Noen som kan gi meg en rask innføring i hvordan man søker om innsyn i kilder hos arkivverket?
Evt. sende meg en lenke til en artikkel som forklarer det. Har prøvd å søke selv, men ikke funnet noe som direkte forklarer hvordan man rent praktisk gjør det på riktig måte. Nedenfor ramser jeg opp noen eksempler på spørsmål jeg brenner inne med.
- Ser f.eks. at Arkivverket har noen standardiserte skjemaer man kan bruke. Der må man velge hvilket formål man søker basert på. Ingen av valgene virker rent intuitivt for meg å passe med personlig slektsforskning.
- Er også ganske smalt utvalg av kategorier disse skjemaene dekker. Må alt annet gå via skjemaet "andre forhold"?
- Og er det noen objektive kriterier for å søke, eller vurderer de det subjektivt hver gang basert på årsaken til at man ønsker innsyn? Er det f.eks. noe krav til familiebånd og evt. hvor nær familie det er snakk om? Hvordan dokumenterer man i tilfelle dette?
Har heller ikke funnet noe webinar på dette temaet. Om det ikke eksisterer skulle jeg gjerne ønsket meg at noen laget det!

//Annie