Jeg har funnet ut at hun giftet seg med en Magnus Arnesen Hole
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-138
h. side,
De fikk 3 sønner:
Andreas f. 14.6.1818, f. på Hole
Lars, f. 3.4.1820 (min tippoldefar), f. på Flydal
Nicolai, f. 1. mars 1822.s. på Hole
Fant Synneve og Magnus utflyttet i 1823 til Søholtstrand, Ørskog:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-186
Her fant jeg beviset på at Magnus Hole hette Magnus Arnesen Hole.
Sønnene Andreas og Nicolai finner jeg igjen på gården Abelvik, Ørskog som gift, mens Lars ble ikke med på lasset og ble antagelig igjen på Flydal (før han senere flyttet til Borgund/Ålesund).
Har ikke funnet noe bevis på hvem faren til Magnus Hole var, men har trodd at det har vært Arne Pedersen Hole, Sunnylven og Malene Magnusdatter Flydal (ætteboka Hole, Sunnylven, Larsbruket).
Men det som får meg til å stusse er at der er ikke noen faddere fra Hole til noen av sønnene Andreas, Lars og Nicolai, men mange fra Flydal og andre Geirangergårder (men moren kom jo derfra). Kan det være Hole i Geiranger det er snakk om? Den ligger jo nært Flydal, men så vidt jeg kan se står der ikke noe om Magnus der heller.
Tenker også på navnene og oppkalling: Andreas og Nicolai: Hvis Arne Pedersen Hole
og Malene Magnusdatter Flydal er foreldrene kan jeg ikke se at der er noen forfedre som heter verken Andreas eller Nicolai. Eldste sønnen, Andreas, skulle vel etter skikken være oppkalt etter farfar. Sønn nr. 2, Lars, er oppkalt etter Synneve Larsdatters far. Men Nicolai?
Jeg ser i FT 1801 at det under Nordahl er foruten de to Hole-gårdene, (i Sunnylven og Geiranger ) en gård som heter Hoel, men finner den ikke i ætteboka til Lillebø. Ser at her er det flere som har etternavn Arnesen/dtr. Det at Magnus ble kalt for Bjørdal lenger oppe forvirrer også. Det står i FT1801 på gården Sætheren en Magnus Arnesen, 21 år, og det stemmer med han som var født i 1779? Men da er "min Magnus Arnesen" ikke sønnen til ARne Pedersen Hole og Malene Magnusdatter Flydal, for der står en Magnus Arnesen på 19 år sammen med dem.
Nei, nå er jeg snøtt forvirret, og håper noen har en oppklaring.

Hilsen Berit