Yrkestittelen gefrider

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Tom Jarane
Sted: RÅDAL
Kontakt:

Yrkestittelen gefrider

Legg inn av Tom Jarane » 20. mars 2005 kl. 17.51

Jeg har en forfar som hadde denne tittelen i 1759. Er det noen av dere som vet hva en gefrider er for noe?

Med vennlig hilsen
Tom Jarane
Dismedlem 06604

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Re: Yrkestittelen gefrider

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 20. mars 2005 kl. 18.05

Hei!

Gefrider (ty. gefreiter) menig soldat som leder et korporalskap, også brukt om soldat som er fri for å utføre vakttjeneste.

Korporalskap: (ty. korporalschaft), underavd. av et kompani under ledelse av en korporal.

Fra Norsk Historisk Leksikon.

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 20. mars 2005 kl. 22.04

gefreiter = korporal
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 21. mars 2005 kl. 15.31

Når jeg ser på Georg Kriebels kompani i det Akerhusiske regiment av 1665, blir offiserene oppregnet slik: Capitain (1), Lieutenant (1), Fenrich (1), Sergianter (2), Corporaler (3), Gefrider (4) og Tambour (1).

Dette må vel forstås som at det var en rangsforskjell mellom korporal og "gefrider".

Et annet spørsmål kan være om korporal den gang var det samme som korporal i dag. Ved noen få anledninger har jeg støtt på korporaler i tingboka for Solør-Østedalen, og sitter igjen med et inntrykk av at korporal den gang ga innehaverne av tittelen et langt høyere ego enn tittelen gir korporaler i dag.

dn10020
Sted: LØVENSTAD

Legg inn av dn10020 » 21. mars 2005 kl. 17.20

Gefrider trodde jeg tilsvarte "Korporals karakter" (men her er jeg ikke på hjemmebane).

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 23. mars 2005 kl. 0.22

Gefreiter tilsvarer heller visekorporal (som forsvant i det norske forsvaret for ca. 15 år siden). På tiden det her er snakk om (1600- og 1700-tallet) var korporal en underoffisersgrad, mens gefreiter var regnet som en (ledende) menig.

Når vi først er i gang med militære grader på 1600- og 1700-tallet: En Capitaine des Armes var IKKE en offiser, men en som innehadde den høyeste underoffisersgraden, som senere på 1700-tallet ble omdøpt til kommandersersjant. Her er det mange misforståelser og sammenblandinger av kaptein (Capitaine) og Capitaine des Armes (tittelen kommer fra en opprinnelse der en capitaine des armes var våpensmed og ansvarlig for vedlikeholdet av et kompanis våpen).

Enda en opplysning innen samme felt: På denne tiden var en fenrik den laveste offisersgrad, og det var en fenrik (avdelingens yngste offiser) i hver enhet som hadde rett til å ha egen fane. Det var fenriken (Fähnrich kommer fra Fahn) som hadde ansvaret for fanen. Før ca. 1700 hadde hvert infanterikompani egen fane. Da hadde hvert kompani normalt tre offiserer, en kaptein som sjef, en løytnant og en fenrik. Fra ca. 1700 var det kun enheter av bataljons størrelse (6 kompanier) og større som hadde fane, og dermed fenrik. Samtidig ble løytnantsgraden delt i to, sekondløytnant og premierløytnant, slik at et kompani vanligvis fremdeles hadde tre offiserer, en kaptein, en premierløytnant og en sekondløytnant. Men avdelingens livkompani som hadde ansvaret for fanen hadde altså fremdelses avdelingens eneste fenrik, avdelingens aller yngste offiser med ansvar for fanen.

Per Vidar Barth Lilje

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 24. mars 2005 kl. 0.19

Jeg kan vel tilføye til min forrige posting at ingen etater har gjennomgått så mange reformer og omorganiseringer som Forsvaret har, fra 1628 til i dag har det vel sjelden gått mer enn 20 år mellom hver reform eller større omorganisering. Derfor er alt mulig svært lokalisert i tid, det som het noe i en tidsepoke het noe annet i neste epoke. Omkring 1800 foregikk f.eks. en reform i underoffisersgradene der det som tidligere het korporal ble til sersjant og det som før het sersjant ble til furer. Dette ble innført like etter at underoffisersskolene ble innført og etter hvert ble obligatoriske for alle underoffiserer. Fra da fram til underoffisersordningen ble omgjort til enhetsbefal i 1927 var det tre underoffisersgrader: sersjant, furér og kommandersersjant (dvs. i hvert fall på slutten av denne perioden ble alle kommandersersjanter etter fem års tjeneste som kommandersersjant gitt tittel fanejunker, stykkjunker, standardjunker eller stabsfanejunker ut fra hvilken våpengren de var i; og da kommer jeg på en ting til, sersjant het bombarder i artilleriet og vaktmester var underoffisersgrad i kavalleriet).....

dn18553

Legg inn av dn18553 » 27. mars 2005 kl. 21.07

Arild Kompelien skrev:Et annet spørsmål kan være om korporal den gang var det samme som korporal i dag. Ved noen få anledninger har jeg støtt på korporaler i tingboka for Solør-Østedalen, og sitter igjen med et inntrykk av at korporal den gang ga innehaverne av tittelen et langt høyere ego enn tittelen gir korporaler i dag.

Korporal var tidligere en underoffiseresgrad (jf. Liljes innlegg), mens denne graden i dag er forbeholt vernepliktige i Hæren og Luftforsvaret. I Sjøforsvaret kalles tilsvarende grad "utskrevet ledende menig". I operativ sammenheng er gjerne laglederen for at lag på 4 mann (eller flere) en korporal.

Det bør vel også nevnes at korporaler i dag mottar noe sånt som 15 kroner ekstra i "ledendetillegg" i tillegg til tjenestetillegget som vel er rundt 120 kroner dagen for tiden, så noe særlig høy status er vel neppe forbundet med denne graden i dag (eller vernepliktige forøvrig, for den saks skyld).

Det er vel forresten ikke helt riktig at graden i dag er forbeholt vernepliktige - det finnes også vervede som er korporaler, når jeg tenker meg om.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»