Nils Jørgensen Agersborg

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Ove Erling Fagerheim

Nils Jørgensen Agersborg

Legg inn av Ove Erling Fagerheim » 1. mars 2024 kl. 11.52

Nils Jørgensen Ag(g)ersborg, f. 1630 I Hjørring, Danmark kom til Surnadal midt på 1600-tallet en gang. Her ble han gift med enka etter presten I Surnadal Hans Eliassen Soop, Dåret Meldal, og overtok med det presteembetet. Deretter ble han gift med Margrethe Pedersdatter Ruberg. Han fikk sitt første barn, Inger, I 1662 eller 1664, her er kildene ikke enige.  Deretter fikk han en sønn Jørgen i 1665. Det synest å være enighet om at Margrethe var mor til 
Jørgen, men hvem var mor til den førstefødte, Inger?
Desverre finnes det ikke kirkebøker fra Surnadal (Stangvik) for den aktuelle perioden.
Noen som vet noe?

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Nils Jørgensen Agersborg

Legg inn av Tore Kristiansen » 3. mars 2024 kl. 10.45

Jeg har ikke sett på slekta til Surnadalspresten før dette innlegget. Det eneste jeg har registrert er Rubergskiftet på Kanestraum i 1688.

Endre Holten skrev om Surnadalspresten Nils Jørgenson i Årbok for Nordmøre Historielag, 1999, sidene 106-114, https://www.nb.no/items/e0116a350f850b0 ... a?page=107.

Han mente at alle døtrene var oppkalt etter kvinner i familien til Nils Jørgenson. Og mora hans het Inger.

Jeg kjenner ikke til diskusjonene om Agersborgslekta. Er det noen andre opplysninger som foreslår at Inger ikke var datter av Margrete Ruberg? 

:) Tore

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Nils Jørgensen Agersborg

Legg inn av Tore Kristiansen » 4. mars 2024 kl. 10.31

For å finne ut om Inger var datter av Dåret Meldal, bør du vel se på opphavet til Dåret, og se om det kan være noen arveskifter blant etterkommerne. Kanskje Dåret eller Inger står nevnt.
Hvem var forresten Dåret Meldal? Hva er kilden for at Nils Jørgensen ble gift med henne først?

Likedan kan det være fornuftig å gå gjennom arveskiftene på Rubergsida for å se om Inger nevnes der.

På tinget på Skei i Surnadal 6. august 1685 står det Margrette Sahl. Hr. Niels' angaaende hendis daatter Inger, i 7. og 8. linje på venstresida: Nordmøre tingbok 1685-1686, folio 34b, brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090514660270  men jeg tror ikke du kan bruke det som et bevis på at Margrete hadde fødd Inger. 
Hvis Inger var datter av Dåret, hadde uansett Margrete vært mora hennes i over 20 år.

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»