Marie Hansdatter Bakken ble født 10.01.1900 på Bakken i Sel.
Vågå prestekontor, SAH/PREST-076/H/Ha/Haa/L0008: Ministerialbok nr. 8, 1886-1904, s. 42
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070115630757
Barnedåp nummer 16 blant kvindekjøn
Sel prestekontor, SAH/PREST-074/H/Ha/Hab/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1894-1923, s. 32
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060726080191
Barnedåp nummer 16 blant kvindekjøn
Hun var datter av Hans Iversen og Pernille Hansdatter på Bakken.
De hadde fra før sønnen Ingvald og datteren Maria. Den siste døde kun 1/2 år gammel, og "min" Marie er naturligvis oppkalt etter sin avdøde søster.
Ved folketellingene i 1900 og 1910 var Marie Hansdatter Bakken sammen med sine foreldre, født i bryggerhuset på Otækren og så på Bakken.
011 Maria Hansdtr Bakken - 0002 Otækren - 011 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1900 for 0515 Vågå herred - Digitalarkivet
005 Maria Hansdatter - 0005 Bakken (plads) - 005 nordre Sell - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1910 for 0517 Sel herred - Digitalarkivet
Marie Hansdatter Bakken ble konfirmert 11.10.1914 i Selsverket kirke.
Sel prestekontor, SAH/PREST-074/H/Ha/Haa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1905-1919, s. 100
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050105010386
Konfirmand nummer 13 blant jenter
Ved folketellingen 01.12.1920 var Marie Hansdatter Bakken på Veblungnes i Grytten sogn i Møre og Romsdal fylke.
006 Marie H. Bakken - 0037 Veblungsnes - 001 Veblungsnes og Setnes - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1920 for 1539 Grytten herred - Digitalarkivet
I 1928 ble det lyst for bryllup mellom Marie Hansdatter Bakken og Harald Oluf Dybdal.
Norsk Kundgjørelsestidende, fredag 13. juli 1928 (nb.no)
Lysningen er også å finne i flere lokale aviser.
Senere - udatert - i 1928 var det bestillt vielse mellom disse to personer i Grytten, men vielsen ble avlyst ifølge en merknad i ministerialboken i Grytten.
Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Møre og Romsdal, SAT/A-1454/544/L0587: Ministerialbok nr. 544A11, 1924-1954, s. 232
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10711608230189
Vielse mellom nummer 8 og 9.
Og så finner jeg Marie Bakken i et forbryteralbum i Oslo; Oslo politikammer, Kriminalavdelingen, Forbryteralbum II, nr. 1: Forbryteralbum, kvinner, 1928-1934.
Marie Bakken - Oslo politikammer, Kriminalavdelingen, Forbryteralbum II, nr. 1: Forbryteralbum, kvinner, 1928-1934 - Digitalarkivet
Den skannete versjon av denne er dessverre sperret for innsyn.
Jeg har kontaktet Statsarkivet i Oslo og på deres forslag søkt om innsyn, men har ikke fått det ennå. (det er ca. 15 minutter siden jeg søkte!)
Men jeg oppfattet der også slik, at dette forbryteralbum stort sett kun hadde bilder, og selvom det naturligvis er spennende, så vil jeg gjerne vite mer om hvorfor hun har havnet der.
Jeg har forsøkt å søke på Nasjonalbiblioteket etter et avisoppslag om hva Marie Bakken har gjort så galt at hennes vielse ble avlyst og hun havnet i et forbryteralbum, men der har jeg ikke klart å finne noe. Jeg har kun søkt i aviser i Møre og Romsdal ettersom det var der hun oppholdt seg, og jeg antar derfor at hennes ugjerning skal ha foregått der.
Kan man finne noen opplysninger andre steder? og i så fall hvor?
Vennligst
Ivan Kristensen
Hva skjedde med Marie Bakken, født 11.01.1900
Moderator: MOD_Oppland
-
- Sted: MJØNDALEN
-
Re: Hva skjedde med Marie Bakken, født 11.01.1900
Jeg har fått et hint om at Maria Hansdatter Bakken etterhvert ble gift med en Arnesen, og det finnes en Marie Arnesen, født 11.01.1900, som døde i Lunner 05.10.1981. Dette er funnet på Digitalarkivets oversikt over døde i Norge.
Samme Marie Arnesen er også funnet gravlagt på Høybråten kirkegård i Oslo på Slekt og Datas gravminner - og her er hun koblet med fødested i Sell.
Endelig har jeg funnet henne i flere slektstrær på MyHeritage, hvor samme opplysninger er registrert i tillegg til at hun først hadde en planlagt vielse i Grytten sogn i 1928 med en fisker ved navn Harald Olaf Dypdal. Denne vielse ble avlyst! Så ble Marie gift med med Johan Dypesland i 1933, men han døde etter noen får år og Marie ble forlovet i 1947 med Isak Wessel-Berg og hun ble gift med Torald Arnesen i 1959. I ekteskapet med Dypesland fikk Marie minst ett barn, datteren Haldis.
Jeg har funnet dødsannonsen til Marie Arnesen i avisene på Nasjonalbiblioteket, og den er underskrevet av bla.a. Haldis.
Men jeg mangler en sikke forbindelse mellom Marie Hansdatter Bakken fra Sell og Marie Arnesen som døde i 1981, for jeg stoler ikke på slektstrær på verken MyHeritage eller andre steder, når de er uten vedlagt dokumentasjon.
Ivan Kristensen
Jeg har lagt inn samme etterlysning under Rauma i Romsdalen ettersom Marie Hansdatter Bakken var der ved folketellingen i 1920 og det var der hennes første vielse var berammet.
Samme Marie Arnesen er også funnet gravlagt på Høybråten kirkegård i Oslo på Slekt og Datas gravminner - og her er hun koblet med fødested i Sell.
Endelig har jeg funnet henne i flere slektstrær på MyHeritage, hvor samme opplysninger er registrert i tillegg til at hun først hadde en planlagt vielse i Grytten sogn i 1928 med en fisker ved navn Harald Olaf Dypdal. Denne vielse ble avlyst! Så ble Marie gift med med Johan Dypesland i 1933, men han døde etter noen får år og Marie ble forlovet i 1947 med Isak Wessel-Berg og hun ble gift med Torald Arnesen i 1959. I ekteskapet med Dypesland fikk Marie minst ett barn, datteren Haldis.
Jeg har funnet dødsannonsen til Marie Arnesen i avisene på Nasjonalbiblioteket, og den er underskrevet av bla.a. Haldis.
Men jeg mangler en sikke forbindelse mellom Marie Hansdatter Bakken fra Sell og Marie Arnesen som døde i 1981, for jeg stoler ikke på slektstrær på verken MyHeritage eller andre steder, når de er uten vedlagt dokumentasjon.
Ivan Kristensen
Jeg har lagt inn samme etterlysning under Rauma i Romsdalen ettersom Marie Hansdatter Bakken var der ved folketellingen i 1920 og det var der hennes første vielse var berammet.
-
Her er linken til innlegget i Rauma:
Hva skjedde med Marie Bakken, født 11.01.1900 - Slektsforum (slektogdata.no)
Ivan Kristensen
Hva skjedde med Marie Bakken, født 11.01.1900 - Slektsforum (slektogdata.no)
Ivan Kristensen
-
Og jeg har fått hint om at Marie Bakken forekommer i Polititidende og jeg har som nevnt tidligere funnet henne i et forbryteralbum fra kvinnefengslet i Oslo.
Og jeg har fått kopi av et par saker fra tingretten i Oslo og utskrift fra fangeprotokollen.
Marie Bakken var en tvilsom dame - i alle fall i en periode! - hvor hun var etterlyst for løsgjengeri, tyveri og "å trekke på gaten" - som hun også ble arrestert og dømt for.
Ivan Kristensen
Og jeg har fått kopi av et par saker fra tingretten i Oslo og utskrift fra fangeprotokollen.
Marie Bakken var en tvilsom dame - i alle fall i en periode! - hvor hun var etterlyst for løsgjengeri, tyveri og "å trekke på gaten" - som hun også ble arrestert og dømt for.
Ivan Kristensen
-
Jeg har nå fått styr på Marie Hansdatter fra Bakken i Sell 
Hun ble først gift med Johan Dypesland og bodde i Vestre Aker, og de fikk 2 barn sammen, men de ble skilt igjen.
Senere ble det kunngjort en forlovelse, men det viste seg å være en falsk anmelding, og avisen beklaget at de ikke hadde sjekket grunnlaget for informasjonen før de kunngjorde forlovelsen.'
Så ble hun gift med Toralf Arnesen og bodde på Lunner.
Hun døde 05.10.181 på Gjøvik Sykehus og hun ble gravlagt 14.10.1981 på Høybråten kirkegård i Oslo.
Jeg fikk opplyst fra Høybråten kirkekontor at den Marie Arnesen, som ble gravlagt 14.10.1981, var født 11.01.100 på Sell, og da var sammenhengen dokumentert.
Takker for all hjelp
Ivan Kristensen

Hun ble først gift med Johan Dypesland og bodde i Vestre Aker, og de fikk 2 barn sammen, men de ble skilt igjen.
Senere ble det kunngjort en forlovelse, men det viste seg å være en falsk anmelding, og avisen beklaget at de ikke hadde sjekket grunnlaget for informasjonen før de kunngjorde forlovelsen.'
Så ble hun gift med Toralf Arnesen og bodde på Lunner.
Hun døde 05.10.181 på Gjøvik Sykehus og hun ble gravlagt 14.10.1981 på Høybråten kirkegård i Oslo.
Jeg fikk opplyst fra Høybråten kirkekontor at den Marie Arnesen, som ble gravlagt 14.10.1981, var født 11.01.100 på Sell, og da var sammenhengen dokumentert.
Takker for all hjelp

Ivan Kristensen