Kildebruk til slektsbok

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn15131
Sted: BØRSA

Kildebruk til slektsbok

Legg inn av dn15131 » 13. mai 2005 kl. 19.48

Jeg skal en gang i fremtiden lage en bok av slekta mi, jeg har kommet ganske langt synes jeg selv, men trenger hjelp videre. Jeg har masse navn og noen historier om personer i slekta, har laget et system av dette, men trenger rettledning på hva jeg gjør videre, i forhold til kritikk til min kildebruk, opplysninger, hvor jeg kan finne mere informasjon, ting som kan utelukkes osv. Så jeg kan komme meg videre i prosessen mot en bok.

Noen som vet hva jeg kan gjøre, evt hvem som kan hjelpe meg?

Anne-Marit

Brukeravatar
Tone Eli Moseid
Sted: TØNSBERG
Kontakt:

Re: Kildebruk til slektsbok

Legg inn av Tone Eli Moseid » 13. mai 2005 kl. 22.16

Hei Anne Marit!
Det var mange spørsmål du kom med, så det er nok ikke lett å gi deg et greit og enkelt svar på alt sammen. Jeg prøver meg likevel på å komme med noen velmente råd:

Kilder: Når det gjelder de generelle opplysningene om hver enkelt person, trenger du ikke å belegge hver enkelt opplysning med kilde i en eventuell slektsbok. Det vil være tilstrekkelig å henvise til de kildene du har brukt, i et generelt kilderegister. Jeg tenker på kilder som folketellinger, kirkebøker og kanskje sekundærkilder som bygdebøker o.l., som er allment tilgjengelige kilder. Så kan du i forordet gjøre rede for at det er slik du har valgt å presentere slektsdataene dine.
Når det gjelder opplysninger som du IKKE har fra de allment tilgjengelige kildene, vil jeg råde deg til å oppgi kilde. Det kan være muntlige kilder, en slektsbibel, brev... Da er det viktig å opplyse om kilden, og ta med i kilderegisteret hvor kilden befinner seg, slik at det er etterprøvbart om opplysningen er gjengitt korrekt. Et eksempel på dette kan være "... YY reiste til Amerika i 1923. (kilde: Brev fra XX datert 23.4.1924), og så lister du opp kilden i kilderegisteret, med f.eks. "i Ås lokalhistoriske arkiv". Historiene du skriver du har må du jo også ha fått et steds fra: "Fortalt av Anders Andersen, april 2003. Lydopptak i Per Persens eie."

Ting som kan utelukkes: Jeg er litt usikker på hva du mener. Alt og ikke noe kan utelukkes, men tenker du på hva som BØR utelukkes av personvernhensyn? Det vil for eksempel være riktig av deg å utelukke opplysninger der du mener at kilden ikke har tilstrekkelig troverdighet. Er du i tvil, er det bedre å ikke gjengi opplysningen. Hvis du tar den med likevel, er det viktig å få fram at kilden er tvilsom.

Og så vil jeg råde deg til å være nøye med å overholde opphavsretten. Det er ikke så vanskelig :-) Oppgi navnet på fotograf hvis du tar med bilder - er fotografen ukjent, så skriv det. Gjengir du sitater fra bygdebøker eller annet publisert materiale, så oppgi hvor du har hentet det fra. Det er lov å sitere uten å måtte innhente tillatelse først.
mvh Tone Eli Moseid
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»