Ordet 'geilen' i stedsnavn/gårdsnavn.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj12185
Sted: OSLO

Ordet 'geilen' i stedsnavn/gårdsnavn.

Legg inn av gj12185 » 17. januar 2017 kl. 1.31

Har ordet 'geilen ' i stedsnavn/gårdsnavn en spesiell betydnng i forskjellige dialekter eller landsdeler?
Wikipedia skrev:Geil (frå norrønt geil) er ein veg eller ei fegate med stengsler på begge sider brukt til å føra husdyr gjennom.

Ifølge Wikipedia er det synonymt med 'gutu' som vi bruker på Østlandet. Som eksempel har jeg en ane som bodde på Hallset-Geilen (også skrevet Hallsett-Giellen) i Tingvoll, hva innebærer egentlig en slik adresse? Geilen forkommer ofte som tillegg til gårdsnavn i kirkebøker, og skulle man tolke det kun ut fra Wikipedias forklaring, så betyr det bare at man bor et sted langs et kutråkk, og det virker jo ikke særlig opplysende?
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Ordet 'geilen' i stedsnavn/gårdsnavn.

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 17. januar 2017 kl. 9.02

Nå beveger jeg meg på tynn is, men kaster frem en teori.

Her på våre kanter har vi mange steder som vi uttaler mest som jell, jellen, jellane osv.
Skrivemåten kan være både Hjel og Gjel. Hjellen og Gjellane. Hjelvik og Hjelset.

Uttales ikke også "geilen" nermest som jelen eller jellen, og kan få skrivemåten Hje(l)len.

Da er vi vel på betydningen som er vist til i Norske Gaardnavne, innledning side 55.

Hjallr. En flat avsats i en li eller fjellside, m.m.

http://www.nb.no/nbsok/nb/beb425cbe446c ... index=1#77

Jeg kjenner i allefall en lokal plass opp i hjemmemarka som passer godt til denne beskrivelse og som vi bruker skrivemåten Gjellane på.

gj12185

Legg inn av gj12185 » 17. januar 2017 kl. 17.46

Tynn is er alltid spennende, Helge, det er akkurat slike referanser jeg er ute etter. (ikke om isen, da! :D )
Jeg har jo to forskjellige skrivemåter i kirkebøkene til akkurat den plassen jeg spurte om, så det er tydelig at det kan ha lokale betydninger og uttaler.

Jeg har en annen tråd i forumet med samme tillegg i navnet:
Ejner Larsen, født på Meegaard, oppvokst på Sanden u. Kanestraum, bodde en tid i konas hjemplass Berget u Graven i Stangvik, overtok senere plassen Gammelgeilen (Nervågen) u Vaagen (gnr 43, bnr 1-18 ) i Torjulvåg.

Jeg søkte på geil i Norske Gaardnavne, og fikk bl.a. opp refreanse til veiskille. Jeg synes det er merkelig at ikke geilen har fått en fyldig omtale, for det er jo mye i bruk.

Er det noen som kjenner en plass med geilen i navnet, og som kan henvise til noen lokale forhold som kan forklare betegnelsen?

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 17. januar 2017 kl. 19.10

Skal vi tru ordbøkene (og det må vi vel), har altså hjell og geil ulike opphav i norrønt (‛hjallr’ vs. ‛geil’ som nemnt i tidlegare innlegg), og er såleis ikkje variantar av det same ordet. Så har dei da òg ulike tydingar.

I bygda som eg kjem frå (på Nordmøre), har vi Hjellen som gardsnamn (eg uttalar ordet med tydeleg e), men hjell inngår òg i fleire plassnamn. Forsethjellen og Brusethjellen kan nemnast som eksempel.

I eldre kjelder kunne Hjellen (gardsnamnet) bli skrive ‛Gielden’ eller noko liknande, og da kan ein lett bli lokka til å tru at det er geil som ligg til grunn for ordet.

Geil, uttala ‛jæl’ (med lang æ) i mi dialekt, kjenner eg som del av plassnamn i dette området: Husbygeilen, Erstadgeilen osv. På garden der eg voks opp vart elles namnet Kalvgeilen brukt på eit område på innmarka der desse husdyra beita.

Mvh. Knut.

gj12185

Legg inn av gj12185 » 17. januar 2017 kl. 19.39

Jeg har jo navnet fra bl.a. Tingvoll på Nordmøre, og Halsett-Geilen skrives jo også Hallsett-Giellen, så det innbyr jo til en viss forvirring.
Jeg så på yr.no for Nordmøre, at Gammelgeilen og Båtnesgeilen er navnet på det som idag er havnehager, så Kalvgeilen stemmer jo godt med beiteland. Men var det den samme betydningen i tidligere tider også?
Vet du konkret hva hjellen refererer til i de eksemplene du nevner, Forsethjellen og Brusethjellen?

Knut Sæther

Legg inn av Knut Sæther » 17. januar 2017 kl. 19.58

Olaf skrev:Vet du konkret hva hjellen refererer til i de eksemplene du nevner, Forsethjellen og Brusethjellen?

Eg veit ikkje heilt sikkert kvar desse plassane låg, men namnet refererer nok til flater (terrasser) som ligg litt høgare i terrenget enn delar av landskapet omkring, og dermed i tråd med ein av definisjonane av ordet.

Mvh. Knut.

Knut Sæther

Legg inn av Knut Sæther » 17. januar 2017 kl. 21.38

I tillegg til Hjellen er det ein gard Hjellbøen i bygda. Begge eigedomane ligg (delvis) på flate terrassar danna av morenemateriale avsett under avsmeltinga etter siste istid. Det er tale om endemorener og/eller sidemorener.

Mvh. Knut

Martin Edland
Sted: NÆRBØ

Legg inn av Martin Edland » 17. januar 2017 kl. 21.49

Hei,
På Jæren er geil (jeidel) brukt med betydningen som i vist i første innlegg : ein veg eller ei fegate med stengsler på begge sider brukt til å føra husdyr gjennom - fungerte ofte også som skille mellom eiendommer.

På vedlegg viser en geil som går (diagonalt på bildet) fra Bø gamle kirkegård på Nærbø og sørøst-over.

Mvh
Martin T
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj12185

Legg inn av gj12185 » 18. januar 2017 kl. 0.25

Takk for alle tilbakemeldingene. Jeg er sikker på at Knut har helt rett i at geil og gjel/hjell er to forskjellige uttrykk.
Jeg velger å tolke det slik at bruken av geil i utangspunktet som oftest har med husdyr å gjøre, både som vei og beitemark/havnegang, mens gjelen/hjellen beskriver det flate terrenget ved plassen.
Det har sikkert ikke vært like lett for de geistlige å få med seg de forskjellige betydninger som en liten omskriving kan føre til, og den manglende skrivekyndighet blant almuen førte kanskje til at en feilaktig skrivemåte ble allment akseptert.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 18. januar 2017 kl. 9.48

Vokste opp i Romsdal og brukte bevisst hjell og g(j)eile med to forskjellige betydninger. Hjell om en terasse/flate i terrenget og gjeile om et inngjerda udyrka område hvor dyr beita. Gårder kan nok ha utvikla seg fra husmannsplasser knyttet til begge områder.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 18. januar 2017 kl. 13.39

Eg stussa litt på det Osvald skriv... For "geil(e)" er vanlegvis ein veg med gjerde på begge sider; meir generelt ei smal, avgrensa passasje; og ordet ser ut til å vere kjend frå det meste av landet.
Og ein veg er ikkje noko ærleg utgangspunkt for ein plass/bustad.

Men i Ross si ordbok (jf. Norsk ordbok) er "geile" i tydinga "inngjerding åt småfe (jfr. grisgeile, kalvgeile)" heimfesta til akkurat Nordmøre - som nesten er Osvald sine heimetrakter. Akkurat der kan altså ei slik inngjerding har vorte til ein plass med namn -geil(a). Andre stadar ville det heite -gjerde, -hage, o.a.

Eg søkte i matrikkelutkastet 1950 http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50
etter gards- og bruksnamn på -geil og -geilen, og fekk null tilslag (heile landet).
Rett nok er ikkje husmannsplassar med - men dei som ikkje er nedlagde, var stort sett skyldsette som eigne bruk i god tid før 1950, og då ville dei vere med likevel.
Dette tyder på at -geil ikkje er vanleg som ledd i bustadnamn (med utgangspunkt i den tydiga det er snakk om her; hjellar og gyl vert noko anna).

gj12185

Legg inn av gj12185 » 18. januar 2017 kl. 14.20

Det er litt underlig, for slår du opp i en bygdebok på Nordmøre, finner du stadig plasser med tillegget geilen/gielen, kanskje med litt forskjellig stavemåte. Kan dette være navn som bare er i lokal bruk? Jeg ser forøvrig nevnt at geil også har blitt brukt i betydningen veiskille, men jeg har ingen eksempler på det. Jeg søkte på geilen som tillegg på bosted i FT1801, og fant nesten ingen! Merkelig!

gj12185

Legg inn av gj12185 » 18. januar 2017 kl. 19.58

Her er 120 treff på ordet geilen i kartsøk på finn.no, hjellen ga 358 treff, gjellen 1 treff (!). De fleste mangler kommentar, men det er tydelig at sti, gårdsbruk og havnehage/utmark går igjen

Geilen (Lom)
Geilen (Skjåk)
Geilen (Haugesund)
Geilen (Rauma) Sti
Geilen (Sunndal) Havnehage
Geilen (Nesset) Havnehage
Geilen (Rauma) Utmark
Geilen (Rauma) Bruk (gardsbruk)
Geilen (Molde) Bruk (gardsbruk)
Geilen (Vestnes) Bruk (gardsbruk)
Geilen (Tingvoll) Bruk (gardsbruk)
Geilen (Vestnes) Myr
Geilen (Surnadal) Li
Geilen (Gjemnes) Nes i sjø
Geilen (Eide) Sti
Geilen (Gjemnes) Havnehage
Geilen (Tingvoll) Nes i sjø
Geilen (Eid) Bruk (gardsbruk)
Geilen (Rindal) Bakke
Geileneset (Giske) Nes i sjø
Geilene (Høyanger) Seter (sel, støl)
Geilen Bussholdeplass
Geilen (Verdal) Skar
Geilen (Verran) Bruk (gardsbruk)
Geilenuorit (Karasjok) Sund
Sag-Geilen (Nord-Fron)
Hattremsgeilen (Lesja)
Bjøknegeilen (Lesja)
Nordigardsgeilen (Sel)
Mogeilen (Sel)
Haugageilen (Sel)
Romundgardsgeilen (Sel)
Brugeilen (Sel)
Randageilen (Sel)
Nymogeilen (Nord-Fron)
Slåstugugeilen (Nord-Fron)
Lensmannsgeilen (Nord-Fron)
Brenngeilen (Nord-Fron)
Brenngeilen (Sør-Fron)
Rolstadgeilen (Sør-Fron)
Haugansgeilen (Sør-Fron)
Sofienberggeilen (Sør-Fron)
Hundorpgeilen (Sør-Fron)
Moageilen (Sør-Fron)
Randstedgeilen (Ringebu)
Elstadgeilen (Ringebu)
Tromsnesgeilen (Ringebu)
Norddølumsgeilen (Ringebu)
Borgedalsgeilen (Ringebu)
Mykkelsetergeilen (Ringebu)
Pålsøygardsgeilen (Ringebu)
Syltgeilen (Ringebu)
Koksvikgeilen (Tingvoll)
Vikageilen (Kristiansund)
Strandageilen (Halsa)
Årstadgeilen (Bergen)
Søvikgeilen (Bergen)
Mildegeilen (Bergen)
Stølsgeilen (Strand)
Bjørnøygeilen (Stavanger)
Randeberggeilen (Randaberg)
Austbøgeilen (Stavanger)
Finnestadgeilen (Stavanger)
Sothammargeilen (Stavanger)
Tidegeilen (Stavanger)
Eskelandsgeilen (Stavanger)
Boganesgeilen (Stavanger)
Gauselgeilen (Stavanger)
Boregeilen (Stavanger)
Tronesgeilen (Sandnes)
Folkvordgeilen (Sandnes)
Sørbøgeilen (Sandnes)
Håbageilen (Sandnes)
Åsegeilen (Sandnes)
Markageilen (Sandnes)
Lundegeilen (Sandnes)
Åbudgeilen Bussholdeplass
Sandgeilen (Nesset) Havnehage
Moageilen (Rauma) Sti
Gamlegeilen (Rauma) Sti
Slettegeilen (Rauma) Skog
Storgeilen (Rauma) Skog
Litlegeilen (Rauma) Skog
Kalvegeilen (Rauma) Utmark
Erstadgeilen (Sunndal) Gammel bosettingsplass
Kalvgeilen (Sunndal) Li
Erstadgeilen (Sunndal) Li
Roegeilen (Rauma) Hylle (hjell)
Kalvgeilen (Sunndal) Havnehage
Langsetgeilen (Nesset) Havnehage
Austergeilen (Rauma) Li
Stubøgeilen (Nesset) Bruk (gardsbruk)
Vågageilen (Sunndal) Havnehage
Bakkegeilen (Rauma) Li
Herjegeilen (Rauma) Bruk (gardsbruk)
Nergeilen (Surnadal) Bruk (gardsbruk)
Overgeilen (Surnadal) Bruk (gardsbruk)
Grytskoggeilen (Surnadal) Bruk (gardsbruk)
Storgeilen (Vestnes) Utmark
Svingeilen (Vestnes) Utmark
Martageilen (Surnadal) Jorde
Øyagardsgeilen (Surnadal) Bruk (gardsbruk)
Kalvegeilen (Surnadal) Li
Halsetgeilen (Gjemnes) Havnehage
Vikageilen (Møre og Romsdal) Vik i sjø
Vikageilen (Møre og Romsdal) Bruk (gardsbruk)
Hønsvikgeilen (Halsa) Bruk (gardsbruk)
Strandageilen (Halsa) Bruk (gardsbruk)
Søvikgeilen Bussholdeplass
Hestgeilen (Steinkjer) Myr
Austbøgeilen Bussholdeplass
Austbøgeilen barnehage (0-6 år) (Hundvåg) Barnehage
Randeberggeilen Bussholdeplass
Sothammargeilen Bussholdeplass
Finnestadgeilen Bussholdeplass
Randaberggeilen Bussholdeplass
Eskelandsgeilen (Stavanger) Barnehage
Vodlageilen (Sandnes) Tettbebyggelse
Sørbøgeilen Bussholdeplass

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 18. januar 2017 kl. 20.46

Olaf skrev:Det er litt underlig, for slår du opp i en bygdebok på Nordmøre, finner du stadig plasser med tillegget geilen/gielen, kanskje med litt forskjellig stavemåte. Kan dette være navn som bare er i lokal bruk? Jeg ser forøvrig nevnt at geil også har blitt brukt i betydningen veiskille, men jeg har ingen eksempler på det. Jeg søkte på geilen som tillegg på bosted i FT1801, og fant nesten ingen! Merkelig!

Nei dette er ikkje merkeleg! - og du rotar med orda på ein måte som ikkje er nyttig for ordskiftet.

For det første kan skriftforma "geilen", som Knut har påpeika ovanfor, kome av "hjell" - altså flate i terrenget. (Kall det ein skrivefeil, om du vil.)
For det andre må vi skilje mellom bustadnamn og andre stadnamn. Naturlegvis finst det vegar og stiar som heiter noko på -geil. Geil er nettopp ein veg. At gjerdet er fjerna eller rotna bort gjer ikkje at namnet forsvinn.
For det tredje manglar det informasjon om kva ei fleste namna du listar opp er namn på. (vegar?)
For det fjerde kan eit namn få ein sekundær bruk; t.d. ved at ein busstopp, ein barnehage, eit nes osv. få namn etter noko anna som det ligg attmed (her: ei geil).
For det femte er dei namna i lista som skal vere bruksnamn stort sett frå Romsdal/Nordmøre; jf. mitt innlegg ovanfor.
Det er også nokre Geilen-namn som kan ha namn etter andre former for "geil" (m.a. ei trang passasje i terrenget). Geilen i Verran kan vere eit døme på det.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»