Norsk sømand i dansk flåde 1773 - 1813

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Helge Jensen

Norsk sømand i dansk flåde 1773 - 1813

Legg inn av Helge Jensen » 3. januar 2025 kl. 17.36

Hej
Jeg er en dansk slægtsforsker, der via 'Danske Slægtsforskere' er medlem af det norske 'Slekt og Data'. 
Jeg har fundet en norsk sømand i mit slægtstræ. Jeg ved følgende om ham:
  • Han hedder Kield Petersen, og er født 1752 +/- ca 2 år. (dansk folketælling fra 1801, hvor han er 49 år)
  • Han tilhører den danske flådes faste mandskab. Han tegner med 3 - 6 - 10 års intervaller ny kontrakt med flåden.
  • Jeg ser ham første gang i flådens mandskabslister i december 1773. Derefter kan jeg følge ham nogenlunde præcis i diverse arkiver, (flåden, asiatisk kompagni, Nyboders husbøger) til han dør i København i 1813.
Mit spørgsmål er, hvorfra i Norge kom han? I flådens mandskabslister er der blot angivet 'Norge' som hans oprindelsessted. Derfor vil jeg spørge om der findes digitale arkiver i Norge der omfatter de nordmænd der var udskrevet til den danske flåde?

mvh/Helge Jensen

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Re: Norsk sømand i dansk flåde 1773 - 1813

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 4. januar 2025 kl. 13.14

Hei, Helge.
Så vidt jeg vet, finnes det ikke noe slikt register i Norge, men jeg er kanskje på tynn is, for det er nok mange mer erfarne enn meg, på dette området. 
Det jeg har gjort, er å søke etter:  Kiel - Kjel - Kjeld - Kjell     Petersen - Pettersen - Pedersen, født 1745 - 1760 født på Sørlandet - Østlandet - Hele Norge, men dessverre helt uten resultat.

Får håpe andre her i Forumet, kjenner til et slikt register som du etterspør. 😊

Ulf S

Helge Jensen

Re: Norsk sømand i dansk flåde 1773 - 1813

Legg inn av Helge Jensen » 5. januar 2025 kl. 13.10

Hej Ulf
Mange tak for svaret og din ulejlighed. Jeg har i mellemtiden fundet ud af, at der blev foretaget større formelle udskrivninger fra Norge til flåden i løbet af 1700-tallet. Bl.a 400 - 500 mand midt i 1750-erne og 700 - 800 mand sidst i 1760-erne. Jeg vil prøve at se om der er andre udskrivninger der har sat sig spor i de danske arkiver.
Derudover vil jeg regelmæssigt se til dette spørgsmål. Måske er der, som du selv skriver, andre der har et bud.

/Helge

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»