Spesielle navn som kan knyttes til bestemte områder

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn12003
Sted: ANKENESSTRAND

Spesielle navn som kan knyttes til bestemte områder

Legg inn av dn12003 » 9. mars 2018 kl. 20.39

I forbindelse med slektsforskningen, dukker det av og til opp spesielle navn, som opptrer med større hyppigheter i bestemte områder enn i andre. Min slekt kommer for det meste fra Salten, men også med forgreininger til Helgeland, spesielt Rana.

Navn som Abraham, Adam, Amund, David, Fordel og Israel ser ut til å forekomme i størst grad i Rana-Hemnes-området.

I Beiarn er spesielt Floen, Jebel (Gieble) og også Adam som for meg ser ut til å ha størst utbredelse.

I Saltdal finnes ganske hyppig navn som Bent og Jans (Johannes) og i Skjerstad er Baltzer sterkt utbredt.

Et ganske spesielt navn som Lebuk, forekommer stort sett bare i Kjerringøy, i vestre del av Sørfold og på øyene utenfor Bodø, da spesielt på 1600- og 1700-tallet. Har ikke sett dette navnet andre steder.

Er det andre som har opplevd lignende tilfeller?

Mvh Geir

dn12003

Re: Spesielle navn som kan knyttes til bestemte områder

Legg inn av dn12003 » 10. mars 2018 kl. 13.50

Dette var jo interessant! Skal studere disse artiklene nøye.

Mvh Geir

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 12. mars 2018 kl. 1.07

Kjenner igjen det du skriver om navn i Rana Geir, og jeg har sett lite til disse navnene på andre steder(jeg har forsket mye på Helgeland og i Trøndelag, og noe på andre steder i Norge). Jeg har en formor som het Lukrids Knutsdatter født 1780 i Ål i Hallingdal, og første gang jeg så navnet hadde jeg ikke sett eller hørt det før. Det var etter at hun hadde flyttet med familie til Vikna i Trøndelag. Da jeg gikk løs på kirkebøkene for og andre kilder for Ål, fant jeg flere født i tiden rundt 1780 med navnet Lukrids. Ved landsomfattende søk ved folketellingen 1801 finner jeg dette navnet på noen steder i Hallingdal, i Hafslo, Songdal og Aurland

dn12003

Legg inn av dn12003 » 12. mars 2018 kl. 12.03

Jeg har også merket meg navnet Agnetes forekomst i Salten, spesielt på 1700-tallet. Ved å søke på Agnete, med varianter som Agneth, Agnetha, Agnethe, Agnette osv. har jeg funnet ca 60 personer i Salten på 1700-tallet som det er holdt skifte etter, eller som er involvert i skifter, i databasen Skifter i Salten. Spesielt i Beiarn, dukker dette navnet opp nesten 30 ganger, og ca 15 ganger i nabokommunen Gildeskål. Ellers i Salten var det ca 5 personer som het Agnete i Folda (Sørfold).

dn12003

Legg inn av dn12003 » 12. mars 2018 kl. 16.01

Et annet navn er Sevald, som i henhold til Skifter i Salten, ser ut til å være mest utbredt i Folda (Sørfold) på 1700- og 1800-tallet. Av ca 20 personer med dette navnet, er det bare et tilfelle i Gildeskål og et i Meløy, en finner Sevald-navnet i skiftene i Salten, utenom Folda.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»