kirurg Grüner i Overhalla med kone Anna Sophia C. A. Hay

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
gj25193
Sted: SOLBERGMOEN

kirurg Grüner i Overhalla med kone Anna Sophia C. A. Hay

Legg inn av gj25193 » 23. april 2016 kl. 23.36

Anna Sophia Charlotta Amalie Haij ((Hay, Heye) var gift med Christian Grüner som skal ha vært kirurg i hæren med oppmøte Overhalla. Han og kona (og ungene, i alt ca 12 stk) skal ha blitt født der, i Oslo eller i Danmark. En av barna skal være Herluf Trolle Grüner som giftet seg med Anna Cathrine. En datter av Herluf og Anna het Lovise Sofie Grüner (født mellom 1767 og 1817) som giftet seg med Peder Thomassen Gansmo. Anna Cathrina skal ha bodd på Gansmo hos sin datter etter Herluf Trolles død. Dette i følge http://www.geni.com/people/Lovise-Gansmo/ om familien Grüner .

1) Kan noen bekrefte at de bodde på Gansmo, hvilken av plassene/gårdene?
2) Er det etterkommere?

Jeg har også tidligere spurt om Elias og Salomon Hay der Salomon ble døpt i 1777, i Overhalla.

På forhånd takk

Alf G Hay

Anne Berit Hildrum
Sted: OSLO

Re: kirurg Grüner i Overhalla med kone Anna Sophia C. A. Hay

Legg inn av Anne Berit Hildrum » 24. april 2016 kl. 1.04

De bodde på Gansmo, men når og hvor lenge kan jeg ikke si ettersom bygdebøkene mine for Overhalla er nedpakket enda etter flytting. Det er veldig mange etterkommere etter Lovise Sofie.

Når du nevner Salomon Hay og Elias, er Elias faren til Salomon? og heter Elias Andersen Sørhøy?, så har Elias også veldig mange etterkommere og jeg er en av dem,. Salomon vet jeg ingenting om, men han hadde 7 søsken.

Kjell Ivar Grannes
Sted: OVERHALLA

Legg inn av Kjell Ivar Grannes » 25. april 2016 kl. 21.43

Bygdebøker for Overhalla er på nett. Du finner bnr 4 Gansmoøen i bind 2 side 163-167

gj25193

Legg inn av gj25193 » 26. april 2016 kl. 21.17

Takk for info. Jeg klarte omsider å få åpnet bygdeboka no 2 på rett sidetall.

Siden det er etterkommere i området legger jeg inn litt om opphavet til Grüner og Anna Sophia.

1, generasjon: Alexander Hay d 1687 gm Anne Margrete Baner, han fra Trondheim (hans far fra Scotland) og hun fra Danmark.
2. generasjon: Jacob Alexander Preben Hay 1683-1751 gm Anna Catharina Christensdtr d 1751, begge i Trondheim
3. generasjon; Jacob Alexander Præben Baner Hay f?? d 1762 gm Else Kirstine Rosenvinge, levet og døde i Danmark.
4. generasjon; Anna Sophia Charlotta Amalie Hay f 1726 d 1779 gm Christian Grüner.
5. generasjon: Herluf Trolle Grüner f 1762 d 1809.
6. generasjon: Lovise Sophie Grüner gm Peder Thomassen Gansmo,

Hilsen Alf G Hay[/list]

Alf Gerhard Hay

Legg inn av Alf Gerhard Hay » 10. september 2016 kl. 20.15

Jeg ønsker å komme i forbindelse med tre etterkommere etter kirurg Gruner og Sophie. Dette for å foreta en DNA-test for å eventuelt verifisere om vi er i slekt.

Mitt familienavn er Hay og kan føres tilbake til 1730. Vi har i mange år lett men ikke funnet noe mere bakover. Denne familien Gruner/Hay er et mulig bindeledd til Skotland. Anna Sophia er etterkommer i en offisersfamilie som kom fra Skotland. Det kan dokumenteres på flere vis.

Min familie sies også å komme fra Skotland. Og skal ha kommet i 1612.

Jeg er villig til å betale for DNA-testene.

alf g hay

99792922

Alf Gerhard Hay

Legg inn av Alf Gerhard Hay » 20. oktober 2016 kl. 20.52

Jeg har funnet en Grüner i Norge et annet sted, som er i slekt med kirurgen. Og er i gang med DNA. Så derfor kansellerer jeg tilbudet om gratis DNA-test med tre personer i Overhalla. Informasjon om resultatet skal jeg dog love å presentere her.

hilsen Alf

gj25193

Legg inn av gj25193 » 3. juni 2017 kl. 10.53

Jeg fikk kontakt med en annen gren av Hay-familien på Veøy i Norge. Og fikk foretatt et DNA-søk. Men det var negatvt. Men det kan også skyldes brudd på slektslinjen, adopsjon eller ''uekte'' barn innad i ekteskapet. Derfor søker jeg nå etter slekt etter kirurg Gruner på Gansmo for en DNA test. Og som før. Jeg betaler denne.

På forhånd takk

Alf G Hay tlf:9979 2922

Svar

Gå tilbake til «Overhalla»