Nils Olsen (1683 Harbakken, Kasfjord) og mulig datter Karen (for meg ukjent dob)

Moderator: MOD_Troms

Svar
Trine Irene Bjarkøy

Nils Olsen (1683 Harbakken, Kasfjord) og mulig datter Karen (for meg ukjent dob)

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 1. april 2022 kl. 11.26

***REDIGERT: Jeg tror nå de omtalte slektstrærne bare er tull. De er full i faktiske feil og dårlig arbeid (blanding av kilder fra Danmark og Norge i en barneflokk, feks, nærmest vill gjetting stedvis) så jeg tror ikke "min" Nils' datter Karen bodde i Løksebotn i Salangen. MEN, jeg skulle gjerne visst når hun er født, om noen vet, samt om når Nils og Maren giftet seg. 

Heisann :-)
Jeg er direkte etterkommer etter Nils Olsen som ble født på Harbakken i 1683 men flyttet til Grytøya det han seinere giftet seg med Maren Mikkelsdatter (1682) som var fra gården Grøta. Deres datter Sofie Amalie er min stammor (1722). 
De har iallefall fått barn fra 1716 og i ti års tid fra der. Jeg har vanvittig mange dna matcher fra barna deres på MyHeritage og Ancestry. 
Jeg vet ikke når Nils og Maren giftet seg.

I Trondenes bygdebok 3 s 309 om bruk III 1) beskrives sannsynligvis hans opphav:
https://www.nb.no/nbsok/nb/927eb96509b0 ... ang=no#307

I samme bok s 410 om bruk V-VIII 1) beskrives hans brukstid på Grøta:
https://www.nb.no/nbsok/nb/927eb96509b0 ... ang=no#409

Der listes en rekke navn på deres barn og jeg har fødselsdato (år) på alle som står der, utenom Karen. Og det er henne som gjør at jeg nå skriver her. 

I boken står det at Nils overtok gården i 1728, og det er etter at (de for meg kjente) barna var født. Bodde de likevel på gården hos Marens far (Mikkel Thomassen, side 404 i samme bok, bruker 4) )?
 Eller har de bodd et annet sted før de overtok på Grøta?

** Grunnen til at jeg spør er at i flere slektstrær jeg fikk sendt via Ancestry (pga dna match der) påståes det at en Karen Nilsdatter som levde i Løksebotn i Salangen var "min" Nils' datter, og at hun var født i 1706. Denne Karen er mine dna matchers direkte ane. 
Her er Per Persen (1699) og hans sønn Nils Persen (1749) som hevdes å være mine dna matchers aner. Per Persen er da den som Karen Nilsdatter skal være gift med (boken sier ukjent navn, men mye kan vel ha blitt kjent siden boken ble trykket), og altså Nils' mor. Jeg klarer ikke finne/ følge Nils videre i denne boken, Salangen:
https://www.nb.no/nbsok/nb/5c07d417c8f1 ... ndex=2#247

Det er jo et stykke tid fra 1706 (Karens angivelige fødsel) og 1716 når jeg har notert neste (for meg) kjente sønn, Mikkel. Men 1706 er jo absolutt innenfor begge foreldres reproduksjonsalder! Kan de av ukjente grunner faktisk ha bodd en stund i Løksebotn først? Kan Karen være født på Grøta og så flyttet til Løksebotn?

Alle grublerier og fakta er hjertelig velkomment!

På forhånd takk

Brukeravatar
Per Sverre Budahl
Sted: HARSTAD
Kontakt:

Re: Nils Olsen (1683 Harbakken, Kasfjord) og mulig datter Karen (for meg ukjent dob)

Legg inn av Per Sverre Budahl » 1. april 2022 kl. 18.20

Ser familien i "Folk og slekt i gamle Trondenes", familie #4459. Her er Karen oppført som født i 1724 og død 1788. Står ikke noe mere om at hun hverken skulle ha vært gift eller hatt barn.

Trine Irene Bjarkøy

Re: Nils Olsen (1683 Harbakken, Kasfjord) og mulig datter Karen (for meg ukjent dob)

Legg inn av Trine Irene Bjarkøy » 1. april 2022 kl. 18.36

Tusen takk! Det var en god hjelp. Den boken høres ut som noe jeg burde ha med den enorme slekten jeg har fra Trondenes, Bjarkøy mm. :D

Svar

Gå tilbake til «Harstad»