Ole Evensen Strøm

Moderator: MOD_Akershus

Svar
gj01262
Sted: dansk

Ole Evensen Strøm

Legg inn av gj01262 » 3. mai 2005 kl. 9.49

Født i Norge omkr 1767 jvf. Slevigske kyrasserregiments justitsprotokol 1795 i Danmark.
Gift 18.12.1792 i Vejerslev i Danmark.
Corporal ved Slevigske kyrasseerreg. 1809 fastansat som toldbetjent i Soon, Moos, Norge. Afsked marts/april 1842. Ægtefælle: Elise Maria Mønster født omkr. 1771 i Danmark og død i Soon, Moos 10.9.1834. Yngste barn, Josefine Johanne Gerhardine Nicoline Strøm født i Norge i 1810. En datter har fået navnet Evensine Strøm. (Det er muligt, at Strøm er et tilnavn (en lokalitet), måske hedder han kun Ole Evensen)

Jeg har forsøgt at efterlyse i Moosdistriktet uden resultat. Da jeg faktisk ikke ved, om han er født der, prøver jeg i stedet at lægge min efterlysning ud i Norge i håbet om at der er en, der kan give mig en håndsrækning, enten med oplysning om fødested, forældre, søskende, evt familie længere bagud, eller kan vejlede mig i, hvordan jeg kan komme videre i eftersøgningen.
På forhånd tak
Arne Leth

Brukeravatar
dn17102
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Ole Evensen Strøm

Legg inn av dn17102 » 27. juli 2005 kl. 15.38

Jeg har en mistanke om at det dreier seg om Son ved Moss. Son (også skrevet Soon, Soen, Zoen), ligger i Vestby kommune (Son var en stund også eget sogn under Vestby prestegjeld og hadde egen kirkebok), Akershus fylke, mens Moss (også skrevet Mos) er nærmeste by i Østfold fylke. Stedene grenser til hverandre, og det er vanlig å "feilplassere" Son i Østfold, også i dag.

Siden du har "Soon", vil jeg anta at det meste har skjedd der, ihvertfall Elise Marias død. Da vil hun sikkert være gravlagt på Såner kirkegård. Josefine Johanne Gerhardine Nicoline og Evensine kan være født i Son eller Moss.

Du kan sjekke (få noen til å sjekke) kirkebøkene for Vestby og Moss.

Dessuten finnes det et Son leksikon = Encyclopaedia Sonensis, skrevet av Ivar Gudmundsen, utgitt i 2002. Skriv en mail til Vestby bibliotek og be dem slå opp toldbetjent Ole Evensen Strøm eller Ole Evensen. Gi dem all informasjonen som du ga oss her. Epost: [email protected]
De er veldig greie (mine gamle kolleger!).

Brukeravatar
dn17102
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn17102 » 28. juli 2005 kl. 10.55

Jeg har funnet begge døtrene til Ole i Familysearch:

JOHANNE GERHARDINE NECHOLINE OLSEN
Christening: 16 MAY 1810 Vestby, Akershus, Norway
Father: OLE STROM

EVENSINE MARGRETHE STROM
Christening: 24 APR 1796 Vejle, Vejle, Denmark
Father: OLE STROM
Mother: ELSE MARIE MONSTER

JOHANNE GERHARINE NICOLINE STROM
Spouse: ARNT JOHAN BRUUN
Marriage: 24 JUN 1828 Vestby, Akershus, Norway

Da stemte min antagelse om Son i Vestby. Men jeg har fått svar fra biblioteket - de står ikke i Son Leksikon under Strøm eller Evensen.

gj01262
Sted: dansk

Legg inn av gj01262 » 28. juli 2005 kl. 14.08

Kære Inger
Det var da ærgerligt, at Ole Evensen Strøm ikke kunne slås op på biblioteket. Kender du nogen i Son, Vestby, der kunne slå op i kirkebøgerne ?
vh Leth

Svar

Gå tilbake til «Vestby»