Hjelp til tyding av tekst i tukthusprotokoll

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Hanne Lillian Hanssen
Sted: Salsnes

Hjelp til tyding av tekst i tukthusprotokoll

Legg inn av Hanne Lillian Hanssen » 27. juli 2023 kl. 22.00

Min tipptippoldefar satt på tukthus i 1843 for grovt tyveri. Kilden er Trondheimsbasen. Usikker på om jeg får til å lenke direkte til siden, så jeg legger ved bilde. Han het Carl Støb, var født i Bergen, var her 23 år. Jeg tror det står ansigt langt og blek (?). Han var søfarende, og mulig det står ungkarl og dagarbeider??
Indkom 19. juli 1843 ifølge Throndhjems ... Jeg klarer å tolke at han får 1 år og 6 måneder for "groft tyveri". 13. August straffet med 48 (??) 1844. Løslatt af straffeanstalten 19. januar 1845.   
Noen som klarer å hjelpe meg med det som mangler uten å ha lenke? 
https://www.trondheimsbasen.no/TB-2018/ ... /HTML/384/
Mvh Hanne
Bilde
karl støb.PNG

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Re: Hjelp til tyding av tekst i tukthusprotokoll

Legg inn av Knut Sæther » 30. juli 2023 kl. 23.30

Omtrent slik blir det vel:

No 90 Ungekarl og Dag-Arbeider Carl Støb: han har tillige været Søfarende.
Indkom d: 19de Juli 1843 ifølge Throndhjems Bythings Dom af 8de d: M paa 1 et Aar og 6: sex: Maaneder for groft Tyverie. Født i Bergen, Alder 23 Aar, Høide 65 Tommer, Øine lyseblaa, Øienbryne brune, Ansigt langt og bleg lad[e]t; Haar brundt, Skuldre, Arme og Been spæde. Særkjende 1 lide Ar lit ovenfor høire Øienbryne.

Doms Afskrivten opgivedes under F[olio?] 82 d: 3die August Straffet med 4 Slag tamp 1844. 
Løsladt af Straffeanstalten d: 19 Januar 1845. Forholdet har været her[?] upaaklageligt i det hele taget. Aflønning for Arbeide med Taxt 3 Spd. …[?] 

særkjende = spesielt kjennemerke. 

Mvh. Knut

Hanne Lillian Hanssen
Sted: Salsnes

Re: Hjelp til tyding av tekst i tukthusprotokoll

Legg inn av Hanne Lillian Hanssen » 30. juli 2023 kl. 23.46

Å, så flott!! Hjertelig takk, dette var stas!

Mvh Hanne

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»