Ukjent slektning i Åsgårdstrand
Moderator: MOD_Vestfold
Ukjent slektning i Åsgårdstrand
Hei! Jeg leter for en god bekjent som er sikker på at hun har en halvsøster som er født i Åsgårdstrand på 30-tallet en gang. Mest sannsynlig fra 1935 og der omkring. Nå sitter vi kun med hennes fars navn. Finnes det muligheter for sporing av denne personen? Alle gode råd tar vi imot med takk!:-) Hans navn var Aasmund Isaksen. Han var sjømann og bodde i Åsgårdstrand på den tiden.
Re: Ukjent slektning i Åsgårdstrand
En mulighet for kanskje å finne noe er å se igjennom vielser/lysninger hvis denne mulige halvsøsteren er blitt gift, og farens navn står oppført.
mvh Grete A.K.
Takk for tips. Er kirkebøker for lysning og ekteskap åpen for leting på 50-60-tallet? Hvis denne jenta vokste opp med sin mor,- kan det letes etter barnefarens navn i Statsarvkivet mht økonomisk bidrag for ungen? Så kan det i dette tilfellet også tyde på at ungen muligens ble adoptert bort. Vil navn på barnets far -hvis så er- komme frem i noen register? Vi takker for alle mulige tips for leting her.

Av naturlige årsaker er det noe mangelfullt med opplysninger. Hva er kilden for at Aasmund Isaksen bodde i Åsgårdstrand? Det finnes ingen ved det navn inntil 1934 og etter 1940 i Åsgårdstrand. En mulighet er jo at han bodde utenfor bygrensen, dvs. i Borre eller Slagen.
Takk igjen! Det har seg slik at da hun skulle rydde etter foreldrenes død, (mange år siden) - så fant hun papirer på at faren hadde mønstret på båter, noen fra Åsgårdstrand og noen fra Tønsberg. Han var sjømann i mange år, med utgangspunkt fra disse stedene. Derfor antar hun at han har bodd i dette distriktet på 30 og 40-tallet. Da hennes mor ble godt gammel så hadde hun fortalt at hennes mann fikk en datter der, men moren hadde da en begynnende demens, så det ble vanskelig å få særlige opplysninger utover dette.
sletta
Sist redigert av dn03738 den 10. mai 2018 kl. 17.33, redigert 1 gang totalt.
Hei. I folketelling for 1910 står han oppført som Osmund Isaksen, født 2.9.1909. Han er født i Kjelvik. (Tror det hørte til Nordkap) Han ble gift rundt 1950 i Trondheim og fikk 2 jenter. Det er disse som har hørt at de hadde en halvsøster der nede i forb med farens sjømannskarriere over mange år der.
Hvis dette er rette vedkommende, betyr det at han dro til sjøs på 1920-tallet. At han mønstret på båter fra Åsgårdstrand betviler jeg, det var ingen registrert her fra 1920 og fremover. De var registrert i Horten og rederne bodde i Borre. Hvis Isaksens sjømannsbok fremdeles eksisterer, er det et godt utgangspunkt. Hvis han mønstret på fartøyer fra Tønsberg eller Horten, betyr jo ikke det at han bodde i distriktet. Det hadde vært fint om det kan fremskaffes flere opplysninger.
Mange takk igjen! Jeg skal ta kontakt med hans datter her når hun er tilbake fra langhelg. Ser ikke bort fra at hun har tatt vare på farens papirer. Det hadde vært fantastisk om det var mulig å nærme seg et svar i denne saken. Jeg kommer tilbake når jeg får noe mer fra henne.

- Astrid Mollan
- Sted: KRISTIANSUND N
Det er en Asmund Iversen f. ca 1910 som er ansatt på skipet "Sandefjord" . Det er flere treff på ham på ancestry.com rundt om i verden.
Astrid M