Har endelig funnet et viktig skifte, men har problemer med å tyde hva som står. Jeg er ikke ute etter en ordrett transkribering, men kanskje noen kan forklare meg hva som er hovedpunktene, nærmere bestemt hvem som er nevnt i skiftet og på hvilken måte? Skiftet begynner på side 156a (nederst til høyre) og fortsetter på side 156b.
Skiftet gjelder skomakermester Anders Torgersens dødsbo. Her er det lille jeg har klart:
Skifts?? bekjendtgjort ?? af ?? Skifteforretning og ??
1 Contractbog?? mellem Afdøde og ?? Johnsen, ?? 25 Sp ?? 3 ??
2 Regning fra Skomagermester Jørgen Olsen, ?? 22 Sp?? 20 ??
3 Do fra Skomagermester J. Christophersen, ?? 38 Sp?? 2 ??
4 Do fra Kjøbmand J. P. Heyerdahl ?? 6 Sp?? 40??
5 ?? Regninger fra Handelsborger Sohl fra ?? 28 Sp?? fra
6 ?? fra ?? Grubbe af 14 do ?? 1 Bilag ??
7 ?? af ?? af 15 Juli, 5 August og 11 December f.a. ?? for fattig?? Regning ?? bidrag og 15 Spsd?? af Afdøde med Pigen Gurine Knudsdatter intet Børn??
Fra Kjøbmand Aamodt ?? Contrabog?? 40 Sp?? 4 ?? med Bemerkning, ?? Afdøde skal ??Cont?? for ?? Ombud i Aarene 1843 og 1844, ?? Regning, ?? Afdøde. Af Boets ?? Afdøde ?? Skrædder Nielsen, samt handelsborger Sohl og skomager Jørgen Olsen, ?? Boets ??
ved Auction, og ?? Skifteretten ?? gjennemgaaet ?? efter Afdøde ?? for at ?? Boets ?? Til ?? efter do ?? Forslag Cand. Norbeck?? 12 Ugers ?? Boet ??
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Skifteforhandlingsprotokoll A 7 (SAO/A-10383/H/Hc/Hca/L0007), 1843-1847, oppb: Statsarkivet i Oslo.
Merknader: Alf. register.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/34213/158/
På forhånd, takk for svar