av Hans og Oliannas barn, finnes flere Stangerholtfolk som faddere, blant annet Amund Stangerholt. Paret flyttet også etterhvert til Stangerholtsveet.

Bare si ifra om du lurer på noe mer fra Ytterøy prestegjeld..

Hei så lenge..

mvh Mette

Gro Veel Strand

Legg inn av Gro Veel Strand » 2. juni 2005 kl. 9.44

Takk for svar.
Ja, det var i familysearch. Det var der jeg fant giftermålet også - til slutt.
Så kanskje han kom fra en annen nabokommune. Hvis han kom fra Ytterøya må han ha vært i tjeneste på Inderøya før han flyttet tilbake (hvis det er riktig person)
Gro

Brukeravatar
Mette Værnes
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 2. juni 2005 kl. 15.20

Hei igjen Gro..

Fikk intrykket av at du hadde funnet alle opplysningene om Hans og Anne Martha på familysearch. Tenkte kanskje du var interessert i hva som står innført i kirkeboka fra bryllupet og dåpen til Andreas.

* Ungkarl Hans Pedersen Grand 28 år og Pigen Marte Monsdatter Grand 27 år ble gift 5. november 1734 i Ytterøy hovedkirke Eid. Begge hadde hatt naturlige kopper. Forlovere: Lars Gipling og Alt Sælseth, på side 400 i bok 5 for Verran sogn, Ytterøy prestegjeld.

* Andreas ble født 23. februar 1734 og døpt 10. mars 1834 av foreldrene Pigen Anne Martha Monsdatter Gipling og utlagt barnefader ungkarl Hans Pedersen Grande. Faddere: Lars Gipling, P Westvig, Ole Johnsen Grande, Ragnhild Gipling, Johanne Giplingsveet og Anne Gipling, side 112 i samme bok som nevnt over..

* Når det gjelder Hans så fant jeg en Hans Pedersen bosatt på Øxenaas i Mosvik konfirmert 8. september 1822 i Ytterøy hovedkirke Eid. Sannsynligvis tjener på gården eller kanskje utsatt av fattigvesenet, siden foreldrene hans står innført som matros Peder Iversen og hustru An. Mikkelsdatter, begge Trondhjem. Han ble ihvertfall født i Trondheim 30. januar 1807 og døpt 1. mars 1807, etter attest fra Hr. pastor Støren. Konfirmanten hadde hatt de naturlige koppene, side 480 i kirkebok 6 for Mosvik sogn, Ytterøy prestegjeld. Kanskje et spor??

Mette

Brukeravatar
Mette Værnes
Kontakt:

Legg inn av Mette Værnes » 2. juni 2005 kl. 15.57

Hei enda en gang Gro..

Jeg var visst litt rask i stad angående Hans Pedersen Øxenaas..Det står skrevet inn ved konfirmasjonen at han ble oppfostrert av Arnt Rasmussen Øxenaas..

Mette

Gro Veel Strand

Legg inn av Gro Veel Strand » 3. juni 2005 kl. 7.39

:D

Hei Mette

Tusen takk for all hjelp!Gro

Svar

Gå tilbake til «Inderøy»