Gunnill Larsdatter og Christen Erichsen

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Lisbeth Røsand

Gunnill Larsdatter og Christen Erichsen

Legg inn av Lisbeth Røsand » 4. juni 2021 kl. 13.06

Hei

Jeg prøver å finne dåpen til Christen Erichsen. Moren hans Gunnill Larsdatter har jeg ingen informasjon om utenom at hun trolig var fra Henden på Halsa. Christen skal Vistnok være født her. Gunnill sin mann Erich Jenssen er født i 1731 på Tingvoll. Christen skal være født mellom 1761-1768. Jeg har noen forskjellige fødselsår på han så jeg vet ikke helt når han er født. 

Så spørsmålet mitt er: Er Christen døpt her? Og hvem var Gunnill og hennes foreldre?

Kan noen hjelpe meg som skjenner Halsa og historien rundt? Finner ikke noe sted som heter Henden.

Mvh Lisbeth Røsand

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Gunnill Larsdatter og Christen Erichsen

Legg inn av Tore Kristiansen » 4. juni 2021 kl. 13.56

Henna ligger i Valsøyfjorden. På 1700-tallet hørte det til Aure sogn og prestegjeld.
Men Halse tinglag (lensmannsdistrikt).

Kirkebøkene for Aure brant i 1771, og ingenting av kirkebøker er bevart fra før den tid. Også i nabogjeldet, Stangvik prestegjeld som Halsa sogn tilhørte, mangler kirkebøker siden der brant dem i 1783. Hvis han ble døpt i Aure prestegjeld eller Stangvik prestegjeld, vil du ikke finne dåpen i ei kirkebok.  

Hvilke opplysninger har du som sier at Gunnill Larsdatter var fra Henna?
:) Tore

Paul Asbjørn Bakkmyr

Legg inn av Paul Asbjørn Bakkmyr » 4. juni 2021 kl. 14.14

Henden kalles Henna i Norgeskart og ligger i Heim kommune. Tidligere Halsa kommune. Garden ligger i grenseland mellom gamle Stangvik og Aure prestegjeld, litt usikker på hvilket akkurat nå. Eldste kirkebøker for de to gjeldene går tilbake til hhv 1772 og 1784, så dåpsdato vil du sikkert ikke finne. Men kanskje du kan finne konfirmasjonen er du heldig? Hvis det står alder kan jo det gi en pekepinn på fødselsår :)

Paul Asbjørn Bakkmyr

Legg inn av Paul Asbjørn Bakkmyr » 4. juni 2021 kl. 14.20

Ser nå at du allerede har fått svar :D

Lisbeth Røsand

Legg inn av Lisbeth Røsand » 4. juni 2021 kl. 15.43

Takk for svar. 

At Gunnill Larsdatter er fra Halsa står i slekstbok som en i min slekt har skrevet.

" Sonen Erich flyttet ut fra heimen ( Kroken, Hoem) og vart gift med Gunnill Larsdotter. Truleg kom ho frå Henden på Halsa. Kvar dei busette seg veit vi ikkje sikkert, men dei fikk sonen Christen, f. 1768, som vart døpt der ute. Det er Christen Erichson som seinare flyttar til garden Hindhammer ved Tingvoll". Skrevet av det som står om henne i slektsbok.

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 4. juni 2021 kl. 17.11

Skiftekortene fra Hennen, Valsøyfjord begynner her. Ingen Gunhild, men flere Lars.
SAT, Nordmøre sorenskriveri, 3, 1668-1746, s. 1671
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101301671

Lisbeth, har du noe årstall da boka ble skrevet?

Astrid M

Lisbeth Røsand

Legg inn av Lisbeth Røsand » 4. juni 2021 kl. 17.17

Hei.

Boka ble utgitt i høsten 2018. 

Lisbeth

Brukeravatar
Astrid Mollan

Legg inn av Astrid Mollan » 5. juni 2021 kl. 18.00

Kanskje du kan spørre forfatteren hvor han har sitatet fra?
Astrid M

Lisbeth Røsand

Legg inn av Lisbeth Røsand » 5. juni 2021 kl. 18.31

Jeg har pratet med dem om de viste noe mer men det gjorde dem ikke😊

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 10. juni 2021 kl. 12.11

I denne etterlysninga har jeg ikke skjønt hvordan man visste foreldrene til Kristen Eriksen Hoemsnes.

Men nå har jeg i hvert fall funnet ut hvem man mener faren var, tror jeg. Erik Jensen født 1731 i Tingvoll.
I Gards- og ættesoge for Tingvoll, band 1, side 406 (Hans Hyldbakk, 1961) https://www.nb.no/items/01e837748b82c45 ... 6?page=409 står det under Kristenstua på Hoem en Jens Toreson som var født i Rømkroken og overtok bøksla på Kristenstua i 1733. Der er det nevnt en sønn Erik født i 1731.

Det må være denne Erik Jensen som det menes havnet på Henna i Valsøyfjorden og ble gift med/fikk barn med Gunnill Larsdatter.
Da er jeg med så langt.

Men beviset på at foreldrene til Kristen Eriksen het dette, har jeg hverken sett eller funnet. Ingen av dem finnes i FT1801 på Nordmøre. Ingen av dem var faddere for barna til Kristen Eriksen. Og heller ikke i de transkriberte kirkebøkene for Tingvoll på 1700-tallet finner jeg noen med disse to navnene som passer.

Er det et skifte vi ikke vet om, som forteller om denne slektsforbindelsen?  Eller er det andre kilder som viser at Gunnil Larsdatter fra Henna var mora til Kristen Eriksen Hoemsnes?

Lisbeth Røsand

Legg inn av Lisbeth Røsand » 10. juni 2021 kl. 12.51

Hei.

Ang Gunnill så har jeg det fra en slektsbok som en i min slekt har skrevet. Jeg skal høre nærmere med dem om hvordan de vet det.
Faren kommer opp som Erik Jensen og hans foreldre er Jens Toreson Hoem f 1699 Rømkroken og Ane Erichsdatter Kvalvaag vet ikke når er født men hun døde 1739 på Christenstua, Hoem. Men som sagt så skal jeg høre nærmere med slekta mi. 
Jeg har heller ikke funnet noe som kan bevise hvem som er Christen sine foreldre da jeg ikke finner hans dåp eller konfirmasjon, men jeg vil tro at faren er Erik Jensen ettersom han kommer opp flere steder. 

En skikkelig nøtt han her altså :D Og jeg setter stor pris på all hjelp

Mvh Lisbeth

Svar

Gå tilbake til «Halsa»