Kopling mot Tordenstjerne - Foged Povel Olufsen (Winther?)

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn15543
Sted: OSLO
Kontakt:

Kopling mot Tordenstjerne - Foged Povel Olufsen (Winther?)

Legg inn av dn15543 » 14. april 2005 kl. 22.22

Jeg søker å avdekke om Lisbeth Oudensdatter også var gift med Povel Olufsen, fogd og far til Sorenskriver Claus Povelsen Winther 1627-1674.

Jeg har sette på nettet at andre har fogd Povel Olufsen i sitt slektstre men ikke hans Hustru.

Dette er fra notater av slektsundersøkelser gjort av Inger Margrethe Dehli, som muligens ble gjort i 1930.

Paul Hosen
dn15543

gj01268
Sted: SOLBERGELVA

Re: Kopling mot Tordenstjerne - Foged Povel Olufsen (Winthe

Legg inn av gj01268 » 30. april 2005 kl. 9.35

Her tror jeg det er noen som er på bærtur.

Povel Olufsen (Winther), hvis det her menes den Povel som var på Eiker. Hans farnavn var Mouritsen, såfremt det ikke var to av dem da. Otto Winther har i sin artikkel om Winther slekten gjort ham til sønn av Ola Torgersson på Hoen, Øvre Eiker. Jeg vil tro dette er årsaken til at han dukkes opp både her og der som en Olsen.

Når du nevner Tordenstjerne i overskriften, så regner jeg med at du sikter til Lisbeth Oudensdatter. På hvilke grunnlag hun er gjort til Povels kone er for meg ukjent. Per i dag så har jeg ikke funnet noe originalkilde som omtaler henne. Hun er riktignok nevnt i DAA.

Til slutt vil jeg nevne at i 1657 så nevnes Elin Andersdatter sal. Pouell Winters.

De slektsundersøkelsene du nevner inneholder de noen kildehenvisninger?

dn15543
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Kopling mot Tordenstjerne - Foged Povel Olufsen (Winthe

Legg inn av dn15543 » 30. april 2005 kl. 21.39

Hei, damen som gjorde dette døde i 1954 og det virker av notatene som om dette arbeidet ble gjort rundt 1930 knyttet til presteslekten Kamstrup. Hun oppgir selv at det er usikkerhet, men ikke kilde, eller hvorfor hun antar det er Lisbeth Oudensd. Ut i fra det du sier så er heller ikke Ola Torgerssson på Hoen hans far, men Mouritsen. Dessuten en Elin Andersdatter som mulig kone til Povel Winther.

Hvor kan jeg finne dette?

Paul

Svar

Gå tilbake til «Nedre Eiker»