Hei
Håper noen flinke kan hjelpe meg med å tyde hva som står over vigselsåret til Karl Ludvig og Gunda Henriette (linje to i kirkeboken). De gifter seg i 1920, men har ikke klart å finne hvor.
Link til kirkeboken:
https://media.digitalarkivet.no/view/381/148
Kirkebok, Glemmen Østfold, fødselsregister 1920
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Vigsel til Karl Ludvig Johansen og Gunda Henriette f. An
Det står vel "opgit".
Barnet er fødd på "Kra. fødselsstiftelse" og ført her med løpenummer = 0 (null).
Det vil seie at det er ei melding sendt til denne soknepresten om at barnet er innført (med løpenr. > 0) ein annan stad. Det står kanskje meir der, om du finn boka.
Barnet er fødd på "Kra. fødselsstiftelse" og ført her med løpenummer = 0 (null).
Det vil seie at det er ei melding sendt til denne soknepresten om at barnet er innført (med løpenr. > 0) ein annan stad. Det står kanskje meir der, om du finn boka.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Overskrifta på emnet er endra i henhold til de regler som er satt opp for forumet.
NB! SLIK POSTAR DU TYDESPØRSMÅL
Og så minner vi alle på å huske å takke våre gode skrifttydere for hjelpa.
Lykke til med nye spørsmål
NB! SLIK POSTAR DU TYDESPØRSMÅL
Og så minner vi alle på å huske å takke våre gode skrifttydere for hjelpa.
Lykke til med nye spørsmål

mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/
http://www.bjerkevoll.net/
-
Ja hun er gift i USA, men det er med fraskilt partner. Dette er riktignok i 1906. I perioden fra 1910 og utover virker det som om hun oppholder seg mest i Norge (Glemminge-området og Kristiania), men mistenker at hun frem mot 1920 jobber på Stavangerfjord som "Maid" mellom Kristiania og New York.
Karl Ludvig riktignok virker å holde seg til Fredrikstad, så jeg synes det er rart at jeg ikke finner giftemålet deres der. Når da det navnløse barnet blir født i 1920 (samme år som de gifter seg), virker å være født på Rikshospitalet (Kristiania fødselsstiftelse), kan det jo være at vigselen skjer i Kristiania.
Karl Ludvig riktignok virker å holde seg til Fredrikstad, så jeg synes det er rart at jeg ikke finner giftemålet deres der. Når da det navnløse barnet blir født i 1920 (samme år som de gifter seg), virker å være født på Rikshospitalet (Kristiania fødselsstiftelse), kan det jo være at vigselen skjer i Kristiania.
Bør jeg da lete i Glemminge kirkebok hvor barnet er oppført eller i Rikshospitalet sine fødselsregister? Hvor blir de som er ført med løpenummer 0 ført opp?
-
- Kontakt:
Barn skulle førast der dei faktisk er døypte, med løpenummer; og så skulle presten der dei høyrde heime få melding om dette og føre dei inn i boka si, utan løpenummer (eller null).
Dette med og utan løpenummer er for at statistikken skulle verte rett; når prestane melde inn tal fødde dette året, skulle kvart barn teljast berre éin gong.
Du må altså finne ut kva "Kra. fødselsstiftelse" er for noko; og om dei hadde eiga bok eller om barna står i boka for soknet institusjonen låg i. Då må du nok til Kristiania.
Dette med og utan løpenummer er for at statistikken skulle verte rett; når prestane melde inn tal fødde dette året, skulle kvart barn teljast berre éin gong.
Du må altså finne ut kva "Kra. fødselsstiftelse" er for noko; og om dei hadde eiga bok eller om barna står i boka for soknet institusjonen låg i. Då må du nok til Kristiania.