Toten Tingrett - Pantebok nr. 12b, 1872-1877, s. 622

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Anne Strøm
Sted: Oslo

Toten Tingrett - Pantebok nr. 12b, 1872-1877, s. 622

Legg inn av Anne Strøm » 17. august 2019 kl. 14.38

Ekstratinget den 21. januar 1876

Kan noen tyde teksten under nr. 3 Skjøte vedr. overdragelse av Haukaasengen fra Peder Olssen til Paul Hansen Røsti?

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no ... 331364.jpg

Mvh
Anne

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Toten Tingrett - Pantebok nr. 12b, 1872-1877, s. 622

Legg inn av Paul Johan Hals » 17. august 2019 kl. 17.00

Omtrent slik:
Undertegnede Peder Olsen gjør herved vitterligt at have solgt og overdraget, ligesom jrg herved skjøder sælger og overdrager til Paul Hansen Røsli min ved Skjøde dateret og thinglæst - tilhjemlede Andel i Gaarden Matr No 134 Haukaasengen i Vestre Toten Præstegjæld af Skyld 2 Ort og 13(?) skilling for den mellom os omhandlede Kjøbesum 390 - tre Hundrede og niti Speciedaler. Da kjøberen har avgjort Kjøbesummen dels ved at overtage Gjeld til Hypotekbanken 190 - et Hundrede niti Speciedaler, samt til Peder Bøe paa Gran 150 Sp, et Hundrede og femti Speciedaler og til Sælgeren Kontant femti Speciedaler, saa skal bemeldte Eiendom med paastaaende Huse og til- og underliggende Herligheder og Rettigheder herefter tilhøre Kjøberen, hans Kone og Arvinger som en sand og rettmessig Eiendom og forbliver jeg hans Hjemmelsmand efter Loven. Gaarden Haukaasengen den 6de Januar 1876. Efter Fuldmagt A Aslakrud. Paul H. Røslie. Til Vitterlighed Anders A Aslakrud den yngre. Hilmar M. Narum. - Fuldmagt. Jeg undertegnede Peder Olsen Haukaasengen giver herved Hr Lars Olsen Fladrud uindskrænket Fuldmagt til fir mig at meddele Hr Paul Hansen Røsli Skjøde paa min før eiede Gaardpart Haukaasengen, som jeg har solgt til bemeldte Paul Røslie og i tilfælde af min lange Fraværelse saa giver jeg Lars Fladrud uindskræket Fuldmagt til at give ham Skjøde, ligesom jeg ogsaa foruden Paaanke finder mig fornøiet med hvad min Fuldmægtig i denne Sag for mig udretter. Haukaasengen den 3die November 1868. Peder Olsen Haukaasengen med holdt Pen. - Til Vitterlighed Johannes Baalsbakken. Mathias Baalsbakken. - Da jeg er befulmegtiget af Peder Olsen Haukaasengen til paa hans Vegne at meddele til Paul Hansen Røsli Skjøde eller Hjemmelsdokument paa Gaardparten Haukaasengen, saa befulmægtiger jeg uigjenkaldelig Hr Anders A. Aslakrud til paa mine Vegne at udrette hvad omstaaende Fuldmagt udviser, hvilket skal være ligesaa bindende som om det af mig selv var udført. - Fladrud den 13 Mai 1871 Lars Olsen Fladrud m f. P. Som Vidner Mathea Evensdt Fladrud - Even O Lundstuen mfP.

Jeg leser kjøperens navn som "Røsli", men hvis du er sikker på at "Røsti" er rett skal jeg ikke krangle.
Er litt usikker på om det under "Skyld" står 13 eller 10 sk(illing)

Mvh Paul

Anne Strøm
Sted: Oslo

Re: Toten Tingrett - Pantebok nr. 12b, 1872-1877, s. 622

Legg inn av Anne Strøm » 17. august 2019 kl. 20.13

Tusen takk Paul !

Mvh
Anne

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»