Slektsprogram der man kan legge inn bilder?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj26376
Sted: Langesund

Slektsprogram der man kan legge inn bilder?

Legg inn av gj26376 » 23. februar 2018 kl. 0.46

Hei, jeg bruker BK7, og har brukt dette slektsprogrammet siden jeg begynte å registrere mine forfedre digitalt. Jeg ble veldig fornøyd da jeg oppdaget at jeg kunne legge inn bilder...trodde jeg. Bildene legger seg dessverre bare som lenker til bildefiler du har på pc´n allerede. Jeg er ikke så fornøyd med det fordi jeg kan jo ikke regne med at mine etterkommere som går i slektsprogrammet og leter etter sine forfedre, og bruker sine egne pc´er, skal ha mine bildefiler på samme maskin. Jeg lurer derfor på om det finnes et slektsprogam der du kan kopiere og lime inn bilder, slik som man kan gjøre i tekstbehandlingsprogram? Jeg har alltid vært fornøyd med BK ellers, men dette er en viktig funksjon som jeg savner. Lurer også på om det går an å overføre databasen min til et evt.program, hvor det er mulig å legge inn bilder, der de vises som bilder og ikke som lenker. Takknemlig for alle svar og gode forslag :)

Mvh. Solveig Bugtene

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Slektsprogram der man kan legge inn bilder?

Legg inn av Paul Johan Hals » 23. februar 2018 kl. 6.17

Velkommen i forumet!
Nå har ikke jeg brukt BK, men vil tro at du i det programmet har liknende løsning som i det programmet jeg bruker (Legacy 9 ). Når du velger de bildene du vil bruke i programmet, kopieres de til en bestemt folder på PC'n. Når du tar backup av databasen kan du også ta backup av denne folderen. Om en annen skal ha kopi av databasen din og bruker samme program, brukes backup'en til å overføre dataene med. NB! billedfilen må legges inn manuelt fra backup'en. Ved overføring til et annet program må man gå via Gedcom fil. Her vet jeg ikke om det er mulig å få med informasjon om eventuelle bilder som skal være med.
Om du ønsker å dele informasjon (som ikke skal endres) kan programmet generere nettsider, som kan lagres på DVD hvis du ikke vil ha dem på nettet. Disse sidene har med bilder og kan leses i en nettleser.
Jeg vil tro at de aller fleste programmene har tilsvarende mulighet.

Vet ikke om dette vil være til noen hjelp.

Mvh Paul

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 23. februar 2018 kl. 13.52

Jeg har to valg i mitt slektsprogram - Embla - der du kan velge å legge inn lenke til bildene eller importere bildene inn i selve programmet. Jeg har valgt det siste alternativet og kjøper jeg ny pc så trenger jeg ikke legge inn bildemappene for at det skal vises bilder. Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. februar 2018 kl. 22.31

Ser man det som anbefales så er det at du legger bildene i mappen Picture. Det skal da være en kopi av de bildene du vil ha tilknyttet programmet. Disse bildene vil da være knyttet til hver enkelt person og i tillegg være samlet.

Ved å gjøre det slik kan du legge mappen DATA og en kopi av selve installsjonsprogrammet på en minnepinne og du har både en sikkerhetskopi av bildene og hele databasen samt selve programmet.

Navngir du bildene fornuftig, er det i seg selv en fordel.

Det er i Hjelpefilen beskrevet nøyaktig hva som anbefales. Vi snakker hele tiden om at du legges en kopi av bildene inn mappen PICTURE. Dette fordi at de da ligger sammen med databasen og alle andre relevante data for programmet og er uavhengig av "din store mass med bilder" som gjerne ofte ligger i en amppe som f.eks. heter 'mine bilder'.

Du kan selvfølgelig ha bildene hvor du vil, men både av grunner som er navnt og også med hensyn til sikkerhetskopiering etc. er dette en anbefale løsning.

For øvrig er alt beskrevet i manualen og hjelpefilen <F1>

Du kan selvfølglig også legge og databasen i "skyen" om det ønskes.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»