Hvor var denne eiendommen? Gaarden No 418 i Pibervigen

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
Arne-Sten Christiansen
Sted: ULSTEINVIK

Hvor var denne eiendommen? Gaarden No 418 i Pibervigen

Legg inn av Arne-Sten Christiansen » 22. februar 2022 kl. 17.46

Jeg har vært nysgjerrig på hvor i Pipervika (den gang Aker, siden Kristiania/Oslo) mine tippoldeforeldre bodde med blant annet min oldefar. Jeg har funnet skifte etter tippoldefar, gjengitt transkribert her under: 

"Aar 1839 d 13de februar afholdes Registreringsforretning i Gaarden No 418 i Pibervigen efter den ved døden afgangne Fisker Ole Gregersen. (Foretningen administreredes paa Underfogdens Vegne af Stud. juris Bugge i Overvær af underskrevne Vidner.Hvorda! var tilstede datteren Oline der paa Moderens vegne forlangte ?? Boet extraderet. Mendene sadte Boets Effecter langt under 20 Spd Værdi. Hvis aarsag Boet blev extraderet til Stervboenken Karen Dorthea mod at hu betaler til Byfogden 1 Speies og til Mendene 64 s")

Jeg har to spørsmål som kanskje noen av dere som er interessert i Oslo sin gamle historie kan ha kunnskap om:  

1) På Grosch' kart over Christiania fra 1830-tallet (vedlagt med avmerking) finner jeg et hus med No 418, men det ser ikke ut til å være i det jeg regner til Pipervika. Hva tror dere som leser dette? Kan det likevel være det? Og kan man ev. si noe mer om denne eiendommen? Ser stor ut?  

2) Kan huset det refereres til være der den avdøde bodde, eller ble Registreringsforretning holdt i et dertil egnet lokale på en annen adresse, slik at dette ikke er min tippoldeforeldres adresse?

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Re: Hvor var denne eiendommen? Gaarden No 418 i Pibervigen

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 28. februar 2022 kl. 12.14

Jeg har på nogen lunde, tilsvarende problem, sendt en hyggelig epost til Oslo kommune. Da fikk jeg etter noe tid, et hyggelig svar, med kartutsnitt og litt bakgrunnsmateriale.

Vil anbefate å sende dem en epost, men du må regne med at det tar tid før du får svar, da dette ikke regnes som prioritert oppgave.

Ulf S

Arne-Sten Christiansen

Legg inn av Arne-Sten Christiansen » 28. februar 2022 kl. 12.31

Takk!
Er det Oslo Byrarkiv du har hatt kontakt med? 
Jeg har hatt kontakt en gang for et par år siden, men da hadde jeg litt mindre informasjon. I går sendt jeg en ny e-post dit, så nå venter jeg på svar. 

Arne-Sten Christiansen

Legg inn av Arne-Sten Christiansen » 1. mars 2022 kl. 15.06

Nå har jeg fått et godt svar første spørsmålet etter henvendelse pr. e-post til Byarkivet.

Brukeravatar
Ulf Ruud Simensen
Sted: TOLVSRØD

Legg inn av Ulf Ruud Simensen » 1. mars 2022 kl. 15.10

Så flott 😃😃

Ulf S

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»