Jeg har opp igjennom tidende lest ganske mange bygdebøker.
Også kirkebøker blir oppsøkt i jakten på forfedre. I min søken etter slekt(aner) oppdager jeg personer som ikke hører hjem i det området jeg leter i. Hadde det vært en ide og ta vare på de personenes (opplysninger om hvor de kom fra osv.) personalia. I området hvor jeg kommer fra; (Stjørdal) ligger det masse opplysninger om personer som er invandret fra andre områder, uten at det opplyses mye om personalia( ofte står det hvor de er født). Jeg jobber med registrering av de som er innflyttet til Stjørdal, så det kan legges ut tilgjengelig for andre. Jeg har aner som har flyttet fra et område og ikke kan finnes registrert andre steder. Kan et register over personer som er stedsløs være en ide.?
M.v.h.
Odd Annar Tangen
Navn fra diverse bygdebøker
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Re: Navn fra diverse bygdebøker
Den svenske DIS-foreningen (Föreningen DIS) har lansert forslaget om en internasjonal migrasjonsdatabase. Det eneste i Norge som jeg kjenner til, som fanger opp ditt forslag, er Norsk slektshistorisk forenings tjeneste på internett kalt "Strays" (http://www.genealogi.no) Danske DIS-foreningen har også en tilsvarende "Strays"-tjeneste (som NSF kopierte etter). Danskene har igjen idéen sin fra Australia, antar jeg.
Jeg mener å ha sett regionale strays-tjenester på diverse websider, muligens både for Telemark (Grenland Ættehistorielag) og andre steder. Men tjenesten bør være riksdekkende, og gjerne driftet av flere foreninger i samarbeide.
Jeg mener å ha sett regionale strays-tjenester på diverse websider, muligens både for Telemark (Grenland Ættehistorielag) og andre steder. Men tjenesten bør være riksdekkende, og gjerne driftet av flere foreninger i samarbeide.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Tore H. Vigerust skrev:.... Det eneste i Norge som jeg kjenner til, som fanger opp ditt forslag, er Norsk slektshistorisk forenings tjeneste på internett kalt "Strays" (http://www.genealogi.no) ......
I kvar bygd mange som berre "dukkar opp" fordi eldre kjelder er mangelfulle. Desse er vanskeleg å skilje frå dei som faktisk flytta inn. Det er vel først og fremst opplysningar om kvar nokon kom i frå det gjeld å take vare på. Og nettopp dette er det vel "strays" er laga for. Det er vel ingen grunn til å starte opp parallelle tenester?
NSFs tjeneste Strays er delvis dubliserende med undertegnedes egen tjeneste Innvandrerarkivet (http://www.vigerust.net/immigrant/immigrantindex.html). NSF har også tolket begrepet strays videre enn de foreningens som begynte med denne type tjenester.
Föreningens DIS' plan for en internasjonal migrasjonsdatabase var tenkt å fange opp all migrasjon (storslått plan !), og dermed også inkludere de svenske EMI-basene (emigrasjonsdatabasene). Men det hele strander kanskje på fravær av realisme.
Föreningens DIS' plan for en internasjonal migrasjonsdatabase var tenkt å fange opp all migrasjon (storslått plan !), og dermed også inkludere de svenske EMI-basene (emigrasjonsdatabasene). Men det hele strander kanskje på fravær av realisme.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Hei
Det skorter sikkert på realisme også, men jeg tror det skorter like mye på kreativ tenkning. Dataregistrering av historiske registere gir mange flere muligheter enn søking etter enkeltpesoner.
I siste halvdel av 1800-tallet var det en stor invandring av svensker til nedre Glomma regionen. Dette fremkommer i stort antall når jeg registrerer konfirmanter i Glemmen 1884-1896. Her vet jeg at det er flere som ikke er registrert i noe invandrerregister. I mine slekter er det flere av dette slaget.
Hva med å kjøre forskjellige dataregistre mot hverandre og få et extrakt "Strays". Da burde man vel kunne finne mange strays og deres opprinnelige hjemstavn og røtter.
Mvh
Per Kåre
Det skorter sikkert på realisme også, men jeg tror det skorter like mye på kreativ tenkning. Dataregistrering av historiske registere gir mange flere muligheter enn søking etter enkeltpesoner.
I siste halvdel av 1800-tallet var det en stor invandring av svensker til nedre Glomma regionen. Dette fremkommer i stort antall når jeg registrerer konfirmanter i Glemmen 1884-1896. Her vet jeg at det er flere som ikke er registrert i noe invandrerregister. I mine slekter er det flere av dette slaget.
Hva med å kjøre forskjellige dataregistre mot hverandre og få et extrakt "Strays". Da burde man vel kunne finne mange strays og deres opprinnelige hjemstavn og røtter.
Mvh
Per Kåre