Jeg prøver å finne ut mer om deler av min slekt som kom fra Gausdal. I dette tilfellet har jeg ikke så mange opplysninger, men min mors bestemor, het Martha Hansen og var fra Østre Gausdal. Jeg vet ikke når hun var født, men hun giftet seg den 07.06.1907 med en som het Kristian Johnsen fra Fåvang. De bodde på gården der hun var født, Skjeggestadstuen.
Martah hadde søsken, men usikker på antall. Vi vet om en, som het Ida.
Er det noen som kan hjelpe?
Vennlig hilsen
Anita Kolloen
[email protected]
Slektninger i Gausdal
Moderator: MOD_Oppland
Re: Slektninger i Gausdal
Hei Anita
Jeg tror kanskje at dette kan være din Martha:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul
Hennes far er her oppført som enkemann, og hun har ei søster som heter Ida.
Lykke til videre:-)
Med hilsen Anne-Lise i Holmestrand
Jeg tror kanskje at dette kan være din Martha:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... felt=skjul
Hennes far er her oppført som enkemann, og hun har ei søster som heter Ida.
Lykke til videre:-)
Med hilsen Anne-Lise i Holmestrand
Hei og takk for svar! Jeg får dessverre ikke opp den linken du har satt inn... Det kommer opp noe om feil database..? Men jeg fortsetter å prøve!
tusen takk
Anita
tusen takk

Anita
- Maya Lillemoen
- Sted: GULLAUG
- Kontakt:
Hei Anita
Prøv denne linken, skal være den Anne-Lise mente.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2089#ovre
Hvis du ikke får opp denne, gå til folketellingen for 1900 for Østre Gausdal. Søk på fornavn, max fire bokstaver i fornavnet.
Hun står oppført med Marta, uten h. og etternavn som Hansdatter
Trykk på nr. foran navnet og bla deg nedover til neste felt.
De bor på en plass kalt Stuen.
Lykke til
Prøv denne linken, skal være den Anne-Lise mente.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2089#ovre
Hvis du ikke får opp denne, gå til folketellingen for 1900 for Østre Gausdal. Søk på fornavn, max fire bokstaver i fornavnet.
Hun står oppført med Marta, uten h. og etternavn som Hansdatter
Trykk på nr. foran navnet og bla deg nedover til neste felt.
De bor på en plass kalt Stuen.
Lykke til
mvh
Maya Lillemoen
Maya Lillemoen
- Jan Olav Skaug
- Sted: SVINGVOLL
- Kontakt:
Jeg har nokså mye på Martas farside (Hans Paulsen f. 1839 i Gausdal). Har aner tilbake til ca. 1790 og diverse slektninger, samt en del annen informasjon. Kan kanskje skaffe noe på morsiden også (Randi Pedersdtr. f. 1839 på Tretten, Øyer)
Jeg sender deg en privat mail over nyttår (benytter anitakolloen.at.hotmail.com, gi meg beskjed dersom jeg skal bruke en annen adresse).
Godt Nyttår!
Mvh
Jan Olav Skaug
Gausdal
Jeg sender deg en privat mail over nyttår (benytter anitakolloen.at.hotmail.com, gi meg beskjed dersom jeg skal bruke en annen adresse).
Godt Nyttår!
Mvh
Jan Olav Skaug
Gausdal
- Jan Olav Skaug
- Sted: SVINGVOLL
- Kontakt:
>
>Jeg vet ikke når hun var født, men hun giftet seg den 07.06.1907 >med en som het Kristian Johnsen fra Fåvang.
>
Dersom det er andre som prøver å hjelp her, så har jeg noen korrigeringer/tilføyelser til det som Anita skriver:
Iflg. kirkeboka for Østre Gausdal så giftet Marta og Kristian seg den 20. juni 1907. Kristian (f.08.05.1870) var ikke fra Fåvang, men fra Østre Gausdal. Hans foreldre var garver John Nielsen Nørstevoldsmoen og kone Olia Nielsdatter.
Marta ble født 10.09.1872 av foreldre Hans Paulsen Skjeggestadstuen (f. ca. 1837) som kommer fra Sveen i Østre Gausdal og Randi Pedersdatter (f. ca. 1839 på Tretten, Øyer kommune).
Søsteren Ida ble født 24.03.1875.
Marta hadde en uekte sønn, Harry Kristiansen. Han ble født i Østre Gausdal 28.02.1894. Faren oppgis å være ungkar Kristian Vilhelmsen f.1871 fra Eidsvolds Prestegjeld.
Mvh
Jan Olav Skaug
>Jeg vet ikke når hun var født, men hun giftet seg den 07.06.1907 >med en som het Kristian Johnsen fra Fåvang.
>
Dersom det er andre som prøver å hjelp her, så har jeg noen korrigeringer/tilføyelser til det som Anita skriver:
Iflg. kirkeboka for Østre Gausdal så giftet Marta og Kristian seg den 20. juni 1907. Kristian (f.08.05.1870) var ikke fra Fåvang, men fra Østre Gausdal. Hans foreldre var garver John Nielsen Nørstevoldsmoen og kone Olia Nielsdatter.
Marta ble født 10.09.1872 av foreldre Hans Paulsen Skjeggestadstuen (f. ca. 1837) som kommer fra Sveen i Østre Gausdal og Randi Pedersdatter (f. ca. 1839 på Tretten, Øyer kommune).
Søsteren Ida ble født 24.03.1875.
Marta hadde en uekte sønn, Harry Kristiansen. Han ble født i Østre Gausdal 28.02.1894. Faren oppgis å være ungkar Kristian Vilhelmsen f.1871 fra Eidsvolds Prestegjeld.
Mvh
Jan Olav Skaug
Jeg har ganske mange opplysninger om Randi Pedersdatter født 31.5.1839 på Simengård. Hun er halvsøster til min oldemor, så jeg er interessert i hennes etterslekt.
Randi hadde en eldre bror og en eldre søster. Broren var ikke gift, mens søsteren ble gift og bodde på Tretten.
Randi hadde en eldre bror og en eldre søster. Broren var ikke gift, mens søsteren ble gift og bodde på Tretten.