Laksevåg: Carl Konows "Belvoir Castle" eller "
Moderator: MOD_Hordaland
-
- Sted: LILLESTRØM
Laksevåg: Carl Konows "Belvoir Castle" eller "
Jeg er litt i stuss over noen tilsynelatende motstridende opplysninger i forbindelse med Carl Konow (1806-1876) og hans eiendom(er) i Laksevåg:
I en kilde oppgis at han bygde en privatbolig i Carl Konows gate 34, som han kalte "Belvoir Castle", navngitt etter hans besøk hos hertugen av Rutherford på Belvoir Castle i England.
I en annen kilde oppgis at han mottok Francis Scott på sitt lysthus i Carl Konows gate 37, som ble kalt "Frydenbø".
Begge kilder oppgir at bebyggelsen ble revet i 1962, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det er snakk om samme eiendom.
Kan "Belvoir" og "Frydenbø" være samme hus, i så fall hvilken adresse?
Takknemlig for all hjelp med dette.
I en kilde oppgis at han bygde en privatbolig i Carl Konows gate 34, som han kalte "Belvoir Castle", navngitt etter hans besøk hos hertugen av Rutherford på Belvoir Castle i England.
I en annen kilde oppgis at han mottok Francis Scott på sitt lysthus i Carl Konows gate 37, som ble kalt "Frydenbø".
Begge kilder oppgir at bebyggelsen ble revet i 1962, men det betyr jo ikke nødvendigvis at det er snakk om samme eiendom.
Kan "Belvoir" og "Frydenbø" være samme hus, i så fall hvilken adresse?
Takknemlig for all hjelp med dette.
-
- Sted: BERGEN
Re: Laksevåg: Carl Konows "Belvoir Castle" eller &
Er selv vokset opp i Carl Konowsgate 49. Dersom Belvoir Castle hadde adresse 37 så var det huset til Johan Kjellerød, han bodde der i 1958. Dette huset lå mellom Nylundsveien og Carl Konowsgate. Det var en bakke i enden av Nylundsveien som førte ned til Carl Konowsgate og da gikk mann like forbi huset til Kjellerød som kan ha vært "Belvoir Castle"
Husene der ble revet på 60-tallet.
Dersom adressen var Carl Konowsgate 34 så antar jeg at det lå nedenfor gaten mot Strandveien hvor det ogå var en del eldre hus. Mange av husene er der fremdeles unntatt Bontveit sitt hus hvor Bergen Rørhandel bygget lager og kontor på 70-tallet.
Hele dette området ligger på matrikkelgården Frydenbø.
mvh Johan Ludvig Kvamme
Husene der ble revet på 60-tallet.
Dersom adressen var Carl Konowsgate 34 så antar jeg at det lå nedenfor gaten mot Strandveien hvor det ogå var en del eldre hus. Mange av husene er der fremdeles unntatt Bontveit sitt hus hvor Bergen Rørhandel bygget lager og kontor på 70-tallet.
Hele dette området ligger på matrikkelgården Frydenbø.
mvh Johan Ludvig Kvamme
Gå inn på http://www.bergenskart.no og skriv inn Carl Konows gate 34, velg deretter historiske kart i nedtrekksmenyen over kartet, hak av for 1883-kart på venstre siden (under karttema) eller alternativt flyfoto (sentrum 1951). Jeg kan ikke helt finne nr. 37 i kartet eller på flyfotoet, så jeg antar at de to husene egentlig er de samme og at det er nr. 34. Men dette er bare synsing
)

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
I Adressebok for Bergen, år 1958 eksisterer ikke adressen Carl Konows gate 34, men derimot 36 som var Bontvedt sitt hus. Dette var et stort hus (villa) som var oppført ca 1920 og ligger på den tomten som er angitt ovenfor. Det er en mulighet for at det var her "Belvoir Castle" lå, men jeg er ikke sikker.
Idag er det et høyhus pluss Bergens rørhandel på tomten.
mvh. Johan Ludvig Kvamme
Idag er det et høyhus pluss Bergens rørhandel på tomten.
mvh. Johan Ludvig Kvamme
-
Dette var ikke enkelt.
Alternative plasseringer av Carl Konows "Belvoir Castle" er så langt jeg forstår:
a. Carl Konows gate 37, på oversiden av gaten. Huset til Kjellerød. Ikke avmerket på 1883-kartet, men dagens 43b er bebygd allerede da.
b. Carl Konows gate 34, på nedsiden av gaten. Avmerket på 1883-kartet, men kan ha skiftet husnummer i nyere tid. Stemmer delvis med bebyggelse i 1883-kartet.
c. Carl Konows gate 36, på nedsiden av gaten. Huset til Bontveit. Ikke bebygd i 1883.
Men etter å ha lett og lett, oppdager jeg at Bergen byleksikon (Gunnar Hagen Hartvedt, 3dje opplag, 1999) skriver om Carl Konows gate blant annet:
Da er jeg sterkt fristet til å følge byleksikonet og bruke husnummer 34, hvor Belvoir Castle forlengst er revet og erstattet med Bergen rørhandel(?)
Byleksikonet er såpass utbredt og brukt at det ville forundre meg om en eventuell feil her ikke var blitt korrigert i 3dje opplag.
Høres det rimelig ut?

Alternative plasseringer av Carl Konows "Belvoir Castle" er så langt jeg forstår:
a. Carl Konows gate 37, på oversiden av gaten. Huset til Kjellerød. Ikke avmerket på 1883-kartet, men dagens 43b er bebygd allerede da.
b. Carl Konows gate 34, på nedsiden av gaten. Avmerket på 1883-kartet, men kan ha skiftet husnummer i nyere tid. Stemmer delvis med bebyggelse i 1883-kartet.
c. Carl Konows gate 36, på nedsiden av gaten. Huset til Bontveit. Ikke bebygd i 1883.
Men etter å ha lett og lett, oppdager jeg at Bergen byleksikon (Gunnar Hagen Hartvedt, 3dje opplag, 1999) skriver om Carl Konows gate blant annet:
Privatboligen han (Konow, min kommentar) bygde på Laksevåg kalte han Belvoir Castle, etter hertugen av Rutlands residens i Lincolnshire, som han hadde besøkt i sin ungdom. Bygningen (Carl Konows gate 34) ble revet 1962.
Da er jeg sterkt fristet til å følge byleksikonet og bruke husnummer 34, hvor Belvoir Castle forlengst er revet og erstattet med Bergen rørhandel(?)
Byleksikonet er såpass utbredt og brukt at det ville forundre meg om en eventuell feil her ikke var blitt korrigert i 3dje opplag.
Høres det rimelig ut?
-
Carl Konowsgate 49 som er på oversiden av gaten er det siste huset i denne gaten og ligger helt på grensen til Gyldenpris. På motsatt side av veien var det siste huset i gaten nr. 36 (huset til Bontvedt). Noe nr. 34 eksisterte ikke i min tid og jeg bodde i gaten fra 1943 til 1975.
mvh
Johan Ludvig Kvamme
mvh
Johan Ludvig Kvamme
-
Ouch!
Da ble det "Rykk tilbake til Start"
Får gruble videre på dette...
Da ble det "Rykk tilbake til Start"

Hei Tore !
Å gi endelig svar på ditt spørsmål er ikke så lett. Men jeg kan som en innledning gi deg denne opplysningen. I skannede tinglysningsbøker har jeg funnet flg.; Askøens sogn løpenr. 311 Frydenbø, Melchior Scheldrup skjøter til Carl Konow denne eiendom m/nøst Skjøtet er datert 16.oktober, tinglyst 2.desember 1857. Det finnes også et annet dokument som er tinglyst 2.desember 1857 som gjelder naboeiendommen som kan brukes til hage inntil eieren foretar bebyggelse . Du finner flere opplysninger om dette område på : Skannede tiglysningsdokumenter Protokoll II A.b. 91 Midhordland Sorenskriveri Askøy tinglag Folio 1-167 side 7 Frydenbø
mvh Jan
Å gi endelig svar på ditt spørsmål er ikke så lett. Men jeg kan som en innledning gi deg denne opplysningen. I skannede tinglysningsbøker har jeg funnet flg.; Askøens sogn løpenr. 311 Frydenbø, Melchior Scheldrup skjøter til Carl Konow denne eiendom m/nøst Skjøtet er datert 16.oktober, tinglyst 2.desember 1857. Det finnes også et annet dokument som er tinglyst 2.desember 1857 som gjelder naboeiendommen som kan brukes til hage inntil eieren foretar bebyggelse . Du finner flere opplysninger om dette område på : Skannede tiglysningsdokumenter Protokoll II A.b. 91 Midhordland Sorenskriveri Askøy tinglag Folio 1-167 side 7 Frydenbø
mvh Jan
-
- Sted: MJØNDALEN
Fant dette ved søknad på Najonalbiblioteket.
Bøker - Bergen byleksikon
Gunnar Hagen Hartvedt, Norvall Skreien; [redaksjon: Øyvind Reisegg (prosjektleder), Øystein Eek, Knut Are Tvedt ; billedredaktør: Marit Hannaas Larsen ; fotograf: Mauricio Pavez ; kartredaksjon: Kirsten Halvorsen, Ove Olsen, Øystein Eek]
---
...i noen år også direktør for Musikselskabet «Har monien». Privatboligen han bygde på Laksevåg, kalte han Belvoir Castle, etter hertugen av Rut lands residens i Lincolnshire, som han hadde be søkt i sin ungdom. Bygningen (Carl Konows ga te 34) ble revet 1962. Carte Blanche A/S, Nøstegaten 1 1 9, Norges eneste faste kompani for samtidsdans med et na...
av: Eek, Øystein; Larsen, Marit Hannaas; Tvedt, Knut Are; Hartvedt, Gunnar Hagen; Skreien, Norvall; Reisegg, Øyvind; Pavez, Mauricio
Arvid D
Gunnar Hagen Hartvedt, Norvall Skreien; [redaksjon: Øyvind Reisegg (prosjektleder), Øystein Eek, Knut Are Tvedt ; billedredaktør: Marit Hannaas Larsen ; fotograf: Mauricio Pavez ; kartredaksjon: Kirsten Halvorsen, Ove Olsen, Øystein Eek]
---
...i noen år også direktør for Musikselskabet «Har monien». Privatboligen han bygde på Laksevåg, kalte han Belvoir Castle, etter hertugen av Rut lands residens i Lincolnshire, som han hadde be søkt i sin ungdom. Bygningen (Carl Konows ga te 34) ble revet 1962. Carte Blanche A/S, Nøstegaten 1 1 9, Norges eneste faste kompani for samtidsdans med et na...
av: Eek, Øystein; Larsen, Marit Hannaas; Tvedt, Knut Are; Hartvedt, Gunnar Hagen; Skreien, Norvall; Reisegg, Øyvind; Pavez, Mauricio
Arvid D
-
Jan skrev:Hei Tore !
... I skannede tinglysningsbøker har jeg funnet flg.; Askøens sogn løpenr. 311 Frydenbø, Melchior Scheldrup skjøter til Carl Konow denne eiendom m/nøst Skjøtet er datert 16.oktober, tinglyst 2.desember 1857. Det finnes også et annet dokument som er tinglyst 2.desember 1857 som gjelder naboeiendommen som kan brukes til hage inntil eieren foretar bebyggelse . Du finner flere opplysninger om dette område på : Skannede tiglysningsdokumenter Protokoll II A.b. 91 Midhordland Sorenskriveri Askøy tinglag Folio 1-167 side 7 Frydenbø
mvh Jan
Hei Jan, jeg er nok litt for ukjent med hvor jeg finner dette. Forsøkte meg på Digitalarkivet, men finner ikke rette sted. Ville vært kjempefint om du kunne sende meg en link eller evt "manuelt" en sti til hvordan jeg finner denne informasjonen.

mvh Tore
-
Arvid skrev:Fant dette ved søknad på Najonalbiblioteket.
---
Hei Arvid.-
Jeg fant det samme og trodde det var løsningen. Men som du ser av tidligere svar, så mener Johan Ludvig Kvamme at dette fortsatt er usikkert. Det er imidlertid en god indikasjon, men trass alt en sekundær-/tertiærkilde. Så må nok lete litt mer etter bekreftelse på dette

mvh Tore
-
- Sted: MJØNDALEN
Hei
Ja Johan Ludvik har lokalkunnskapen siden han bodde i området. Selv bodde jeg litt lengre ute på Laksevåg.
Lurer på om bøkene til Aksel Fossen - Laksevågs historie kan hjelpe videre.
Arvid D
Ja Johan Ludvik har lokalkunnskapen siden han bodde i området. Selv bodde jeg litt lengre ute på Laksevåg.
Lurer på om bøkene til Aksel Fossen - Laksevågs historie kan hjelpe videre.
Arvid D
Hei Tore !
Her kommer linken til tinglysninsgbøkene :
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650409.jpg
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13068
mvh Jan
Her kommer linken til tinglysninsgbøkene :
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650409.jpg
http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=13068
mvh Jan
-
- Sted: LAKSEVÅG
Hei.
Jeg er også oppvokst i nærområdet til det mye omtalte BELVOIR CASTLE.
Er født i 1946, med flyttet til området i 1958.
Johan Ludvig har mer direkte lokalkjennskap til området enn jeg.
Før Bergen Rørhandel bygget der rundt 1960 - 1965, husker jeg det var en grønn mark på gnr 157 bnr 98 - Carl Konowsgate 34. Huset og eiendommen tilhørte da Vognmann Peder Bontvedt. Eiendommen bnr 98 ble skilt ut fra hovedbruket i 1949, men nabobruker bnr 34, som i dag er Carl Konowsgate 36, ble skilt ut i 1930.
Vil tro at Bontvedt var eier av begge brukene i den perioden han bodde der.
Har vært på Universitetes billedsamling og spurt om de har noen bilder av stedet, men uten noen resultat.
I boken "KONOW - personalhistorie og genealogi 1260 - 1936" skrivG.W. BRUENECH i 1937 på side 98 " Til minde om Konsul Carl Konow har Laxevaags koommune ( ved Bergen) opkaldt en Vei efter ham (Carl Konow 1806-1876). Konsul Konow eiet ogsaa i sin tid et Landsted, Frydenbø, paa Damsgaard."Ut fra dette, og med bakgrunn i at i alle folketellingen som er relevat, har Carl Konow sin bostedadresse på Nordnes i Bergen.
Skal komme tilbake med mer info når jeg har fått lest hva brødteksten i forslag til reguleringsplanen for 1957 sier.
Bare en merknad til Arvid, som også har tråkket sine barnesko på Laksevåg.
Hverken Kjell Fossen i sitt 4 bindsverk om Laksevåg, eller Knut Paulsen i sin laksevåghistrorie mellom 1837 - 1937 har nevnt Carl Konow og hans lysthus.
mvh
Per Aase Andresen

Jeg er også oppvokst i nærområdet til det mye omtalte BELVOIR CASTLE.
Er født i 1946, med flyttet til området i 1958.
Johan Ludvig har mer direkte lokalkjennskap til området enn jeg.
Før Bergen Rørhandel bygget der rundt 1960 - 1965, husker jeg det var en grønn mark på gnr 157 bnr 98 - Carl Konowsgate 34. Huset og eiendommen tilhørte da Vognmann Peder Bontvedt. Eiendommen bnr 98 ble skilt ut fra hovedbruket i 1949, men nabobruker bnr 34, som i dag er Carl Konowsgate 36, ble skilt ut i 1930.
Vil tro at Bontvedt var eier av begge brukene i den perioden han bodde der.
Har vært på Universitetes billedsamling og spurt om de har noen bilder av stedet, men uten noen resultat.
I boken "KONOW - personalhistorie og genealogi 1260 - 1936" skrivG.W. BRUENECH i 1937 på side 98 " Til minde om Konsul Carl Konow har Laxevaags koommune ( ved Bergen) opkaldt en Vei efter ham (Carl Konow 1806-1876). Konsul Konow eiet ogsaa i sin tid et Landsted, Frydenbø, paa Damsgaard."Ut fra dette, og med bakgrunn i at i alle folketellingen som er relevat, har Carl Konow sin bostedadresse på Nordnes i Bergen.
Skal komme tilbake med mer info når jeg har fått lest hva brødteksten i forslag til reguleringsplanen for 1957 sier.
Bare en merknad til Arvid, som også har tråkket sine barnesko på Laksevåg.
Hverken Kjell Fossen i sitt 4 bindsverk om Laksevåg, eller Knut Paulsen i sin laksevåghistrorie mellom 1837 - 1937 har nevnt Carl Konow og hans lysthus.
mvh
Per Aase Andresen

-
- Sted: LAKSEVÅG
er det noen som har funnet noen opplysninger knyttet til det gamle lyststedet til Carl Konow??
mvh
Per a
mvh
Per a
-
Beklager, men noen nye opplysninger har ikke kommet fram.
Mvh.
Mvh.
-
- Sted: STORD
Re: Laksevåg: Carl Konows "Belvoir Castle" eller "
Jeg bodde i Carl Konowsgt. 37, 2. etg. Eier Johan Kjellerød Møbelsnekker, fra jeg ble født i 1935 til 1949. Datter Edith og barnebarn overtok leiligheten.
Mine foreldre Alf og Aagor Hadeler Jacobsen flyttet inn november 1932.
Mine foreldre Alf og Aagor Hadeler Jacobsen flyttet inn november 1932.