Opplasting av Gedcom-fil til TNG

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
3436
Sted: SPYDEBERG

Opplasting av Gedcom-fil til TNG

Legg inn av 3436 » 7. desember 2017 kl. 14.03

Har med stor entusiasme anskaffet TNG for endelig å komme på nett. Domene og Web-hotell er på plass, og klar til å laste opp Gedcom-fil, men her starter problemet. Jeg får følgende feilmelding fra TNG; «Kunne ikke laste opp fil: Solbergslekt1.ged. Din ‘gedcom’ mappe kan ha feilaktige rettigheter (prøv 755 eller 777).»
Er det noen der ute som kan hjelpe for å komme meg videre?

gj04433
Sted: OSLO

Re: Opplasting av Gedcom-fil til TNG

Legg inn av gj04433 » 13. desember 2017 kl. 14.10

Det ser ut som om web-hotellet benytter seg av Linux og tallene 755 og 777 er typiske verdier for tilgangsrettigheter.

Jeg antar at du har tilgang til å skrive inn kommandolinjer til Linux og om du ønsker å vite mer om kommandoskallet for Linux, kan du lese her:

http://aitel.hist.no/fag/opl/fritt/lek02/skallet.pdf

I kapitell 1.5 står det en del om tilgangsrettigheter for filer (og hvordan du kan endre disse).

Lykke til!

Hilsen Asbjørn

Jan Roger Holmberg
Sted: KRÅKERØY

Legg inn av Jan Roger Holmberg » 25. desember 2017 kl. 11.28

Hei

Hvordan går det med opplasting av Gedcom-filer? Mulig jeg kan bidra. Jeg har sluttet å bruke Legacy8/9 og bruker TNG både på web-siden min (jrho.no – som er på et WEB hotel i Danmark) og lokalt hjemme på PC min under Wampserver. Til filoverføring mellom disse bruker jeg FileZilla.

Hilsen
Jan Roger

3436
Sted: SPYDEBERG

Legg inn av 3436 » 25. desember 2017 kl. 11.54

Hei Jan Roger,

Mange takk for at du tar kontakt ang. innlegget. Det viste seg at jeg hadde et totalt galt format på ged-fila og alt er i orden nå.

Som jeg indikerte i mitt innlegg er jeg totalt nybegynner på TNG og har savnet noen jeg kan snakke med om problemer som dukker opp etter hvert, og synes det er litt tungvint å gå via forumet med de, for mange, enkleste problemer. I denne forbindelse, vet du om noen som kan kontaktes (pr. tlf/mail) vedr. problemer jeg kommer over etter hvert?

Har besøkt hjemmesidene deres, og må si jeg er ganske imponert, og kanskje litt misunnelig :) . Men jeg kommer vel et stykke på vei etter hvert selv, får jeg håpe.

Nok en gang for at du tok kontakt og fortsatt God Jul!

Jan Roger Holmberg
Sted: KRÅKERØY

Legg inn av Jan Roger Holmberg » 25. desember 2017 kl. 12.45

Hei Morten
Jeg kan prøve å hjelpe til dersom du støter på problemer eller ønsker tips. Er ingen ekspert, men har brukt dette i en tid nå.
Ta eventuel kontakt via jrho.no, under Info menyen, ta kontakt. Så kan vi opprette en direkte mail-dialog.

Jan Roger

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»