Michel Thomassen er første gang synlig i kilder i Lyngenområdet 1.oktober 1805, da han giftet seg med Ingeborg Kathrine Jakobsdatter, f. 1782. Fødselsdato på første barn tyder dog på at han er kommet til Lyngen senest høsten 1804 (første barn Maria Elisabeth Giessen er født 21.07.1805).
Michel Thomassen er kven, og i de militære rullene oppgis han å være født i Sverige (dvs. nåværende Sverige-Finland). I utallige slektstrær på nett oppgis Michel Thomassen å være en Tolonen (f. 1769 Rovaniemi, sønn av Thomas Eriksson Tolonen og Brita Johansdotter) eller en Spett (f. 1768 i Junosuando, sønn av Thomas Andersson Spett og Brita Jonasdotter Bjørn). Dette stemmer ikke
- Michel Thomassen Tolonen f. 1769, døde i Rovaniemi i 1826 av «sterke drikker», og var da ugift. Jeg har også funnet spor av ham i enkelte husforhörslister i tiden før hans død.
- Michel Thomassen Spett f. 1768, døde Junosuando i 1772.
- For begge gjelder også at oppkallingen av barn ikke «passer».
- Michel Thomassen Kyrö, f. 29.10.1776 i Kittilä, sønn av Thomas Mickelsson Kyrö og Margareta Henriksdotter (Pulli). Han hadde siste oppføring til nattverd i Kittilä i november 1803, og er ikke synlig i kirkebøkene eller husforhörslistene i Sverige/Finland etter dette.
Michel Thomassen Engenes er min direkte farslinje, og jeg har nå tatt en Y-DNA-test. Denne testen beviser at Michel Thomassen Engenes er en Kyrö!
Jeg har mange Y-DNA-treff på farslinjen bakover fra Thomas Mickelsson Kyrö i Kittilä:
- Thomas Mickelsson Kyrö f. 1737 – 1 Match
- Michel Michelsson Kyrö f. 1687 – 1 Match
- Michel Michelsson Kyrö f. 1644 - 2 Matcher
- Michel Jönsson Kyrö f. 1623 – 2 Matcher
- Jöns Jönsson Kyrö f. 1597 – 2 Matcher
- Jöns Olofsson Kyrö f. ca. 1560 – 3 Matcher
Mvh
Geir Martin Jensen