Torbjørn Jørgensen Vrålstad aner

Moderator: MOD_Telemark

Svar
dn03813
Sted: KVERNALAND

Torbjørn Jørgensen Vrålstad aner

Legg inn av dn03813 » 19. september 2019 kl. 22.51

Etterlyser anene til og opplysninger om Torbjørn Jørgensen Vrålstad, 1584-1667.
vh.Terje Norin

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Torbjørn Jørgensen Vrålstad aner

Legg inn av dn01013 » 21. desember 2019 kl. 0.22

I flg svært usikre kilder skulle han være fra Ljøstad og sønn av Jørgen Torvidlsen Ljøstad og Åslaug (Liv ??) TOrbjørnsdatter Roaldstad f. mellom 1520 og 1530 på Roaldstad i Tørdal (Gammelt navn på Vr¨ålstad)
Jørgen var da sønn av Torvild Jørgensen Ljøstad og Gro Olavsdatter Grimeland

Nevnes i Dypbågbok, Holtsboka, og Soger fra gamele dager i Vegårshei og noen slektstavler. Bør merkes som usikre.

Pga. sykdom vet jeg ikke når jeg kommer inn her neste gang. Dessuten i avslutningsfase på jobb som må prioriteres.

Anne Marie Bustrak Moland

Re: Torbjørn Jørgensen Vrålstad aner

Legg inn av Anne Marie Bustrak Moland » 6. januar 2025 kl. 14.23

Jeg har en gammel slektstavle som min bestefar har skrive og der står det følgende:
"Torbjørn Jørgensen fik Vrålstad. Han var født 1584 død 1667. Han var gift 2 ganger, først med Liv siden med Sigrid Bjørndatter som døde 1668. Torbjørn Jørgensen levde og døde på Vrålstad og hans barn blev i bygden. Det er troligt at det gamle navnet på gaarden gjorde at Torbjørn, som var den yngste, fik Vrålstad. Det var ikke småtterier han fik.(Det er så rekstet opp hva han hadde av arvegods i 1612 og i tillegg hele og delparter i 19 gårder.) Torbjørn hadde barn med både Liv og Sigrid, tilsammen 4 sønner og 6 døtre, av disse kom sønnene: Jørgen til Ytre Vefall og seinere til Solberg og Ettestad, Anund ble på gården, Bjørn kom til Bustrak (min 8xtippoldefar). Av døtrene var Kari gift med Per Fineid, Liv gift med Knut Eilefsen Tveit i Drangedal, nsønn av Eilef Solberg, Taran g.m. Nilsmund Knutsen Voje og Aslaug g.m. Tollef Steinsland. Torbjørn sat med gården til 1664 da var han 80 aar gammel. Da skifta han og døde 3 aar eter paa Vrålstad."
Håper dette er til hjelp:)
Anne Marie

Svar

Gå tilbake til «Drangedal»