Trolovelse 6 oktober 1696 i Nes kirke
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: SKOPPUM
Trolovelse 6 oktober 1696 i Nes kirke
Hel.
Jeg håper noen kan forbarme seg over meg og hjelpe meg med å skrifttyde hva som står i Trolovelsen den 6. oktober 1696 i Nes kirke:
Den 6. oktober 1696.: Trolovelse Cornelis Larsen og Berte Gundersdatter. Han var tydeligvis en militær.
Kirkebøker: SAO, Nes prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1689-1716, s. 122-123 - Skanna arkiver – Arkivverket, VENSTRE SIDE etter et opphold i skriften: https://media.digitalarkivet.no/view/7649/81?indexing=
Jeg har lett med lys og lykt etter denne Cornelis/Cornelis som ble bruker av nordre Fenstad i Nes på Romerike - kanskje jeg nå endelig kan finne han i noen Militære ruller. (Har skrevet litt om hva jeg har funnet under Etterlysning- Akershus- Nes.
På forhånd tusen tusen takk!
Med vennlig hilsen
Svein Erik Hansen
Jeg håper noen kan forbarme seg over meg og hjelpe meg med å skrifttyde hva som står i Trolovelsen den 6. oktober 1696 i Nes kirke:
Den 6. oktober 1696.: Trolovelse Cornelis Larsen og Berte Gundersdatter. Han var tydeligvis en militær.
Kirkebøker: SAO, Nes prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1689-1716, s. 122-123 - Skanna arkiver – Arkivverket, VENSTRE SIDE etter et opphold i skriften: https://media.digitalarkivet.no/view/7649/81?indexing=
Jeg har lett med lys og lykt etter denne Cornelis/Cornelis som ble bruker av nordre Fenstad i Nes på Romerike - kanskje jeg nå endelig kan finne han i noen Militære ruller. (Har skrevet litt om hva jeg har funnet under Etterlysning- Akershus- Nes.
På forhånd tusen tusen takk!
Med vennlig hilsen
Svein Erik Hansen
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Trolovelse 6 oktober 1696 i Nes kirke
om lag sånn:
"d 5 oct troloffvedis Cornelig Larss
Sadelmager under major gelkorns(?)
compagnie med Enchen(?) Beret
Gunraas datter aff Fanstad, hand
haffde sin majors seddel och der
til ?? staae til udtwolde(??Edts-??) skrift
lige F*sichring om friheed F* andre
Echteskabs baand, och hund sin
fader gunraa Huser(?) med sig, til
samtøchet F* dette Echteskab, beg
ge haffde Haagen gruner och
Engelbret Unnulstad til cave
rings mænd, at intet lougligt
hinder her udi er"
"F*" er eit forkortingsteikn som liknar på ein R,
og som eg trur må stå for "for".
Det kan hende det er dette teiknet som står i
majoren sitt namn også.
"d 5 oct troloffvedis Cornelig Larss
Sadelmager under major gelkorns(?)
compagnie med Enchen(?) Beret
Gunraas datter aff Fanstad, hand
haffde sin majors seddel och der
til ?? staae til udtwolde(??Edts-??) skrift
lige F*sichring om friheed F* andre
Echteskabs baand, och hund sin
fader gunraa Huser(?) med sig, til
samtøchet F* dette Echteskab, beg
ge haffde Haagen gruner och
Engelbret Unnulstad til cave
rings mænd, at intet lougligt
hinder her udi er"
"F*" er eit forkortingsteikn som liknar på ein R,
og som eg trur må stå for "for".
Det kan hende det er dette teiknet som står i
majoren sitt namn også.
Sist redigert av Ivar Ståle Ertesvåg den 23. april 2019 kl. 22.25, redigert 2 ganger totalt.
- Else Berit Rustad
...med Enchen Berete Gunraas datter..
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
-
- Kontakt:
Else skrev:...med Enchen Berete Gunraas datter..
ja- kom etter kvart - med avbrot... Gunraa er eit uvanleg namn for meg, men det er klart nok her.
-
Tusen hjertlig takk for utmerket hjelp!
Med vennlig hilsen
Svein Erik
Med vennlig hilsen
Svein Erik
-
Majoren het: Joachim Friedrich von Gelhorn ved Nasjonalt Kavaleriregiment, trolig det Opplandske.
Han var for øvrig fadder for barnet Lars døpt 7. januar 1700 med foreldre: Cornelius Fenstad og Berte Gundersdatter på nordre Fenstad i Nes på Romerike.
At Cornelius Larsen var Sadelmaker blir da forklaringen på hvorfor jeg ikke finner han blandt soldatene 1690 - 1696. Han var jo ikke en stridsmann.
Hvor Cornelius kom fra, får jeg vel la forbli et mysterium, slikt er også spennende i en amatør-slektsforskers gjøren og laden.
Atter en gang - tusen hjertelig takk for hjelpen!
Med vennlig hilsen
Svein Erik
Han var for øvrig fadder for barnet Lars døpt 7. januar 1700 med foreldre: Cornelius Fenstad og Berte Gundersdatter på nordre Fenstad i Nes på Romerike.
At Cornelius Larsen var Sadelmaker blir da forklaringen på hvorfor jeg ikke finner han blandt soldatene 1690 - 1696. Han var jo ikke en stridsmann.
Hvor Cornelius kom fra, får jeg vel la forbli et mysterium, slikt er også spennende i en amatør-slektsforskers gjøren og laden.
Atter en gang - tusen hjertelig takk for hjelpen!
Med vennlig hilsen
Svein Erik
-
- Kontakt:
Dåpen er her: https://www.digitalarkivet.no/kb20061103020319
men det står vel ikkje her kva mora heiter og ikkje at det var på nordre Fenstad (berre Fenstad).
-
Hei.
Takk for svar.
Jeg har erfart (etter timevis med lesing av kirkebøker og skifteprotokoller) at kvinners navn ofte ikke fremkommer i det hele tatt, bortsett fra da de ble døpt, giftet seg og døde.
Navnet Cornelius var et veldig sjeldent navn i Nes og omegn på den tiden.
Med vennlig hilsen
Svein Erik
Takk for svar.
Jeg har erfart (etter timevis med lesing av kirkebøker og skifteprotokoller) at kvinners navn ofte ikke fremkommer i det hele tatt, bortsett fra da de ble døpt, giftet seg og døde.
Navnet Cornelius var et veldig sjeldent navn i Nes og omegn på den tiden.
Med vennlig hilsen
Svein Erik
-
- Kontakt:
Jaudå - det er velkjendt. Men det var ikkje poenget her.
Poenget var at du la inn opplysningar i omtalen av dåpsinnførsla som ikkje fanst i originalen, både om mor og bustad.
Det er ikkje så uvanleg, men likevel ingen god praksis. Det skaper problem/forvirring/mistydingar når nokon ein gong seinare søkjer opp denne tråden og tek opplysningane for god fisk.
Det treng ikkje vere feil - men det gjev eit urettmessig forsterka grunnlag for opplysningane.
-
Du har så rett så rett!
Takk for at du minner en amatør på slikt.
Om Cornelius/Kornelius Larsen og hans kone og barn på Nordre Fenstad i Nes på Romerike kan leses her:
Bygdeboken Nes på Romerike 1: Gardshistorie, side 227 og 228: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_d ... page=227&s earchText=Kornelius
Denne oversikten over døpte i Nes fra 1700 av Tom O. Halvorsen er også fin: https://portal.styreweb.com/api/files/2 ... 1709_Nes_Døpte.pdf?ref=%2Fkirkebok%2Fkirkebok%2F
Mvh
Svein Erik
Takk for at du minner en amatør på slikt.
Om Cornelius/Kornelius Larsen og hans kone og barn på Nordre Fenstad i Nes på Romerike kan leses her:
Bygdeboken Nes på Romerike 1: Gardshistorie, side 227 og 228: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_d ... page=227&s earchText=Kornelius
Denne oversikten over døpte i Nes fra 1700 av Tom O. Halvorsen er også fin: https://portal.styreweb.com/api/files/2 ... 1709_Nes_Døpte.pdf?ref=%2Fkirkebok%2Fkirkebok%2F
Mvh
Svein Erik