Veiledning i hvordan søke om innsyn hos arkivverket

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Annie Louise Rud

Veiledning i hvordan søke om innsyn hos arkivverket

Legg inn av Annie Louise Rud » 3. mai 2025 kl. 11.23

Hei!

Noen som kan gi meg en rask innføring i hvordan man søker om innsyn i kilder hos arkivverket?

Evt. sende meg en lenke til en artikkel som forklarer det. Har prøvd å søke selv, men ikke funnet noe som direkte forklarer hvordan man rent praktisk gjør det på riktig måte. Nedenfor ramser jeg opp noen eksempler på spørsmål jeg brenner inne med. 

- Ser f.eks. at Arkivverket har noen standardiserte skjemaer man kan bruke. Der må man velge hvilket formål man søker basert på. Ingen av valgene virker rent intuitivt for meg å passe med personlig slektsforskning.
- Er også ganske smalt utvalg av kategorier disse skjemaene dekker. Må alt annet gå via skjemaet "andre forhold"? 
- Og er det noen objektive kriterier for å søke, eller vurderer de det subjektivt hver gang basert på årsaken til at man ønsker innsyn? Er det f.eks. noe krav til familiebånd og evt. hvor nær familie det er snakk om? Hvordan dokumenterer man i tilfelle dette? 

Har heller ikke funnet noe webinar på dette temaet. Om det ikke eksisterer skulle jeg gjerne ønsket meg at noen laget det!  :D

//Annie 

Steinar Olsen
Sted: Hårvik, Tjeldsund

Re: Veiledning i hvordan søke om innsyn hos arkivverket

Legg inn av Steinar Olsen » 3. mai 2025 kl. 15.54

er ikke godt kjent i det systemet på nett heller men her er en side for nybegynnere. var oftere på det gamle arkivet.
https://www.arkivverket.no/slektsgranskning
mye av dette nås jo via digitalarkivet.no  som har tilgang til det meste av arkivsaker. Er det noe spesielt man søker må man helst være der og se selv.

Det er jo greit å besøke lesesalene på arkivene om.
Har selv vært i Tromsø og i Trondheim og fått mye hjelp der. Mange av kirkebøkene som er fotografert er mye bedre i originalen en i foto utgaven på nett.

Da er det en fordel at du sender den en oversikt over hva /hvem du søker på forhånd og når du kan komme dit.

Her er en oversikt over lesesaler som de har lagt ut. 
https://www.arkivverket.no/om-oss/besok-oss

I Tromsø er det mye papirer som ikke er digitalisert f. eks skifter som ikke er katalogisert eller avfotografert. 

Regner med at det er flere som har mye mer viten om det her blant medlemmene.

legger du ved en oversikt over forbindelsen du har slekts-messig til personen eller gården det er snakk om eller kopi av papirer du har. du må vel og identifisere deg.

De tar jo gjerne imot alt vi har av opplysninger både data og andre ting som driver med slektsforsking, slik at de får litt mer opplysninger om slektsforhold mellom personene.

det er jo en sikker plassering av papirer som kan være greit å ha for andre personer etter som tiden går. bare tenk på hvor mye enklere det hadde vørt hvis alle papirer fra tidligere århundre hadde vært tilgjengelig 

Steinar Olsen
Hårvik, Tjeldsund
tidligere Bodø/Harstad og Sande i Vestfold

Annie Louise Rud

Re: Veiledning i hvordan søke om innsyn hos arkivverket

Legg inn av Annie Louise Rud » 10. mai 2025 kl. 17.04

Takk for tips, 
Å oppsøke de fysisk er ingen dum ide, tror jeg skal prøve meg på det :)

Svar

Gå tilbake til «Generelt»