Årstall til besvær – og en tragisk hendelse på Byneset?
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
Jeg fikk identifisert min tippoldemor Karen Andersdatter ved 1865-tellingen på Hitra 1 da hun oppga fødested Hovsøren (Orkanger) og alder 48. Vielsen med ektemann Jens Kjeldsen 2 skjedde på Nord-Frøya (Sletta) i 1848. Der oppga hun alder 23 og navn på hennes far ble oppgitt til Anders Erichsen. Derav finner en enkelt Karens dåp 3 i 1823 på Langørgen (Byneset) hvor også hennes mor Karen Olsdatter (34 år) oppgis å ha bopel. Etter disse observasjonene er Karen Andersdatter født i henholdsvis 1818, 1825 og 1823 (!) Min teori er at folke-telleren mistolket aldersopplysning og dessuten at fødselsdato ved vielsen med ønske om å bli ansett som «ekte barn», ble forsettlig skjøvet to år frem til 1825 (foreldrene ble gift først i 1825). Konklusjonen må bli at året 1823 er det korrekte. Er det noen som har erfaring med frivillig/ufrivillig feilsiterte fødsels årstall, eller kan korrigere meg?
Anders Erichsens opphav 4 5 har jeg rimelig kontroll på (tror jeg). En hypotese er lagt i vedlegg. Hans endelikt er mer usikker. Dødsfall i området gir alder som stemmer dårlig med hans dåp i 1788.
Kari Olsdatter dukker opp fra intet. Langørgen ble notert som bopel både ved hennes vielse og som mor ved to barnedåp. Men hun (eller eventuelle foreldre) lar seg ikke spore der ved 1801-tellingen. Den eneste referansen er Hovsøren som hun oppga som fødested (ikke dåp), og en konfirmasjon der i 1828 6 da hun er 15 ½ år (hvis dette da er henne). En Karen Olsdatter på 8 dukker riktignok opp på Hovsøren ved 1801-tellingen, men så var det igjen dette med alder. Kunne hun så være 34 år i 1825? En annen Kari Olsdatter på 9 noteres som fosterbarn på Hitra ved samme telling. Jeg brakte opp datteren Kari Andersdatter under et annet tema en tid tilbake. Der gikk det frem at hun meldte flytting til nettopp Hitra i 1841, og at broren Ole 7 (og evt. brødre) flyttet dit fra Buvik samme år til samme sted – også de uten foreldre (selv klarer jeg ikke tyde denne dokumentasjon fra 1841, så Jeg kan ikke gi referansene her). Uansett, jeg undres stadig over Kari Olsdatters opphav og oppvekst.
Karen Olsdatter og Anders Erichsen, forsvinner fullstendig fra scenen i årene etter 1825. Jeg finner dem ikke samlet noe sted, og jeg er sikker på at noe tragisk må ha rammet familien. Jeg håper at noen kanskje har støtt på ovenfor nevnte personer eller eventuelt gransket rundt Langørgen. Eksempelvis bodde Ole Carlsen der på den tiden, og han dukker opp som forlover ved vielsen i 1825. Mye av «løsningen» tror jeg, ligger innenfor Byneset/Buvik gamle kommune. Mvh Yngve
Anders Erichsens opphav 4 5 har jeg rimelig kontroll på (tror jeg). En hypotese er lagt i vedlegg. Hans endelikt er mer usikker. Dødsfall i området gir alder som stemmer dårlig med hans dåp i 1788.
Kari Olsdatter dukker opp fra intet. Langørgen ble notert som bopel både ved hennes vielse og som mor ved to barnedåp. Men hun (eller eventuelle foreldre) lar seg ikke spore der ved 1801-tellingen. Den eneste referansen er Hovsøren som hun oppga som fødested (ikke dåp), og en konfirmasjon der i 1828 6 da hun er 15 ½ år (hvis dette da er henne). En Karen Olsdatter på 8 dukker riktignok opp på Hovsøren ved 1801-tellingen, men så var det igjen dette med alder. Kunne hun så være 34 år i 1825? En annen Kari Olsdatter på 9 noteres som fosterbarn på Hitra ved samme telling. Jeg brakte opp datteren Kari Andersdatter under et annet tema en tid tilbake. Der gikk det frem at hun meldte flytting til nettopp Hitra i 1841, og at broren Ole 7 (og evt. brødre) flyttet dit fra Buvik samme år til samme sted – også de uten foreldre (selv klarer jeg ikke tyde denne dokumentasjon fra 1841, så Jeg kan ikke gi referansene her). Uansett, jeg undres stadig over Kari Olsdatters opphav og oppvekst.
Karen Olsdatter og Anders Erichsen, forsvinner fullstendig fra scenen i årene etter 1825. Jeg finner dem ikke samlet noe sted, og jeg er sikker på at noe tragisk må ha rammet familien. Jeg håper at noen kanskje har støtt på ovenfor nevnte personer eller eventuelt gransket rundt Langørgen. Eksempelvis bodde Ole Carlsen der på den tiden, og han dukker opp som forlover ved vielsen i 1825. Mye av «løsningen» tror jeg, ligger innenfor Byneset/Buvik gamle kommune. Mvh Yngve
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Re: Årstall til besvær – og en tragisk hendelse på Byneset?
korreks, sorry: Karen Andersdatters dåp i 1838 på Hovsøren (ikke morens i 1828). Da var hun 15 1/2 år, slik at dåp i 1892/93 kan stemme
- Ulf Ruud Simensen
- Sted: TOLVSRØD
Hei, og velkommen til forumet 
Det er flott at du kommer med masse opplysninger, da er det lettere for oss å svare deg. For å se nærmere på opplysningene, må vi søke opp disse i kirkebøkene mm. Dette kunne vi ha unngått dersom du la lenker til folketellingene og lenker til kirkebøkene. Da kan vi bare klikke på disse, så sparer vi masse arbeid.
Ikke ta dette som kritikk. Vi har alle vært nye i forumet, og en lærer etter hvert.
(Her ser du en slik lenke)
FT-1865 for Hitra, Karen Andersdatter
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8312007209
Karens dåp? Se nr 18. Er det denne dåpen du henviser til? Får ikke fars navn til å stemme med Anders Eriksen, men jeg har tatt feil før.
Mors navn- stemmer. Det er flere Karen som døpes i 1823, men jeg finner ingen hvis far er Anders Eriksen
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/612/L0385Klokkerbok nr. 612C01, 1816-1845, s. 45
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20071120610414
Du skriver at du lurer på hvilket fødselsår som er rett for Karen. Hennes dåp er det som vi går ut i fra. Vi må stole på at dåpsinnføringene er riktige. Aldersdato som skrives inn ved vielsene, behøver nødvendigvis ikke å være rett, men vielsesdatoen må vi også stole på.
Jeg forstår ikke hvor din Kari Olsdatter hører til. Hun dukket opp fra intet, skriver du, men til hvem har hun noen relasjon?
Det er flott at du kommer med masse opplysninger, da er det lettere for oss å svare deg. For å se nærmere på opplysningene, må vi søke opp disse i kirkebøkene mm. Dette kunne vi ha unngått dersom du la lenker til folketellingene og lenker til kirkebøkene. Da kan vi bare klikke på disse, så sparer vi masse arbeid.
Ikke ta dette som kritikk. Vi har alle vært nye i forumet, og en lærer etter hvert.
(Her ser du en slik lenke)
FT-1865 for Hitra, Karen Andersdatter
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8312007209
Karens dåp? Se nr 18. Er det denne dåpen du henviser til? Får ikke fars navn til å stemme med Anders Eriksen, men jeg har tatt feil før.
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/612/L0385Klokkerbok nr. 612C01, 1816-1845, s. 45
Du skriver at du lurer på hvilket fødselsår som er rett for Karen. Hennes dåp er det som vi går ut i fra. Vi må stole på at dåpsinnføringene er riktige. Aldersdato som skrives inn ved vielsene, behøver nødvendigvis ikke å være rett, men vielsesdatoen må vi også stole på.
Jeg forstår ikke hvor din Kari Olsdatter hører til. Hun dukket opp fra intet, skriver du, men til hvem har hun noen relasjon?
- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Ulf, se vedlegget han la ved ved med lenker.
Lage lenker: https://slektogdata.no/slektsforum/view ... p?t=139973
Lage lenker: https://slektogdata.no/slektsforum/view ... p?t=139973
Astrid M
-
Hei, og takk for svar. Jeg la inn vedlegg med flere referanser som jeg sjekket OK for jeg sendte. Jeg må gjort noen feil og skal bruke litt tid på å finne ut av det. Det er selvsagt ikke meningen at hjelperne skal søke etter referanser. Beklager igjen 

- Paul Johan Hals
Far til dåpsbarn nr 18 heter Erik Andersen.68706 skrev: ↑21. desember 2021 kl. 17.45 Karens dåp? Se nr 18. Er det denne dåpen du henviser til? Får ikke fars navn til å stemme med Anders Eriksen, men jeg har tatt feil før.Mors navn- stemmer. Det er flere Karen som døpes i 1823, men jeg finner ingen hvis far er Anders Eriksen
Mvh Paul
- Ulf Ruud Simensen
Astrid.
Jeg klikket og klikket på vedlegget hans, men det ville ikke åpne seg

Ulf S
Jeg klikket og klikket på vedlegget hans, men det ville ikke åpne seg

Ulf S
- Paul Johan Hals
Vedlegget er en .docx fil som du åpner i tekstbehandleren.
Mvh Paul
Mvh Paul
- Ulf Ruud Simensen
Strevde litt med det vedlegget, men nå fikk jeg åpnet det.
Beklager til trådstarter, du har o lenker til alt
Ulf S
Beklager til trådstarter, du har o lenker til alt

Ulf S
-
Hei alle gode svar. Tror nok at dere søkte litt omkring uten å ha funnet referansene. Beklager det, men disse ble lagt i vedlegg for å unngå å splitte opp teksten for mye 
Vedørende dåpen til Karen Andersdatter, så viser linken (altså side 39 i link) "korrekte" foreldre. På spørsmål om morens altså Karen Olsdatters relasjoner, så går det frem et hun er Anders Erichsens hustru og mor ved nevnte dåp. Hun må også ha oppholdt seg på Hovsøren ved datterens fødsel, og kanskje også ved konfirmasjonen i 1828 - men det er jo usikkert. Mvh Yngve

Vedørende dåpen til Karen Andersdatter, så viser linken (altså side 39 i link) "korrekte" foreldre. På spørsmål om morens altså Karen Olsdatters relasjoner, så går det frem et hun er Anders Erichsens hustru og mor ved nevnte dåp. Hun må også ha oppholdt seg på Hovsøren ved datterens fødsel, og kanskje også ved konfirmasjonen i 1828 - men det er jo usikkert. Mvh Yngve
-
Hei igjen der ute,
Jeg lar meg fremdeles fascinere (og plages) av hendelsene på Langørgen, Byneset. Det dreier seg om dåpen i 1823 som ble referert til i min innledning. Min referanse var : SAT/A-1456: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag https://www.digitalarkivet.no/kb20070918620165I et par gode innlegg av dere ble det angitt følgende referanse på samme tema:SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/612/L0385Klokkerbok nr. 612C01, 1816-1845, s. 45 https://www.digitalarkivet.no/kb20071120610414To linker altså, og de finner nøyaktig det samme:Dåp nr 18, Dato fødsel = 27 Juli, Dato dåp = 31 august, Mor = Karen Olsdatter og tilmed faddere.Det eneste som skiller er barnefar (!) som i min referanse er Anders Erichsen men som i lesernes referanse er Erich Andersen (dette reagerte man jo på i innleggene). Det er fra før blitt etablert at Karen Olsdatter ble gift i 1825 med den Anders Erichsen som var far i min referanse (ref. min link i innledningens vedlegg). Så lurer jeg på: Kan dette skyldes forvirring hos presten ved at fornavn og etternavn byttet plass, eller at bestefaren har stilt opp i stedet for barnefaren grunnet det faktum at barnet var uekte (vanlig at andre stilte opp, så hvorfor ikke bestefar?) Verken Anders eller Erich lar seg finne på Langørgen, så jeg antar at deres opprinnelse er andre plasser på Byneset, Orkdal eller nordpå. Uansett vil løsning på overnevnte problemstilling bli til hjelp i søket etter personenes liv og levnet.
Jeg lar meg fremdeles fascinere (og plages) av hendelsene på Langørgen, Byneset. Det dreier seg om dåpen i 1823 som ble referert til i min innledning. Min referanse var : SAT/A-1456: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag https://www.digitalarkivet.no/kb20070918620165I et par gode innlegg av dere ble det angitt følgende referanse på samme tema:SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/612/L0385Klokkerbok nr. 612C01, 1816-1845, s. 45 https://www.digitalarkivet.no/kb20071120610414To linker altså, og de finner nøyaktig det samme:Dåp nr 18, Dato fødsel = 27 Juli, Dato dåp = 31 august, Mor = Karen Olsdatter og tilmed faddere.Det eneste som skiller er barnefar (!) som i min referanse er Anders Erichsen men som i lesernes referanse er Erich Andersen (dette reagerte man jo på i innleggene). Det er fra før blitt etablert at Karen Olsdatter ble gift i 1825 med den Anders Erichsen som var far i min referanse (ref. min link i innledningens vedlegg). Så lurer jeg på: Kan dette skyldes forvirring hos presten ved at fornavn og etternavn byttet plass, eller at bestefaren har stilt opp i stedet for barnefaren grunnet det faktum at barnet var uekte (vanlig at andre stilte opp, så hvorfor ikke bestefar?) Verken Anders eller Erich lar seg finne på Langørgen, så jeg antar at deres opprinnelse er andre plasser på Byneset, Orkdal eller nordpå. Uansett vil løsning på overnevnte problemstilling bli til hjelp i søket etter personenes liv og levnet.
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Det er klokkarbok og preste-("ministerial-")bok. Klokkarboka skal i prinsippet vere avskrift av presten si bok.85473 skrev: ↑9. januar 2024 kl. 13.17 Hei igjen der ute,
Jeg lar meg fremdeles fascinere (og plages) av hendelsene på Langørgen, Byneset. Det dreier seg om dåpen i 1823 som ble referert til i min innledning. Min referanse var : SAT/A-1456: Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag https://www.digitalarkivet.no/kb20070918620165I et par gode innlegg av dere ble det angitt følgende referanse på samme tema:SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/612/L0385Klokkerbok nr. 612C01, 1816-1845, s. 45 https://www.digitalarkivet.no/kb20071120610414To linker altså, og de finner nøyaktig det samme:Dåp nr 18, Dato fødsel = 27 Juli, Dato dåp = 31 august, Mor = Karen Olsdatter og tilmed faddere.Det eneste som skiller er barnefar (!) som i min referanse er Anders Erichsen men som i lesernes referanse er Erich Andersen (dette reagerte man jo på i innleggene).
Ein av dei har bytta om førenamn og patronym. Så lenge du ikkje har andre (sikre) opplysningar, må du rekne med at presten har skrive rett - men notere at det kan vere alternativet som er rett.
Det var nok ikkje vanleg at foreldre til uekte born "stillte opp", så presten var heilt avhengig av kva faddrane sa.
Når det er sagt, har eg visse vanskar med å følgje samanhengen til at denne Karen skal vere den same Karen som var gift med Jens Kjeldsen. Kva er grunnlaget for å seie det?
Ifølgje FT1865 (desember) var sistnemnde Karen fødd i "Ørkedalen" prestegjeld, i sitt 48. år, altså fødd 1818. Ved vigsla juli 1848 er ho fødd på "Hofsøren i Ørkedalen", far
Anders Eriksen, alder sagt vere 23 år, altså f. ca. 1825. Det er rimeleg sikkert at FT1865 og vigsel i 1848 gjeld det same paret. Jens er f. 1815/16 ifl. begge kjeldene.
Barnet Karen fødd 1823 er døypt i Byneset sokn og prestegjeld, med foreldre og faddrar frå Langørgen. Du bør ha ei god forklaring på kvifor barnet skulle vere fødd i Orkdalen.
Namna Karen, Anders og Erik var nokså vanlege - så "Karen, dotter av Anders Eriksen" var det nok fleire av, og det held ikkje til sikker identifisering. Når fødestaden er ulik,
er det meir truleg to ulike personar enn at det er same person.
- Astrid Mollan
Her er en Karen født i Orkdalsøren, bosatt på Frøya. Er det henne? (Det blir mange opplysninger og vanskelig å holde tunga rett i munnen) https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 3077001208. Jeg er enig i at Karen ikke er født i Børsa. Det er to forskjellige.
Her er en skredder. https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8443003760
Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/668/L0803: Ministerialbok nr. 668A03, 1800-1826, s. 383
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070906650256
Faren heter Anders Olsen.
Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/668/L0803: Ministerialbok nr. 668A03, 1800-1826, s. 383
Astrid M
-
Takk for responser.
Karen Andersdatter noteres både ved 1865 tellingen (Hitra) og ved vielsen 1848 (Frøya) med samme ektemann Jens Kjeldsen, samt at Orkedal eller Hovsøren (Orkanger) alltid oppgis som fødested. Så helt enig med innlegg, dette er en og samme person, dog med forskjellig oppgitt fødselsår hhv 1818 og 1825 (ett av dem er mao feil)
Ved vielsen i 1848 oppgis Anders Erichsen som brudens far. Leter en så videre etter disse to samlet over hele Trøndelag, finner en til dåpen i 1823 på Langørgen, Byneset (hvor altså Karen er barn og Anders Erichsen er barnefar). Karen Olsdatter er barnemor og vielsen mellom henne og Anders Erichsen (merk rekkefølgen fornavn vs etternavn) skjedde samme sted i 1825 samme året og stedet som de samme to blir foreldre til en Ole Andersen
Ja, all denne flyttingen er problematisk, og jeg har gransket mangt et skannet inn/utreise dokument uten å bli klokere. Det virker som om Karen Andersdatter konfirmerte seg i Hovsøren 1838 (tidl. vedlagt) og jeg sjekket derfor mulige Karen-kandidater født der rundt 1818 som oppgitt ved 1865 tellingen, men uten å lykkes, en Karen f 1818 på Hovsøren var gift med en helt annen person enn Anders.
Karen og broren Ole flyttet uten sine foreldre til Hitra (trolig til fosterhjem) fra fastlandet i 1840, og de må derfor ha hatt relasjoner der. Grunnen til flyttingen, tror jeg skyldes en familietragedie som var det opprinnelige tema for denne korrespondansen. Jeg tror moren, Karen Olsdatter, ble bisatt ved Svorkmo kirke samme året, men det får bli en bisak i denne sammenhengen. Jeg tolker det slik at Karen Andersdatter som beskrevet ovenfor, er en og samme person men at årstallene av ukjent årsak spiller oss et puss, men en smule usikkerhet gnager jo litt. Jeg tror hun holdt seg ved Hitra resten av sin levetid, men finner dessverre ikke hennes bisettelse.
Astrid, jeg trenger tid til å kikke på dine interessante forslag, takk så lenge
Karen Andersdatter noteres både ved 1865 tellingen (Hitra) og ved vielsen 1848 (Frøya) med samme ektemann Jens Kjeldsen, samt at Orkedal eller Hovsøren (Orkanger) alltid oppgis som fødested. Så helt enig med innlegg, dette er en og samme person, dog med forskjellig oppgitt fødselsår hhv 1818 og 1825 (ett av dem er mao feil)
Ved vielsen i 1848 oppgis Anders Erichsen som brudens far. Leter en så videre etter disse to samlet over hele Trøndelag, finner en til dåpen i 1823 på Langørgen, Byneset (hvor altså Karen er barn og Anders Erichsen er barnefar). Karen Olsdatter er barnemor og vielsen mellom henne og Anders Erichsen (merk rekkefølgen fornavn vs etternavn) skjedde samme sted i 1825 samme året og stedet som de samme to blir foreldre til en Ole Andersen
Ja, all denne flyttingen er problematisk, og jeg har gransket mangt et skannet inn/utreise dokument uten å bli klokere. Det virker som om Karen Andersdatter konfirmerte seg i Hovsøren 1838 (tidl. vedlagt) og jeg sjekket derfor mulige Karen-kandidater født der rundt 1818 som oppgitt ved 1865 tellingen, men uten å lykkes, en Karen f 1818 på Hovsøren var gift med en helt annen person enn Anders.
Karen og broren Ole flyttet uten sine foreldre til Hitra (trolig til fosterhjem) fra fastlandet i 1840, og de må derfor ha hatt relasjoner der. Grunnen til flyttingen, tror jeg skyldes en familietragedie som var det opprinnelige tema for denne korrespondansen. Jeg tror moren, Karen Olsdatter, ble bisatt ved Svorkmo kirke samme året, men det får bli en bisak i denne sammenhengen. Jeg tolker det slik at Karen Andersdatter som beskrevet ovenfor, er en og samme person men at årstallene av ukjent årsak spiller oss et puss, men en smule usikkerhet gnager jo litt. Jeg tror hun holdt seg ved Hitra resten av sin levetid, men finner dessverre ikke hennes bisettelse.
Astrid, jeg trenger tid til å kikke på dine interessante forslag, takk så lenge
-
- Kontakt:
Karen Andersd. fødd på "Hovsøren" (Orkdal sokn) vart konfirmert i Orkdal prestegjeld oktober 1838. Ho var 15 1/4 år, altså fødd mai-august 1823.85473 skrev: ↑10. januar 2024 kl. 14.59Ja, all denne flyttingen er problematisk, og jeg har gransket mangt et skannet inn/utreise dokument uten å bli klokere. Det virker som om Karen Andersdatter konfirmerte seg i Hovsøren 1838 (tidl. vedlagt) og jeg sjekket derfor mulige Karen-kandidater født der rundt 1818 som oppgitt ved 1865 tellingen, men uten å lykkes, en Karen f 1818 på Hovsøren var gift med en helt annen person enn Anders.
nr 72 her: https://www.digitalarkivet.no/kb20070906650412
Kandidaten Astrid viser til, er fødd 9. juni 1823, og er altså 15 1/4 år i oktober 1838.
Konfirmant Karen 1838 vart vaksinert 13. juni 1825. Diverre er det ikkje vaksinasjonsliste i kyrkjeboka for Orkdal før 1. nov. 1826 (ny kyrkjebok); ikkje skanna, iallfall.
Det ser ikkje sånn ut, men det er mogeleg at det er ei liste som ikkje er skanna. Men då må du på Statsarkivet i Trondheim.
Har du funne ut- og inn-flytting i kyrkjebøkene?Karen og broren Ole flyttet uten sine foreldre til Hitra (trolig til fosterhjem) fra fastlandet i 1840,
Har du funne Karen (gift med Jens) i andre kjelder? FT1875, FT1891, dødsfall,... Der vil det stå fødselsår/alder og fødestad.
- Astrid Mollan
Hovsøra er ikke en gård, men et tettsted ved utløpet av elva Orkla. Det var bebodd av såkalte strandsittere, dvs Håndverkere, skjenkesteder, båtfolk osv. Faren var kanskje skredder. Det passer godt.
Astrid M
-
Helt enig med deg vedr tunga i munnen. Har falt ut av konsentrasjon utallige ganger. Det er alltids et ledd som mangler, og det som finnes av info er ofte forvirrende22177 skrev: ↑9. januar 2024 kl. 22.07 Her er en Karen født i Orkdalsøren, bosatt på Frøya. Er det henne? (Det blir mange opplysninger og vanskelig å holde tunga rett i munnen) https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 3077001208. Jeg er enig i at Karen ikke er født i Børsa. Det er to forskjellige.
Skredder-sporet kunne blitt relevant nok, men i 1891 var Karen i så fall 71 år gammel, og blant mange av hennes etterkommere på Hitra (Gjeldsvik) og omland, var det nok flere som tok vare på henne i alderdom.
-
Hei igjen, her er noen svar fra meg
Har du funne ut- og inn-flytting i kyrkjebøkene?
Har du funne Karen (gift med Jens) i andre kjelder? FT1875, FT1891, dødsfall,... Der vil det stå fødselsår/alder og fødestad.
Jeg har kun lett gjennom skannede kirkebøker. Finnes det bedre kilder?
Jeg har kikket gjennom samtlige aktuelle folketellinger uten resultat. Det samme gjelder dødsfall. Jeg antar at begge ble bisatt ute på Hitra, eventuelt Sletta kirke på Nord Frøya hvor de opprinnelig soknet til.
mvh Yngve
Har du funne ut- og inn-flytting i kyrkjebøkene?
Jeg har kun lett gjennom skannede kirkebøker. Finnes det bedre kilder?
Jeg har kikket gjennom samtlige aktuelle folketellinger uten resultat. Det samme gjelder dødsfall. Jeg antar at begge ble bisatt ute på Hitra, eventuelt Sletta kirke på Nord Frøya hvor de opprinnelig soknet til.
mvh Yngve
-
- Kontakt:
Inn- og utflytte (i somme bøker kalla avgangs- og tilgangs-lister) er ein seksjon (evt. ein for inn og ein for ut).Jeg har kun lett gjennom skannede kirkebøker. Finnes det bedre kilder?
til dømes Hitra prg. her: https://www.digitalarkivet.no/kb20050608021182
Dei var plass-folk, og kan ha flytta ein eller fleire gongar etter 1865.
Dersom dei flytta til eit anna prestegjeld, kan det hende du finn dei i inn- og utflyttarlistene.
Du skreiv at
"Karen og broren Ole flyttet uten sine foreldre til Hitra (trolig til fosterhjem) fra fastlandet i 1840, ..."
Korleis kan du vite dette om du ikkje har funne flyttinga dokumentert?
-
Hei Ivar Ståle,
Vedrørende søk gjennom inn-og utflytting i kirkebøker:Kunnskapen om flytting til Hitra er kommet via innspill fra en forsker i en tidligere korrespondanse i slektsforum, og som jeg dessverre ikke finner logført her lenger. Jeg hadde allerede et nyss om at Karen hadde reist dit i 1840, men nevnte forsker vedla en link som viste navnene til både Karen og broren Ole (uten foreldre) som flyttet til Hitra. Jeg burde selvsagt ha arkivert linken, men mener at stedet for utreise var Buvik. Jeg undres om det finnes andre arkiv enn den i kirkebøkene, siden jeg ikke er i stand til å gjenfinne linken.
mvh Yngve
Vedrørende søk gjennom inn-og utflytting i kirkebøker:Kunnskapen om flytting til Hitra er kommet via innspill fra en forsker i en tidligere korrespondanse i slektsforum, og som jeg dessverre ikke finner logført her lenger. Jeg hadde allerede et nyss om at Karen hadde reist dit i 1840, men nevnte forsker vedla en link som viste navnene til både Karen og broren Ole (uten foreldre) som flyttet til Hitra. Jeg burde selvsagt ha arkivert linken, men mener at stedet for utreise var Buvik. Jeg undres om det finnes andre arkiv enn den i kirkebøkene, siden jeg ikke er i stand til å gjenfinne linken.
mvh Yngve
- Astrid Mollan
Øverst her. Innflyttet til Hitra. Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/634/L0528: Ministerialbok nr. 634A04, 1827-1842, s. 293
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050608020698
Hun fikk seg vel jobb der. Det er ikke snakk om fosterhjem når det er barn over konfirmasjonsalder. Noen andre får transkribere. Fødd på … synes jeg det står.
Innflyttet fra Orkdalen. Buvika er ikke i Orkdal.
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050608020698
Hun fikk seg vel jobb der. Det er ikke snakk om fosterhjem når det er barn over konfirmasjonsalder. Noen andre får transkribere. Fødd på … synes jeg det står.
Innflyttet fra Orkdalen. Buvika er ikke i Orkdal.
Astrid M
-
Astrid, takk for at du leter!
Det er veldig svakt og utydelig men jeg antar du sikter til Karen som innflytter nr 38, synes kanskje Hovsøren nevnes der i kolonnen ved siden?
mvh Yngve
Det er veldig svakt og utydelig men jeg antar du sikter til Karen som innflytter nr 38, synes kanskje Hovsøren nevnes der i kolonnen ved siden?
mvh Yngve
- Astrid Mollan
Her er flyttingen fra Hovsøren til Hitra i 1841. Høyre side notert i september. Da haddde hun høyst sannsynlig bodd på Hovsøren til hun flyttet til Hitra. Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/668/L0805: Ministerialbok nr. 668A05, 1840-1853, s. 284
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050519031159
En evt bror har jeg ikke sett noe til enda.
Jeg har lagt innflyttingen til Hitra til tyding.
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050519031159
En evt bror har jeg ikke sett noe til enda.
Jeg har lagt innflyttingen til Hitra til tyding.
Astrid M
-
Astrid, du gir fantastisk hjelp!
- Astrid Mollan
Her fikk vi viktig informasjon fra Knut.
»Er usikker på eit par namn, men elles blir det vel slik:
14 Novem 1841 | Pige Karen Andersd Hofsøren | 17 | Tjenestetagede | født paa Bynesset indflyttet fra Ørkedalen | Ramsø | Attest fra Præsten ...[?] af 25 Sept 1841.
14 Nov. 1841 | Ungtmandskab Johannes Klaussen Hofsøren døbt 1ste Januar 1822 | 19 | Do | Ørkedalen | ...[?] | Attest af 6 Octob 1841 fra Præsten ...[?]»
Mvh. Knut»
https://slektogdata.no/slektsforum/view ... 2&t=168614
Karen f. 27.juni. 1823 Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/612/L0372: Ministerialbok nr. 612A06 /1, 1816-1828, s. 39
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918620165
Foreldrenes vielse. Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/612/L0372: Ministerialbok nr. 612A06 /1, 1816-1828, s. 201
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918620256
Broren Ole. Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/612/L0372: Ministerialbok nr. 612A06 /1, 1816-1828, s. 52
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918620178
»Er usikker på eit par namn, men elles blir det vel slik:
14 Novem 1841 | Pige Karen Andersd Hofsøren | 17 | Tjenestetagede | født paa Bynesset indflyttet fra Ørkedalen | Ramsø | Attest fra Præsten ...[?] af 25 Sept 1841.
14 Nov. 1841 | Ungtmandskab Johannes Klaussen Hofsøren døbt 1ste Januar 1822 | 19 | Do | Ørkedalen | ...[?] | Attest af 6 Octob 1841 fra Præsten ...[?]»
Mvh. Knut»
https://slektogdata.no/slektsforum/view ... 2&t=168614
Karen f. 27.juni. 1823 Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/612/L0372: Ministerialbok nr. 612A06 /1, 1816-1828, s. 39
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918620165
Foreldrenes vielse. Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/612/L0372: Ministerialbok nr. 612A06 /1, 1816-1828, s. 201
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918620256
Broren Ole. Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, SAT/A-1456/612/L0372: Ministerialbok nr. 612A06 /1, 1816-1828, s. 52
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070918620178
Sist redigert av Astrid Mollan den 13. januar 2024 kl. 12.47, redigert 1 gang totalt.
Astrid M
-
Ja, absolutt. Karen lenkes til farsnavn Anders Erichsen, dåpssted Byneset og opphold Hovsøren, flytting til Hitra i 1841, bryllup 1848 på Nord Frøya og til slutt 1865-tellingen. Årstall for fødsel 1823, ser ut til å være det korrekte. Alder 48 ved nevnte telling må være feiltolket ved notering.
Takk alle for hjelp og gode innspill!
Takk alle for hjelp og gode innspill!