Salomon Jonsen (ca1734-1822), den evige nøtt??
Moderator: MOD_Vestfold
-
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Salomon Jonsen (ca1734-1822), den evige nøtt??
Med regelmessige mellomrom de siste 20 årene har jeg Salomon Jonsen på hjernen. Nå har jeg fått en ny raptus etter noen års pause. Det er mye som er kjent om Salomon, men han og broren Erichs opphav er meg bekjent uavklart. Det er sannsynlig at Erich er født ca 1721 og Salomon i 1734. Hvor er ukjent. Begges ekteskap (Erich 2 og Salomon 3) er kartlagt med ektefeller og barn (Erich 11 og Salomon 12) Fra mange av disse barnas dåp er det noen navn som går igjen på fadderne med etternavn Jonsen/Jonsdatter: Ingeborg, Anders, Niels og muligens Karen. Dette kan tenkes å være søsken av Erich og Salomon.
Erich er på Moskvil der han har bygsel på halvparten av Moskvil nordre i 1767. Han er såvidt nevnt i Borre bygdebok. men har ingen koblig til alle de tallrike Jon/Jonsen på Moskvil for øvrig.
Så vidt jeg har funnet ut er det første spor etter Salomon i 1753 da han blir konfirmert i Borre. Det er ikke oppgitt mer enn navnet hans, men foran ham i kirkeboken står Anders Povelsen Soli (Solin). Etter Salomons navn har presten skrevet en bindestrek ( –) hvilket kanskje kan tolkes som et gjentagelsestegn for Soli, all den tid presten har gjort tilsvarende ved samme konfirmasjon etter navnene til konfirmanter der gårdsnavnet ikke er oppgitt. Konfirmasjonen er her: https://media.digitalarkivet.no/view/8166/126
Om Salomon (og foreldrene?) bodde på Solli i 1753, skulle være interessant å vite. Men finnes det noen gårdshistorie for Solie/Solli i Borre? Jeg har lett til øyet blir stort og vått uten å finne noe. Kan noen med spesialinteresse for Vestfold vite noe?
Erich er på Moskvil der han har bygsel på halvparten av Moskvil nordre i 1767. Han er såvidt nevnt i Borre bygdebok. men har ingen koblig til alle de tallrike Jon/Jonsen på Moskvil for øvrig.
Så vidt jeg har funnet ut er det første spor etter Salomon i 1753 da han blir konfirmert i Borre. Det er ikke oppgitt mer enn navnet hans, men foran ham i kirkeboken står Anders Povelsen Soli (Solin). Etter Salomons navn har presten skrevet en bindestrek ( –) hvilket kanskje kan tolkes som et gjentagelsestegn for Soli, all den tid presten har gjort tilsvarende ved samme konfirmasjon etter navnene til konfirmanter der gårdsnavnet ikke er oppgitt. Konfirmasjonen er her: https://media.digitalarkivet.no/view/8166/126
Om Salomon (og foreldrene?) bodde på Solli i 1753, skulle være interessant å vite. Men finnes det noen gårdshistorie for Solie/Solli i Borre? Jeg har lett til øyet blir stort og vått uten å finne noe. Kan noen med spesialinteresse for Vestfold vite noe?
Re: Salomon Jonsen (ca1734-1822), den evige nøtt??
Carl skrev:Så vidt jeg har funnet ut er det første spor etter Salomon i 1753 da han blir konfirmert i Borre. Det er ikke oppgitt mer enn navnet hans, men foran ham i kirkeboken står Anders Povelsen Soli (Solin). Etter Salomons navn har presten skrevet en bindestrek ( –) hvilket kanskje kan tolkes som et gjentagelsestegn for Soli, all den tid presten har gjort tilsvarende ved samme konfirmasjon etter navnene til konfirmanter der gårdsnavnet ikke er oppgitt. Konfirmasjonen er her: https://media.digitalarkivet.no/view/8166/126
Slik strek (-) står også etter mange konfirmanter hvor gårdsnavn er oppgitt, så jeg holder det for tvilsomt om den skal representere et gjentakelsestegn.
Det vanlige måten å representere gjentakelse på, var bruk av ordet ibidem, eller en forkortelse av dette, slik presten har brukt om konfirmanten Karen Thorsdatter (Tveten) i 1754: https://www.digitalarkivet.no/kb20070403640301
-
- Sted: HORTEN
Ja - jeg ser gjennom søk at du har prøvd å nøste i dette noen ganger før i løpet av de siste 15-20 åra.
Status er vel fortsatt at ingen har kommet noe nærmere Salomon og Erich's opphav.
Solie/Sollie/Solli (hovebygningen lå i nåværende Storgata 124 (i Horten).
Jeg har noen sider notater med personal og eiendomshistorie om Solli, men har underveis ikke sett noe til disse brødrene.
Rein synsing tyder på at de ikke er fra Borre, og de ble jo observert i ved forskjellige anledninger i Slagen (uten at det hjelper).
Solli - i likhet med Apenes, nordre Baggerød, nordre og søndre Braarød og Horten ble aldri
tatt med i Borreboka - simpelthen fordi de ikke lå i daværende Borre kommune.
Jon Erik
Status er vel fortsatt at ingen har kommet noe nærmere Salomon og Erich's opphav.
Solie/Sollie/Solli (hovebygningen lå i nåværende Storgata 124 (i Horten).
Jeg har noen sider notater med personal og eiendomshistorie om Solli, men har underveis ikke sett noe til disse brødrene.
Rein synsing tyder på at de ikke er fra Borre, og de ble jo observert i ved forskjellige anledninger i Slagen (uten at det hjelper).
Solli - i likhet med Apenes, nordre Baggerød, nordre og søndre Braarød og Horten ble aldri
tatt med i Borreboka - simpelthen fordi de ikke lå i daværende Borre kommune.
Jon Erik
-
- Kontakt:
Takk begge to. Salomon er konfirmert i 1753. Iflg alder oppgitt ved hans død i 1822 er han da i 1753 19 år, en noe tilårskommen konfirmant. Jeg mener å ha sett at han var sjømann/matros før han ble konfirmert i 1753/gift i 1759. At han er innflytter til Borre virker også sannsynlig. Men hvor han var kommet fra, vet vi altså ikke. Jeg sjekket i sin tid samtlige tilgjengelige kirkebøker i Vestfold for døpte rundt 1734 uten å finne ham. Kystkommunene i Buskerud og Telemark har jeg ikke sjekket, orker ikke det så lenge det ikke er et snev av indisier som atyder at han skulle være døpt utenfor Vestfold. Når den 13 år eldre broren Erich havnet i Slagen, senere Moskvil, er det mulig at Salomon fulgte etter.
Carl
Carl
-
Du har ved et tidligere forsøk fått et tips om at Salomon som losoldermann kan ha satt spor etter seg i andre skriftlige kilder - men jeg vet ikke hvor du da skal begynne!
Jon Erik
Jon Erik
-
- Kontakt:
Et halmstrå er losrullene i SAKO som muligens kan gå tilbake til 1720. Skal sjekke det ut.
Fant forøvrig paret Jon Erichsen (Houg) og Maren Sigvardsdatter begravet i Slagen henholdsvis 09.08.1759 og 14.08.1759, han 59 år, hun 62. Dette KAN være Erich og Salomons foreldre, selv om Jon kanskje er litt ung til å være Erichs far hvis Erich er født i 1721. Jon Erichsen Døl og Maren S. får sønnen Niels døpt i Slagen 25.10.1744. Interessant nok har Erich og Salomon ved flere av barnas dåp en fadder som heter Niels Jonsen. Vet dere om dette mulige sporet har vært undersøkt tidligere?
Fant forøvrig paret Jon Erichsen (Houg) og Maren Sigvardsdatter begravet i Slagen henholdsvis 09.08.1759 og 14.08.1759, han 59 år, hun 62. Dette KAN være Erich og Salomons foreldre, selv om Jon kanskje er litt ung til å være Erichs far hvis Erich er født i 1721. Jon Erichsen Døl og Maren S. får sønnen Niels døpt i Slagen 25.10.1744. Interessant nok har Erich og Salomon ved flere av barnas dåp en fadder som heter Niels Jonsen. Vet dere om dette mulige sporet har vært undersøkt tidligere?
-
Torbjørn Steen Karlsen har vært innom Salomon i et nummer av Gjallarhorn.
Finner ikke TSK's mail - men du kan prøve denne: [email protected]
Finner ikke TSK's mail - men du kan prøve denne: [email protected]
Carl skrev:Fant forøvrig paret Jon Erichsen (Houg) og Maren Sigvardsdatter begravet i Slagen henholdsvis 09.08.1759 og 14.08.1759, han 59 år, hun 62. Dette KAN være Erich og Salomons foreldre, selv om Jon kanskje er litt ung til å være Erichs far hvis Erich er født i 1721. Jon Erichsen Døl og Maren S. får sønnen Niels døpt i Slagen 25.10.1744. Interessant nok har Erich og Salomon ved flere av barnas dåp en fadder som heter Niels Jonsen. Vet dere om dette mulige sporet har vært undersøkt tidligere?
Dette virker absolutt å være en interessant mulighet. Tilnavnet Døl antyder at Jon Eriksen var fra et eller annet dalføre innover i landet.
-
Det er ikke registrert noe skifte etter Jon eller kona (Sigwards/Sivertsdatter) i skifteprotokollene for Søndre Jarlsberg.
.
For endel år siden leita jeg etter egen slekt i Slagen, og fant skifter (1780-tallet) i Vallø Saltverks arkiv. Kanskje dette også kan gjelde for 1759-1760, eller at Jon finnes i lister over arbeidere Saltverkets regnskaper.
Skifte etter Erich:
https://media.digitalarkivet.no/view/25363/496
Skifte etter Salomon?
"Døl" viser vel helst til Numedal eller Hallingdal - men Telemark er jo også mulig.
Hvor kommer navnet Houg inn - ikke et lokalt navn i Slagen.
.
For endel år siden leita jeg etter egen slekt i Slagen, og fant skifter (1780-tallet) i Vallø Saltverks arkiv. Kanskje dette også kan gjelde for 1759-1760, eller at Jon finnes i lister over arbeidere Saltverkets regnskaper.
Skifte etter Erich:
https://media.digitalarkivet.no/view/25363/496
Skifte etter Salomon?
"Døl" viser vel helst til Numedal eller Hallingdal - men Telemark er jo også mulig.
Hvor kommer navnet Houg inn - ikke et lokalt navn i Slagen.
-
- Kontakt:
Såvidt jeg ser er Haugen oppført som gård under Saltverket, så det kan kanskje være dit HOUG peker? Siden sønnen Nils Jonsen er født 1744 og dermed bare er 15 år ved foreldrenes død (med 5 dagers mellomrom!) i august 1759, skal det jo være gjennomført offentlig skifte. Skifteregisteret for aktuell periode skal finnes på film HF2287, men Jon Erichsen og Maren Sigvardsdatter/Sivertsdatter er vel neppe der siden du ikke finner skiftet etter noen av dem. Opplysningen om egen skifteprotokoll for Saltverket er interessant, men jeg vet i så fall ikke noe om hvor den måtte være oppbevart. Et skifte vill gitt svar. Særlig hvis Erich og Salomon står oppført.
Hvis Maren Sigvardsdatter var født rundt 1700, kan hun meget vel være mor til Erich i 1721, Salomon i 1734 og Nils i 1744, selv om spennet i årstall er stort. Det er mulig det også var en datter som døde som barn eller ung. Erich og Salomon finnes ikke døpt i noen kirkebok i Vestfold, hvis de da ikke skjuler seg i Saltverkets mulige arkiver?
Hvis Maren Sigvardsdatter var født rundt 1700, kan hun meget vel være mor til Erich i 1721, Salomon i 1734 og Nils i 1744, selv om spennet i årstall er stort. Det er mulig det også var en datter som døde som barn eller ung. Erich og Salomon finnes ikke døpt i noen kirkebok i Vestfold, hvis de da ikke skjuler seg i Saltverkets mulige arkiver?
-
"Såvidt jeg ser er Haugen oppført som gård under Saltverket,"
Hva er din kildereferanse for dette?
Mener du Haugenga/ Haugen under Tolsrød (Sem & Slagen 1.2 s.1065) ?
Hva er din kildereferanse for dette?
Mener du Haugenga/ Haugen under Tolsrød (Sem & Slagen 1.2 s.1065) ?
-
- Kontakt:
I Sem og Slagen bygdebok, bd. 1 del 2 står det under 140 Vallø..., Funksjonærer og arbeidere:
"Ved saltverket var mange folk sysselsatt. De fleste bodde på selve Valløy, men også mange bodde på de gårder eller plasser som hørte til verket: Tolvsrød med Langvall, Fyllpå, Teigen, Lasken, Søndre Gårdbo og Haugen, Ullevikgårdene med Bogen, England, Helodden, Klopp og Rønningen."
Ved begravelsen i 1759 står det "Jon Erichsen Houg". Ved sønnen Nils dåp i 1744 kalles faren "Jon Erichsen Døl". Saltverket startet vel driften ca 1741. Kan Jon ha kommet til Vallø da eller før1744? Hvis han er far til Salomon (1734) kan det forklare at vi ikke finner Salomon døpt i Vestfold. Salomon er da trolig døpt der Jon "Døl" kommer fra, kanskje Telemark eller Buskerud?
"Ved saltverket var mange folk sysselsatt. De fleste bodde på selve Valløy, men også mange bodde på de gårder eller plasser som hørte til verket: Tolvsrød med Langvall, Fyllpå, Teigen, Lasken, Søndre Gårdbo og Haugen, Ullevikgårdene med Bogen, England, Helodden, Klopp og Rønningen."
Ved begravelsen i 1759 står det "Jon Erichsen Houg". Ved sønnen Nils dåp i 1744 kalles faren "Jon Erichsen Døl". Saltverket startet vel driften ca 1741. Kan Jon ha kommet til Vallø da eller før1744? Hvis han er far til Salomon (1734) kan det forklare at vi ikke finner Salomon døpt i Vestfold. Salomon er da trolig døpt der Jon "Døl" kommer fra, kanskje Telemark eller Buskerud?
Du referer til Salomons død i 1822, men uten lenker. Er det denne Salomon?
https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000475990
https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000475990
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.
-
- Kontakt:
Olaf!
Ja, det er riktig person.
Ja, det er riktig person.
-
Hvis man i FT1801 ser på menn som heter Salomon og er født før 1750, ser man at disse stort sett holdt til langs kysten fra Agder til Helgeland.
De som ble loser, eller kongelig los som det het dengang, var jo helst skipsførere fra handlesflåte eller marinen, jeg vet ikke om man kunne bli los med en lavere rang enn skipper. Da bør jo Salomon finnes som rulleført i flere årtier.
Hvis han ikke tjente i Danmark, da??
Hvis han ikke tjente i Danmark, da??
I skiftet nevnes 2 sønner, Johan og Jørgen. I kirkebøkene for Borre omtales ofte en Johan Jørgen
Salomonsen, noen ganger bare Johan, er dette samme mann?
I så fall er det vel like sannsynlig av Salomons far het Johan/Johannes som Jon?
I så fall er det vel like sannsynlig av Salomons far het Johan/Johannes som Jon?
-
Lenke til aktuelt innrulleringsmateriale.
Det er nok å leite i - men noe har alfabetisk register på fornavn
https://www.digitalarkivet.no/search/so ... 5B%5D=0602
Det er nok å leite i - men noe har alfabetisk register på fornavn
https://www.digitalarkivet.no/search/so ... 5B%5D=0602
-
Har sett på ca.15 av de nevnte innrulleringsprotokollene uten resultat.
De fleste har register - men IKKE personalia - bare opplysninger om fartstid/utbetalt lønn osv.
De fleste har register - men IKKE personalia - bare opplysninger om fartstid/utbetalt lønn osv.
-
- Kontakt:
Olaf skrev:I skiftet nevnes 2 sønner, Johan og Jørgen. I kirkebøkene for Borre omtales ofte en Johan Jørgen
Salomons bror Erich såvel som Salomon selv omtales konsekvent som JONSEN, så jeg tror deres far har hett JON. Det er ikke med sikkerhet funnet søsken til disse to brødrene. Vi vet at Erich er eldst, født ca 1721, Salomon i 1734. En hypotese kan da være at far til Erich og Salomon het JON ERICHSEN. Den 9. august 1759 begraves da en mann med dette navnet, vel 60 år gammel på saltverket. Denne Jon (og kone Maren Sigvardsdatter som begraves 5 dager senere) fikk i 1744 en sønn som ble døpt Nils. I Erichs ekteskap er en NILS JONSEN nevnt som fadder for Erichs barn iallefall 3 ganger. Er Nils bror av Erich og Salomon?
Dette sporet er det grunn til å sjekke. Jon Erichsen kalles "døl" som kan peke inn i landet. I så fall bør Erich og Salomon finnes døpt i innlandet siden de ikke er funnet døpt i Vestfold. Jeg har imidlertid ikke funnet Salomon i noen kirkebok i Buskerud i 1734 eller i deler av Telemark (Seljord er vond å lese, har sjekket Sauherad uten suksess)
Selvfølgelig kan man sjekke kirkebøkene for 1734 langs kysten for å lete etter Salomon som er vanligere navn vest- og nordover enn i Vestfold. Er det interesse for det, kan jo denne oppgaven deles.